فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

 

مجموعه‌های این پایگاه

ارسال های اخیر

  • تجربه افشاء بیماری در بین مبتلایان به اچ‌آی‌وی/ایدز (مطالعه‌ای کیفی در شهر تهران) 

    شهابی, محمود؛ رفیعی راد, علی احمد؛ حقدوست, علی اکبر؛ احمدنیا, شیرین (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    اچ‌آی‌وی/ایدز به عنوان مساله‌‌‌ای چندوجهی دارای پیامدهای زیستی، اجتماعی و روانی است که زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با قرار گرفتن در کانون روابط اجتماعی فرد، تعاملات او را دست‌خوش ...

  • یک گزارش از دست‌فروشی 

    کریمی, علی‌رضا؛ عناصری, علی مراد (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    در این جا، به «دست‌فروشی» به عنوان یک شکل معیشت و زندگی نزد گروه‌های اجتماعی ناهمگون حتی فرودست‌تر از پرولتاریای صنعتی معاصر و شهری پرداخته شده است: 1. ساکنان فرودست نواحی پیرامونی که زندگی و معیشت کشاورزی، دام‌پروری سنتی، ...

  • بازنمایی چیستی ویروس کووید 19 در برنامه‌های تلویزیونی کودک؛ مطالعه موردی برنامه «مّل‌مَل» 

    مسیبی, زینب؛ یحیائی, سبحان (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    شیوع ویروس کووید 19 به عنوان مهمترین رویداد قرن بر ساختارهای فردی و اجتماعی تأثیر گذاشته است. این پدیده چند وجهی پیش از همه، جایگاه رسانه‌ها در پاسخ‌دهی به نیازهای شناختی مخاطبان از بحران کرونا را برجسته کرده است. از این ...

  • مدل مفهومی نحوه مواجه مناظره کنندگان با رقبا در مناظره های تلویزیونی- مورد مطالعه: مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران 

    صدقی, مهدی؛ امیری, مجتبی (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    تجربه برگزاری مناظره های انتخاباتی در سالهای 88، 92 و 96 حاکی از آن است که این مناظره‌ها بجای آنکه فضایی برای دیالوگ و گفتگو نسبت به موضوعات مهم برای جامعه باشد، فضایی بوده که نامزدها به تخریب و تهاجم نسبت به رقبا بپردازند. ...

  • واعظان شاخص دوره پهلوی دوم و مساله «عدالت اجتماعی» 

    کاشی, شیما؛ شریعتی مزینانی, سارا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2022-01-21)
    رای پاسخ به این پرسش که آیا دین عامه می‌تواند عاملی برای تغییر وضع موجود باشد یا تنها به کار حفظ آن می‌آید، به سراغ واعظان شاخص و عامه‌پسند دوره پهلوی دوم رفته‌ایم و نسبت عمل و کلام آن‌ها را با مساله «عدالت اجتماعی» مطالعه ...

  • کارآفرینی در آموزش دانشگاهی: مطالعه موردی ارزشیابی دانشگاه الزهرا با تاکید بر شبکه‌های تعاملی و ارتباطات 

    فخاری, الهام؛ خادمی اشکذری, ملوک؛ حسن آبادی, حمیدرضا؛ علی حمیدی, منصور (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    کیفیت دوره‌ی دانشگاهی، شرایط و ویژگی‌های ارتباطی دانشگاه، ویژگی‌های فردی و گروهی استادان و نیز دانشجویان، مسأله‌ای مهم و اثرگذار بر بازدهی آموزش است. در هر دوره‌ای دانشگاه متناسب با جامعه و فناوری باید دگرگون شود. هدف این ...

  • آرمان بازاندیشانه - آرمان ازخودبیگانه در تحصیلات دانشگاهی 

    کلاهی, محمدرضا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    آینده و آرمان موضوعاتی هستند که امروز بیش از هر روز مسأله‌مند شده‌اند. در وضعیت ابهام ناامید‌کننده‌ای که آینده را فرا گرفته، نیاز فردی، موفقیت شخصی و آینده‌ی نزدیک، تلاش‌ها را به خود معطوف کرده و آرمان جمعی و آینده‌ی دور ...

