تفکر وکودک
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
بررسی مفهوم مرگ در گزیده از آثار ترجمه شدهِ ادبیات کودک(مطالعه موردی شش کتاب داستانی-تصویری)
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)پژوهش حاضر به بررسی مفهوم مرگ در کتابهای ترجمه شده ادبیات کودک در ایران میپردازد. داستانهای مورد بررسی در این پژوهش شامل شش کتاب داستانی-تصویری مناسب برای گروه سنی ب و ج (دوره دبستان) است که با مشورت تعدادی از متخصصان ...
-
مقایسه اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر بهزیستی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه در دانش آموزان دوم متوسطه
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر بهزیستی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه در دانش آموزان دوم متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس ...
-
طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزشی و پرورشی صبر بر اساس آموزههای اسلامی در دوره ابتدایی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزشی و پرورشی صبر بر اساس آموزههای اسلامی در دوره ابتدایی است. در این مطالعه از روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی از تحلیل اسنادی و روش دلفی و در بخش کمی از ...
-
ارزیابی اثربخشی توانبخشی شناختی بر تحملناپذیری بلاتکلیفی، کاهش مشکلات خواندن و عملکرد خواندن کودکان دارای اختلال یادگیری
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی درمان توانبخشی شناختی بر عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحملناپذیری بلاتکلیفی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان ...
-
اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر تفکر انتقادی دانش آموزان
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)رویکرد یادگیری تلفیقی اشاره به ترکیب روش های تدریس معمول سنتی در قالب چهره به چهره با تجهیزات مبتنی بر کاربرد فناوری دارد.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر تفکر انتقادی ...
-
جایگاه تفکر انتقادی در "بخوان و بیندیش"های کتابهای فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تفکر فلسفی لیپمن
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)افزایش مهارت تفکر و فراخاندیشی به همراه بالا بردن سطوح تفکر انتقادی، باید در همان نخستین سالهای زندگی کودکان که شالودة نگرش آنها در آینده شکل میگیرد، آغاز شود. در نظامهای آموزشی متمرکز، کتابهای درسی میتواند نقش مهمی ...
-
بررسی تأثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر رشد مهارت های زندگی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)هدف از این مطالعه، اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر رشد مهارت های زندگی دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ...
-
تحلیل محتوای هستیشناسانه داستانهای مثنوی مبتنی بر رویکرد محتوایی آموزش تفکر و مناسبت آن با تربیت دینی مقطع ابتدایی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای هستیشناسانه داستانهای مثنوی مبتنی بر رویکرد محتوایی آموزش تفکر و مناسبت آن با تربیت دینی مقطع ابتدایی بود. بدین منظور با روش تحلیل محتوای کیفی نخست مبانی نظری آموزش تفکر و تربیت دینی مطرح ...
-
بدون عنوان
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)بررسی و تحلیل داستان «سنگ روی سنگ» هوشنگ مرادی کرمانی در پرتو نظریۀ «فلسفه برای کودکان» متیو لیپمن فرشاد اسکندری شرفی و خلیل بیگزاده؛ 1 طراحی چارچوب مفهومی مدرسه دوستدار کودک در ایران امین باقری کراچی، سهراب صادقی، و ...
-
تحلیل مجموعه داستان «قصّههای مجید» هوشنگ مرادی کرمانی براساس برنامۀ آموزشی فبک
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-05-21)فبک برنامهای آموزشی است که متیو لیپمن (Matthew Lipman) در نیمۀ دوم قرن بیستم آن را پایهگذاری کرد. هدف از برنامۀ آموزشی فبک پرورش قدرت تفکر و استدلال در کودکان است. بهترین روش و عنصر برای آموزش تفکر در این برنامۀ آموزشی، ...
-
اثربخشی آموزش تفکرمراقبتی بر بهزیستی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)پژوهش حاضر آموزش تفکر مراقبتی واثربخشی آن بر بهزیستی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی را بررسی کرده است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (دو ماه بعد) با گروه کنترل بین 120 نفر از دانشآموزان ...
