اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه
(ندگان)پدیدآور
حبیبی کلیبر, رامینبهادری خسروشاهی, جعفر
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 4 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به این ترتیب که آزمودنیهای گروه آزمایش، تحت آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی)، به مدت 10 جلسه قرار گرفتند و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پذیرش اعتیاد وید و تسلط بر خود تانجی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط آزمون آماری تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش تسلط بر خود و کاهش نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان میشود. بنابراین فراگیری آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی در تسط بر خود و نگرش به مصرف مواد دانشآموزان دارد.
کلید واژگان
تسط بر خودنگرش به مصرف مواد مخدر
مهارتهای زندگی
تفکر انتقادی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایراندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
شاپا
2383-07002383-0719