  • فرگشت رویکرد اخوان المسلمین مصر به جامعه مدنی 

    مستجاب الدعوه, علی؛ عظیم زاده تهرانی, طاهره (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    اخوان المسلمین مهمترین سازمان اسلام‌گرای سده بیستم میلادی است که سیری متحول از بنیادگرایی میانه‌رو حسن البنا تا بنیاد‌گرایی رادیکال سیدقطب، سپس حرکت تدریجی به سوی اسلام گرایی مبتنی بر ارزش‌های جامعه مدنی را مورد تجربه قرار ...

  • درک و تصور دختران جوان از جنسیت: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه 

    قاسمپور, فاطمه؛ گودرزی, نجمه (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    تحولات صورت‌گرفته در وضعیت زنان با سوژگی و خودآگاهی زنانه نسبت دارد. زنان در جامعه امروز، فرصت آن را دارند در طیف وسیعی از امکان‌های پیشِ‌رو انتخابگری‌ کنند و خواست خودشان را به طور موثری در فضای خانودگی- اجتماعی پیگیری ...

  • مطالعه رضایت زناشویی براساس متغییرهای «صمیمیت»، «احساس تعلق» و «بخشش»: مطالعه موردی زنان متاهل شهر مشهد 

    قنبری باغستان, عباس؛ فرهمند, الهه؛ محمد نور, ماریانی (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    هدف از این پژوهش مطالعه «رضایت زناشویی» براساس متغییرهای «صمیمیت»، «احساس تعلق» و «بخشش» است. براساس دو نظریه «سلسله مراتب نیازها» و « هدف پویا از رضایت زناشویی» این تحقیق به دنبال پاسخ به دو سئوال است: آیا تفاوت معناداری ...

  • نقش تلویزیون در حمایت از زندگی سالمندی 

    هاشمی, ثریا؛ رحمان زاده, سید علی؛ هاشم زهی, نوروز (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    با توجه به استفاده فراوان سالمندان از تلویزیون، افزایش جمعیت سالمندی در کشور و چالش‌های ناشی از این افزایش، تلویزیون می‌تواند با ساخت و ارائه برنامه‌هایی با محتوا و ساختار مناسب، جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال ...

  • برساخت گفتمانی سنت در برنامه های تلویزیونی شبکه کردستان 

    برخورداری, پژمان؛ قبادی, علیرضا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    سنت از جمله‌ی مهم‌ترین و پرمناقشه‌ترین مفاهیم علوم انسانی و اجتماعی است که درون لنز بازنمایی رسانه‌ها دلالت‌های مختلف و متفاوتی پیدا کرده است. پژوهش فعلی در پی آن است تا به میانجی رویکرد تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه و بر ...

  • حافظه و هویت (مطالعه تقویم‌های غیررسمی در دوران پس از انقلاب) 

    سروش فر, زهره؛ باستانی, سوسن؛ موسوی خامنه, مرضیه (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    پژوهش پیش رو به بررسی تقویم‌های غیررسمی‌ای می‌پردازد که گروه‌های اجتماعی به صورت مجاز یا بدون مجوز منتشر می-کنند. تقویم رسمی که توسط قدرت سیاسی منتشر و نظارت می‌شود، بازتاب دهنده رویکرد و روایت قدرت سیاسی در خصوص گذشته ...

  • منطق فرهنگی انتخاب بی تفاوتی اجتماعی در افراد طبقه متوسط تهران 

    علمدار, فاطمه سادات؛ جوادی یگانه, محمدرضا؛ رحمانی, جبار؛ محسنی تبریزی, علیرضا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-09-23)
    انسان ها در زندگی روزمره‎شان در موقعیت‎های تعاملی متعدد و متنوعی قرار می‎گیرند و در هرکدام از این موقعیت‎ها با پشتِسر گذاشتن فرایندهایی تصمیم می‎گیرند که چه واکنشی نشان دهند.انتخابِ‎کنشیِ یک کنش‎گرِ نوعی،در یک موقعیت ...