-
بررسی میزان پرداختن به اهداف کلی برنامهی فلسفه برای کودکان از دیدگاه لیپمن در مطالعات اجتماعی پایهی پنجم و ششم ابتدایی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان پرداختن به اهداف کلی برنامهی فلسفه برای کودکان است. این پژوهش بااستفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نمونه پژوهش شامل کتابهای ...
-
خوانشی بر «حلقههای یادگیری» وایتهد در بستر «آموزش و یادگیریِ تفکرمحور» و اقتضائات آن در نظام تعلیم و تربیت.
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-01-21)هدف این پژوهش تبیین«حلقههای یادگیری» وایتهد ونقش آن در«آموزش و یادگیریِ تفکرمحور» است، که بارویکرد توصیفی وروش تحلیل مفهومی با مبنا قراردادن نظریه «آموزش ویادگیری»وی مفاهیم اصلی پژوهش را مورد تحلیل مفهومی دقیق قرارداده،ضمن ...
-
ارائه الگوی توانمندسازی مهارت های زندگی برای کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانه روزی (محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال) شهر کرمانشاه در سال 1401-1400
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی توانمند سازی مهارتهای زندگی برای کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر داده ترکیبی کیفی و کمی (آمیخته) و از نظر روش مطالعه پدیدار شناسی ...
-
نقش فرسودگی شغلی معلمان (فرسودگی هیجانی و نقصان کفایت شخصی) و ابعاد تعامل معلم- دانشآموز در شادکامی دانش آموزان
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)هدف از این مطالعه بررسی نقش فرسودگی شغلی معلمان (فرسودگی هیجانی و نقصان کفایت شخصی) و ابعاد تعامل معلم- دانشآموز در شادکامی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه دو یزد ...
-
تبیین فلسفی "تهواریکی" (برنامه ملی تربیت اوان کودکی نیوزیلند) و نقد آن از منظر "فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران"
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)هدف پژوهش حاضر دستیابی به مبانی رویکرد تهواریکی (برنامه ملی کشور نیوزیلند) در تربیت اوان کودکی (=تاک) و نقد آن برپایه فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر رویکرد استنتاجی و ...
-
طراحی چارچوب مفهومی مدرسه دوستدار کودک در ایران
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)هدف این پژوهش طراحی چارچوب مفهومی مدرسه ابتدایی دوستدار کودک در ایران بود. پژوهش حاضر به روش پدیدار شناسی انجام شد. در این پژوهش ۱۶ نفر از معلمان دارای سابقه تدریس در دوره ابتدایی به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. معیارهای ...
-
مطالعه استدلال اخلاقی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)این پژوهش با هدف بررسی چگونگی استدلال اخلاقی در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی انجام شد. برای نیل به این هدف، از روش تحقیق آمیخته استفاده شد. در مرحله اول، شش مدرسه از هر دو ناحیه 1و2 همدان (دو مدرسه دولتی و یک مدرسه غیرانتفاعی ...
-
اثربخشی برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان(فبک) بر مسئولیتپذیری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-01-21)مسئولیتپذیری، به تعهد و پاسخگویی فرد نسبت به امور فردی و اجتماعی اشاره دارد. افراد مسئولیتپذیر بر تفکر، عواطف و اعمال خود کنترل دارند و خود را در قبال پیامدهای رفتارشان مسئول میدانند. بنابراین مسئولیتپذیری با مسائل ...
-
بررسی و تحلیل داستان «سنگ روی سنگ» هوشنگ مرادی کرمانی در پرتو نظریۀ «فلسفه برای کودکان» متیو لیپمن
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)فلسفه برای کودکان (فبک)، برنامهای است که با هدف گذار از تعلیم و تربیت ناکارآمد سنّتی، به ابتکار پروفسور متیو لیپمن آمریکایی، در آغاز دهۀ 1970 میلادی، شکل گرفت. این برنامه با ابزار داستان موقعیتهای دشوار و چالشی زندگی را ...



