مداخلات به هنگام آموزش اجتماعی-هیجانی در کودکان دبستانی: مطالعه مروری نظامند
(ندگان)پدیدآور
نعمتی, شهروزباردل, محمّد
نوع مدرک
Textعلمی-مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی مروری نظامند مداخلات به هنگام آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی در کودکان دبستانی بود. در پژوهش حاضر از طریق پژوهش مروری نظامند و جستجوی کلیدواژههای تخصصی در ارتباط با آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی در کودکان دبستانی در پایگاههای اطلاعاتی تخصصی ایران و جهانبین شامل ) Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar, Magiran)سالهای 2019-2007 و سالهای 1395-1390یافتهها و داده های موردنظر برای دستیابی به هدف پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش پریسما مورد تحلیل قرار گرفت. از 18 پژوهش انجامشده، بیشتر پژوهشها (14 پژوهش) بر روی آزمودنیهای دارای کودکان عادی دبستانی از سن 10 تا 11 و در پایه 5-4 انجامشده است. اغلب پژوهشهای انجامشده از نوع مطالعات آزمایشی میباشند (با فراوانی 16 پژوهش). نتایج مداخلات به هنگام آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی در کودکان دبستانی در مؤلفههای کنترل خود، خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی، تصمیمگیری مسئولانه و خودتنظیمی برابر با 6،10،15،13،13،17 مطالعه مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج این پژوهشها نشان می دهد در بهبود شایستگیهای آموزش اجتماعی-هیجانی ( کنترل خود، خودآگاهی و خودتنظیمی) و عدم تأثیرگذاری در مؤلفههای شایستگیهای اجتماعی( آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیمگیری مسئولانه پذیر) نمایان است.
کلید واژگان
مهارتهای اجتماعی-هیجانیکودکان دبستان
مطالعه مروری نظامند
الگوی پریسما
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران(دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه تبریز.ایران
شاپا
2383-07002383-0719