  • نقش کلانشهر تهران در بهینه سازی دیپلماسی ارتباطی فرهنگی 

    خرازی, محبوبه؛ مجیدی قهرودی, نسیم؛ کاوه ئی, بهروز (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-08-23)
    در مقاله پژوهشی حاضر، نگارنده به بررسی "نقش کلانشهر تهران در بهینه سازی دیپلماسی ارتباطی فرهنگی" با اتخاذ رویکرد میان رشته ای و در چارچوب تئوریک دربرگیرنده رویکردهای نظری حوزه های: دیپلماسی عمومی استراتژیک؛ نظریه دیپلماسی ...

  • بررسی تأثیرات ادغام در جامعه برندی مبتنی بر رسانه‌ اجتماعی بر رفتار مشتریان 

    اکبری, محسن؛ خورشیدی ماسوله, امین؛ کاظمی نیا, آزاده (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-08-23)
    گسترش روزافزون ابزارهای ارتباطی و افزایش نفوذ اینترنت در عصر حاضر باعث شده که روزبه‌روز از تأثیرگذاری رسانه‌های سنتی کاسته شده و تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی افزایش یابد. ظهور رسانه‌های اجتماعی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها ...

  • کتابخانه و فرصت حضور زنان در فضای عمومی: کتابخانه به مثابه مکان سوم 

    کشاورز, خدیجه؛ یوسفی مقدم, شقایق؛ عزیزی, مینا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-08-23)
    امروزه توجه به فضاهای عمومی شهر یکی از مهم‌ترین مباحث اجتماعی است خصوصاً توجه به این موضوع در میان گروه‌هایی مانند زنان که عمدتاً امکان کمتری برای بهره‌برداری از فضاهای شهری را در اختیار دارند، اهمیتی دوچندان می‌یابد. توجه ...

  • فهم روابط غیر رسمی در بستر زندان 

    باقری, حسین؛ حیدری, آرش (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-08-23)
    پژوهش حاضر به بررسی و شناخت الگوهای ارتباطی و شیوه‌های تعامل و همچنین قدرت‌های غیر رسمی در داخل زندان می‌پردازد.اهمیت قدرت غیررسمی را می‌توان در تاثیر مستقیم آن بر قدرت رسمی و همچنین حیات اجتماعی زندانیان، اعم از الگوهای ...

  • بازنمایی ایده پیشرفت در کتاب احمد (سفینه طالبی) اثر طالبوف کاربست تحلیل گفتمان لاکلو و موف 

    بلالی, آرزو؛ ادریسی, افسانه؛ عالی زاد, اسماعیل؛ شهباری, مظفرالدین (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-08-23)
    چکیدهدر این مقاله از خلال تحلیل گفتمان کتاب احمد نوشته طالبوف تبریزی، بازنمایی ایده پیشرفت در ادبیات دوره مشروطه مورد بررسی قرار می‌گیرد. نشان داده می‌شود که چگونه متاثر از گفتمان پیشرفت تکنولوژیک، جامعه حول «تزیید صنایع ...

  • کنکاشی جامعه شناختی در توسعه‌زایی فرهنگی نهادی؛ مطالعه موردی کانون پرورش فکری در دوره پهلوی 

    شفیعی, سمیه سادات (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2021-08-23)
    چگونگی تحقق توسعه فرهنگی، موضوعی مهم در مطالعات توسعه است که فراتر از بحث‌های نظری، واکاوی مصادیق و کاووش پیرامون روندهای عینی، ظرفیت‌های تعین‌بخش، سازوکارهای محقق و نیز تغییرات اجتماعی مبتلابه آن در مناسبات جوامع بومی ...

View more