فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

 

مجموعه‌های این پایگاه

ارسال های اخیر

  • تجربه افشاء بیماری در بین مبتلایان به اچ‌آی‌وی/ایدز (مطالعه‌ای کیفی در شهر تهران) 

    شهابی, محمود؛ رفیعی راد, علی احمد؛ حقدوست, علی اکبر؛ احمدنیا, شیرین (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    اچ‌آی‌وی/ایدز به عنوان مساله‌‌‌ای چندوجهی دارای پیامدهای زیستی، اجتماعی و روانی است که زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با قرار گرفتن در کانون روابط اجتماعی فرد، تعاملات او را دست‌خوش ...

  • یک گزارش از دست‌فروشی 

    کریمی, علی‌رضا؛ عناصری, علی مراد (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    در این جا، به «دست‌فروشی» به عنوان یک شکل معیشت و زندگی نزد گروه‌های اجتماعی ناهمگون حتی فرودست‌تر از پرولتاریای صنعتی معاصر و شهری پرداخته شده است: 1. ساکنان فرودست نواحی پیرامونی که زندگی و معیشت کشاورزی، دام‌پروری سنتی، ...

  • بازنمایی چیستی ویروس کووید 19 در برنامه‌های تلویزیونی کودک؛ مطالعه موردی برنامه «مّل‌مَل» 

    مسیبی, زینب؛ یحیائی, سبحان (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    شیوع ویروس کووید 19 به عنوان مهمترین رویداد قرن بر ساختارهای فردی و اجتماعی تأثیر گذاشته است. این پدیده چند وجهی پیش از همه، جایگاه رسانه‌ها در پاسخ‌دهی به نیازهای شناختی مخاطبان از بحران کرونا را برجسته کرده است. از این ...

  • چارچوب‌بندی سلامت در برنامه‌های گفتگو محور ترکیبی تلویزیون مورد مطالعه: برنامه ضربان 

    زردار, زرین؛ اسماعیلی, ملیحه (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    چکیدهارتباطات سلامت نقش مهم و تاثیر گذاری در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی ، تشویق افراد به خود مراقبتی و تغییر سبک زندگی در جهت پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه ایفا می‌کند. رسانه‌ها تاثیر جدی بر شکل‌دهی به ...

  • سهم نابرابر گروه های کم صدا از اطلاعات (مروری بردسترسی آزاد به اطلاعات از دریچۀ مطالعات فرهنگی) 

    امیر, آرمین (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    هدف این پژوهش بررسی فرهنگ به عنوان عاملی توأمان توانمندساز و محدودکننده در دسترسی همگانی به اطلاعات در ایران است؛ موضوعی که توجه جامعه جهانی به آن، بیانگر نگرانی در خصوص مشارکت شهروندان و پاسخگویی دولت ها در عرصه‌های سیاسی، ...

  • مدل مفهومی نحوه مواجه مناظره کنندگان با رقبا در مناظره های تلویزیونی- مورد مطالعه: مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران 

    صدقی, مهدی؛ امیری, مجتبی (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    تجربه برگزاری مناظره های انتخاباتی در سالهای 88، 92 و 96 حاکی از آن است که این مناظره‌ها بجای آنکه فضایی برای دیالوگ و گفتگو نسبت به موضوعات مهم برای جامعه باشد، فضایی بوده که نامزدها به تخریب و تهاجم نسبت به رقبا بپردازند. ...

  • کلیّات تشخیص «خبر جعلی» برای سازمان های رسانه ای با تأکید بر قابلیت «راستی آزمایی» و مهارت «اوسینت» 

    ساعی, محمد حسین؛ آزادی, محمدحسین (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    اخلال در فرآیندهای دموکراتیک، سیاست‌ورزی، سیاست‌گذاری، روزنامه‌نگاری، ارتباطات اجتماعی، اقتصاد و امنیّت عینی و روانی جوامع انسانی لزوم مبارزه با خبرهای جعلی و منابع تولید و توزیع آن‌ها را در سال‌های اخیر، بسیار جدی‌تر ساخته ...

  • بازنمود وضعیت فساد در گفتمان رسانه‌ای تحلیل گفتمان انتقادی مطبوعات ایران دهه 90 

    موحدمجد, مجید؛ خشنود, حسن؛ معاون, زهرا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    با نگاهی به وضعیت رسانه‌ها و مطبوعات در کشورهایی که نرخ فساد در آن‌ ها پایین است، به‌خوبی می‌توانیم به نسبت تعریف‌شده بین نقش مطبوعات و رسانه‌ها در مبارزه با فساد پی ببریم. از آنجا که نهادینه شدن فساد در کشور باعث دور شدن ...

  • سازمانهای مردم نهاد ایران (خیریه) و ذی نفعان‌در رسانه های اجتماعی مطالعه کیفی الگوهای ارتباطی 

    نجفی زاده, مهدیه؛ ربیعی, علی؛ فرهنگی, علی اکبر (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    امروزه همه جنبه‌های زندگی مردم مرتبط با رسانه های اجتماعی است. آمارهای رسمی نشانگر سپری شدن وقت زیاد بخش قابل توجهی از افراد در میان این رسانه‌ها است. سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) نیز مانند دیگر سازمان‌ها، رسانه‌های اجتماعی ...

  • روزنامه و اینترنت؛ واکاوی تحولات صنعت روزنامه در فرایند اینترنتی‌شدن در ایران 

    بنی‌جمالی, سید محسن؛ توکل, محمد (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    با توجه به نقش در حال گسترش اینترنت در فضای رسانه‌ای مقالة حاضر به واکاوی وضعیت صنعت روزنامه در ایران و جهان و تحولات آن پرداخته است. مبنای مطالعه واکاوی آن جنبه‌‌هایی از صنعت روزنامه است که با تغییر فضای رسانه‌ای از چاپی ...

