تجزیه و تحلیل فرم و رنگ آرمهای مربوط به کودکان با تاکید بر نشانههای ارجاعی و شکلگردانی
(ندگان)پدیدآور
عابددوست, حسین
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحلیل حاضر به بررسی نشانههای تصویری و نوشتاری در آرمهای مربوط به کودکان در فرایند ارتباطی آرم با مخاطب به لحاظ بصری میپردازد. پرسش اصلی تحقیق چگونگی ویژگیهای فرم و رنگ در آرمهای مربوط به کودکان و چیستی کارکرد نشانههای ارجاعی و شکلگردانی شده در فرآیند طراحی و ارتباطی آرم است. چگونگی مواجه کودک با آرمهای مذکور از موارد مورد توجه پژوهش حاضر است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از روش کتابخانهای از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی و مشاهدات میدانی از طریق ارائه پرسش نامه باز و مصاحبه با کودکان است. تجزیه تحلیل یافتهها کیفی است. بر اساس نتایج تحقیق، نشانههای به کار رفته در آرمهای مربوط به کودکان، بیشتر وجه شمایلی دارند و نشانههایی شکلگردانی شده هستند. این نشانهها در عین حال که ذهن مخاطب را به جهان بیرونی ارجاع میدهند، فرمهای خلاقانه و جدیدی را به مخاطب معرفی میکنند و نسبت به نشانههای صددرصد ارجاعی در ذهن مخاطب ماندگارترند. تعامل نشانههای شکلگردان و ارجاعی وجه کلی آرمها را میسازد. رنگهای شاد و تضاد رنگها، جذابیت بصری آرم را میافزاید. ایجاز و چکیدهنگاری مشخصه ویژه این آرمهاست که مورد توجه کودکان است.
کلید واژگان
فرم و رنگآرمهای مربوط به کودکان
نشانههای ارجاعی
نشانههای شکلگردانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانشاپا
2383-07002383-0719



