علم زبان
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
بررسی ادراک دانشجویان سطح متوسط زبان فارسی بهعنوان زبان خارجی در مورد تأثیر محیط تلفیقی آموزش زبان بر یادگیری دستور و واژههای زبان فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)مبنای این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی یا تلفیقی بر میزان یادگیری دستور زبان و واژگان فارسیآموزان سطح متوسط است. هدف از یادگیری تلفیقی یا همان بهرهگیری از مواد آزمایشی گوناگون، درهمآمیختن مناسب مواد آموزشی معمولی ...
-
بررسی تمرینهای واژهآموزی کتابهای نگارش فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس دانش واژگانی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)در پژوهش حاضر، تمرینهای واژهآموزی کتابهای نگارش فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس طبقهبندی واژگانی مطالعه شدهاند. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام یافته است. ابتدا، تمرینهای واژهآموزی کتابها در ...
-
تأثیر زبان فارسی بر کیفیت واکههای لری خرمآبادی با رویکرد آواشناسی قضایی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)پژوهش حاضر در چارچوب آواشناسی قضایی و با هدف بررسی تأثیر زبان فارسی معیار بر کیفیت واکههای لری خرمآبادی صورت گرفته است. این بررسی بهدنبال پاسخگویی به این پرسش بود که آیا زبان فارسی معیار بر ویژگیهای صوتشناختی واکههای ...
-
مفهومسازی غم با حوزۀ شناختی ظرف در زبانهای فارسی و عربی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)پژوهش حاضر به بررسی مفهوم غم در آن بخش از زبانهای فارسی و عربی پرداخته که با حوزههای مبدأ مرتبط با ظرف، تصور و بیان شده است. ازاینطریق، شیوة اندیشیدن سخنگویان زبانهای مذکور در این حوزه درک میشود و شباهتها و ...
-
تحلیل زبانشناختی سازمان متن روایی «لن أعیش فی جلباب أبی» اثر احسان عبدالقدوس بر اساس الگوی حل مسأله مایکل هوئی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)زبانشناسی متن، شاخهای نوپا در حوزۀ زبانشناسی است که در بررسی زبان از سطح جمله فراتر میرود و بر مطالعۀ متن بهعنوان بزرگترین واحد زبانی تأکید میورزد. از میان رویکردهای مختلف زبانشناسی متن، الگوی حل مسألۀ هوئی، یکی ...
-
بررسی تقویت و تضعیف معنا در تصاویر کتاب های زبان انگلیسی 1 و 2 ویژن براساس نشانه ـ معناشناسی گفتمانی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)مقالة حاضر چگونگی تقویت و تضعیف معنا در تصاویر کتابهای زبان انگلیسی 1 و 2 ویژن (متوسطة دوم) را بررسی کرده است. مبنای پژوهش حاضر نشانه ـ معناشناسی گفتمانی و نشانهشناسی اجتماعی کرس و ونلیوون بوده که خود متأثر از آثار و ...
-
انطباق صرفی در زبان لری خرمآبادی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)زبانها و گویشهای هر جامعه در شکلگیری هویت و جهانبینی افراد آن جامعه نقش بسزایی ایفا میکنند، اما اخیراً بهدلایلی همچون تسلط زبان معیار و بیتوجهی گویشوران بومی، زبانها و گویشهای بسیاری در انزوا و خطر فراموشی قرار ...
-
نمود در لری خرم آبادی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی و توصیف گروه نقشی نمود، در لری خرمآبادی بر اساس برنامۀ کمینهگرا بوده است. باتوجهبه اینکه تاکنون بررسی زبانشناختی نحوی در این زمینه انجام نشده بود، این پژوهش تطابق بین نظریۀ بهکاررفته در ...
-
تحلیل انتقادی و بازنمایی کارگزاران اجتماعی در داستان بیژن و منیژه: الگوی جامعه شناختی ـ معنایی ون ـ لیوون (2008)
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)یکی از انواع رویکردهای تحلیلی متون، رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی ونلیوون است. این رویکرد دارای دو مؤلفۀ اصلی حذف و اظهار است که هرکدام دارای زیرمؤلفههای مختلفی هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل چگونگی تحقق ...
-
مقایسۀ بندهای متممی در زبانهای فارسی و روسی با تمرکز بر کلمات متممپذیر
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)بند پیرو متممی در زبان فارسی یکی از وابستههای مستقیم فعل شناخته میشود، ولیکن در زبان روسی میتواند وابستۀ فعل، اسم، صفت کوتاه و یا کلمات شبهگزارهای نیز باشد. در این پژوهش به بررسی انواع بندهای متممی در زبانهای روسی ...
