تبیین الگوی آموزش سواد رسانهای برای دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی بر اساس اصول فبک
(ندگان)پدیدآور
انصاری, سعیدسراجی, فرهادیوسف زاده, محمدرضا
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی آموزش سواد رسانهای برای دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی بر اساس اصول فبک است. رویکرد پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) و با استفاده از روشهای تحلیل مفهومی، استنتاجی پیشرونده و توصیفی-پیمایشی انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ارتباط قابلملاحظهای بین مؤلفههای فبک و شاخصهای سطوح سواد رسانهای (مصرف کارکردی، مصرف انتقادی، تولید-مصرف کارکردی و تولید-مصرف انتقادی) وجود دارد. از سوی دیگر اصول فبک شامل عقلانیت چون عامل سازمان دهنده، تعلیم و تربیت چون فرایند پژوهش، کلاس درس چون اجتماع پژوهشی و تفکر خودآگاهانه است که متناظر با آنها ارتقای خود رهبری از طریق پرورش تفکر مراقبتی، انتقادی و خلاقانه، محتوای چالشانگیز با قابلیت پژوهشی، روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر گفتوگو و شیوهی خودارزیابی بهعنوان عناصر ضروری الگوی سواد رسانهای بر اساس فبک در دورهی دوم ابتدایی استنتاج میگردد.
کلید واژگان
سواد رسانهایفلسفه برای کودکان (فبک)
دورهی دوم ابتدایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا،دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2383-07002383-0719