  • نمودهای شناخت زنانه در اثناء تاریخ فرهنگی ایران 

    معظّم, سمانه (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    تشخیص احتمال شناخت زنانه در تاریخ فرهنگی نجد ایران، قصد اصلی ما برای سفر به عصرِ تاریخیِ پیشابرنز و پسابرُنز و کشف نمودهای شناختِ زنانه در آن اعصار و نشانگانی از ماندگاریِ آن در اعصار بعدی است. حوزه‌ی ما جامعه‌شناسی شناخت ...

  • واعظان شاخص دوره پهلوی دوم و مساله «عدالت اجتماعی» 

    کاشی, شیما؛ شریعتی مزینانی, سارا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    رای پاسخ به این پرسش که آیا دین عامه می‌تواند عاملی برای تغییر وضع موجود باشد یا تنها به کار حفظ آن می‌آید، به سراغ واعظان شاخص و عامه‌پسند دوره پهلوی دوم رفته‌ایم و نسبت عمل و کلام آن‌ها را با مساله «عدالت اجتماعی» مطالعه ...

  • تحلیلی بر دلایل اقبال زنان به روزنامه نگاری ( مطالعه بر روزنامه نگاران زن تهران ) 

    نژادبهرام, زهرا؛ کمالی چیرانی, فاطمه (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    این مقاله با تکیه بر روش مبنایی (نظریه گراندد تئوری) و با استفاده از روش مصاحبه عمقی با روزنامه‌نگاران زن و مرد تهرانی در پی پاسخ به این سؤال است که چرا زنان ایرانی به روزنامه‌نگاری علی‌رغم مشکلات این حرفه مانند «دستمزد ...

  • اثر سیاست گذاری ها بر حفظ حقوق مالکیت معنوی نشریات و کتب در فضای مجازی 

    ماهرخ مقدم, مژده؛ مجیدی قهرودی, نسیم؛ مظفری, افسانه (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    پیدایش و گسترش ابزارهای نوین، سریع، ارزان و ساده پردازش و انتقال داده ها در جهان امروز، مسایل حقوقی متعدد و متنوعی را مطرح کرده که بی شک حقوقدانان نمی توانند از کنار آن بی تفاوت بگذرند. مسایل و مشکلاتی که جامعه جهانی به ...

  • کارآفرینی در آموزش دانشگاهی: مطالعه موردی ارزشیابی دانشگاه الزهرا با تاکید بر شبکه‌های تعاملی و ارتباطات 

    فخاری, الهام؛ خادمی اشکذری, ملوک؛ حسن آبادی, حمیدرضا؛ علی حمیدی, منصور (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    کیفیت دوره‌ی دانشگاهی، شرایط و ویژگی‌های ارتباطی دانشگاه، ویژگی‌های فردی و گروهی استادان و نیز دانشجویان، مسأله‌ای مهم و اثرگذار بر بازدهی آموزش است. در هر دوره‌ای دانشگاه متناسب با جامعه و فناوری باید دگرگون شود. هدف این ...

  • آرمان بازاندیشانه - آرمان ازخودبیگانه در تحصیلات دانشگاهی 

    کلاهی, محمدرضا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    آینده و آرمان موضوعاتی هستند که امروز بیش از هر روز مسأله‌مند شده‌اند. در وضعیت ابهام ناامید‌کننده‌ای که آینده را فرا گرفته، نیاز فردی، موفقیت شخصی و آینده‌ی نزدیک، تلاش‌ها را به خود معطوف کرده و آرمان جمعی و آینده‌ی دور ...

  • فرگشت رویکرد اخوان المسلمین مصر به جامعه مدنی 

    مستجاب الدعوه, علی؛ عظیم زاده تهرانی, طاهره (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    اخوان المسلمین مهمترین سازمان اسلام‌گرای سده بیستم میلادی است که سیری متحول از بنیادگرایی میانه‌رو حسن البنا تا بنیاد‌گرایی رادیکال سیدقطب، سپس حرکت تدریجی به سوی اسلام گرایی مبتنی بر ارزش‌های جامعه مدنی را مورد تجربه قرار ...

  • درک و تصور دختران جوان از جنسیت: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه 

    قاسمپور, فاطمه؛ گودرزی, نجمه (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    تحولات صورت‌گرفته در وضعیت زنان با سوژگی و خودآگاهی زنانه نسبت دارد. زنان در جامعه امروز، فرصت آن را دارند در طیف وسیعی از امکان‌های پیشِ‌رو انتخابگری‌ کنند و خواست خودشان را به طور موثری در فضای خانودگی- اجتماعی پیگیری ...

  • مطالعه رضایت زناشویی براساس متغییرهای «صمیمیت»، «احساس تعلق» و «بخشش»: مطالعه موردی زنان متاهل شهر مشهد 

    قنبری باغستان, عباس؛ فرهمند, الهه؛ محمد نور, ماریانی (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    هدف از این پژوهش مطالعه «رضایت زناشویی» براساس متغییرهای «صمیمیت»، «احساس تعلق» و «بخشش» است. براساس دو نظریه «سلسله مراتب نیازها» و « هدف پویا از رضایت زناشویی» این تحقیق به دنبال پاسخ به دو سئوال است: آیا تفاوت معناداری ...

  • نقش تلویزیون در حمایت از زندگی سالمندی 

    هاشمی, ثریا؛ رحمان زاده, سید علی؛ هاشم زهی, نوروز (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    با توجه به استفاده فراوان سالمندان از تلویزیون، افزایش جمعیت سالمندی در کشور و چالش‌های ناشی از این افزایش، تلویزیون می‌تواند با ساخت و ارائه برنامه‌هایی با محتوا و ساختار مناسب، جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال ...

View more