مبانی معرفتی عناصر فرهنگ عامّه در اشعار کودک و نوجوان
(ندگان)پدیدآور
کمالی, مریمنوین, حسینصلاحی, عسگر
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شعر کودک و نوجوان از جمله شعرهای مفهومی است که جهت آموزش و آگاهی مخاطبان در آن مضامین متنوع گنجانده شده است. از جملۀ این مضامین، عناصر فرهنگ عامّه است. در این مقاله سعی بر آن است تا به روش توصیفیـ تحلیلی، عناصر فرهنگ عامه، که شاعران حوزۀ کودک و نوجوان آن را به عنوان ابزاری برای اهداف تربیتی و اخلاقی و روشنگری آحاد جامعه به کار بردهاند، مورد بررسی و تبیین قرار گیرد. به همین منظور اشعار سه دهۀ اخیر بررسی و عناصر مطرح فرهنگی در این اشعار استخراج شده و اهداف مربوطه مورد تحلیل قرار گرفت. دادههای پژوهش نشان میدهد که شاعران حوزۀ کودک و نوجوان با کاربرد عناصر فرهنگ مردم علاوه بر ارائۀ تصویری از فرهنگ جامعۀ خود و آموزش مسائل فرهنگی، موجبات حفظ و صیانت فرهنگ و هویت ملی خویش را فراهم آوردهاند. آنها نقش هر دو عنصر فرهنگ عامّه (مادی و غیر مادی) را در شناخت و تداوم فرهنگ جامعه ضروری دانسته و با مؤلفههای فرهنگی، بسیاری از مبانی تربیتی، اخلاقی، روانشناسی و ... را خاطر نشان شدهاند. در واقع کاربرد عناصر فرهنگی توسط شاعران این حوزه رویکرد معرفتی و تربیتی دارد.
کلید واژگان
آموزشتربیت
معرفت
اشعار کودک و نوجوان
عناصر فرهنگ عامه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2383-07002383-0719