-
تضعیف همخوان /k/ در تاریخ زبان فارسی از دیدگاه واجشناسی آزمایشگاهی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)همخوان/k/ در ساخت مضارع برخی فعلهای فارسی باستان و بعضی صورتهای غیرِفعلی آن، در بافت /V_[a, e]/ به آواهای[ʧ] و [z] تبدیل شدهاست و در ساخت ماضی همان افعال در بافت /V_[t]/، به آوای [x] تغییر کردهاست. مقالة حاضر به بررسی ...
-
ردهشناسی زبان از منظر دستور نقشگرای نظاممند
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)دستور نقشگرای نظاممند نظریهای است بسیار قوی و آنقدر انعطافپذیر که به شاخههای مطالعاتی بسیار متنوعی، از جمله رشد زبان در کودک، زبانشناسی آموزشی، زبانشناسی رایانشی و زبانشناسی بالینی ورود میکند. یکی دیگر از ...
-
جنبههایی از دستور گفتمانینقشی؛ شواهدی ردهشناختی از زبان فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)«دستور گفتمانینقشی»، که در بسیاری از فرضیات خود با دستور نقشگرای دایک (1970) مشترک است، در سال 2008، از جانب هنگولد و مکنزی معرفی شد. دایک عقیده داشت که هر الگوی دستوری، که قادر باشد به سطوح کفایت ردهشناختی، روانشناختی ...
-
بررسی محتوا و عناصر فرهنگی کتاب های آموزش زبان انگلیسی با اهداف عمومی و ویژه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)فرهنگ به عنوان جزء اصلی و جدانشدنی در کنار آموزش قرار میگیرد. یکی از حوزه هایی که این رابطه در آن نمایان است، آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا خارجی می باشد. به دلیل گستردگی زبان انگلیسی در جهان و استفاده از این ...
-
بررسی نشانگرهای معرفتشناسی در میزگردهای سیاسی- اجتماعی سیمای ایران از منظر گفتمان انتقادی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)مقاله حاضر به بررسی نشانگرهای معرفتشناسی در میزگردهای سیاسی- اجتماعی در شبکههای سیمای جمهوری اسلامی ایران از منظر گفتمان انتقادی بر اساس دیدگاه هایلند (2005) و فرکلاف (2001) پرداخته است. در این پژوهش 20 برنامه گزینششده ...
-
فرایند ذهنی قالبریزی اصطلاحات در دو زبان فارسی و انگلیسی: رویکردی در چارچوب معنیشناسی شناختی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)درک چگونگی تجلی یک اطلاعِ ذهنی در سطح زبان، همواره از مهمترین دغدغههای زبانشناسان شناختی بوده است. اصطلاحات، بهعنوان سازههای نمایانگر فرهنگ و هویت ملی هر اهل زبانی، میتوانند نقش مؤثری در شناخت مفاهیم و مطالعات زبانی ...
-
بررسی و تبیین معنا و مفهوم اصطلاحهای فارسی برمبنای نظریۀ آمیختگی مفهومی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)اصطلاحها، بخش جدانشدنی از زبان را تشکیل میدهند و در گفتار روزمرۀ افراد بهوفور یافت میشوند. اصطلاحها دارای ساخت معنایی پیچیدهای هستند و درک معنا، مفهوم و پیام اصلی آنها، مستلزم درنظرگرفتن کاربرد معنای مجازی باتوجهبه ...
-
از واژهسازی تا فرهنگسازی: نوواژههای کووید ۱۹
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)آغاز و شیوع کروناویروس جدید (کووید 19) در جهان موجب پیدایش چشمگیر نوواژهها و اصطلاحات مختلفی شده است. زایایی و خلاقیت از ویژگیهای مهم زبان است، چنانکه گویشوران، برای بیان مفاهیم تازه، به واژههای جدید نیاز دارند. در ...
-
معناشناسی استعاره های چندوجهی در کاریکاتورهای کرونایی مجلۀ الیوم السابع با استناد به الگوی فورسویل
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)از منظر معناشناسی، کشف روابط برخی از استعارههای کلامی با پیام موردنظر دور از دسترس مخاطب است؛ در این صورت، حضور استعارة تصویری، در جهت تقویت پیام، ضروری خواهد بود. از این پدیدة شناختی با عنوان استعارة چندوجهی یاد میشود. ...
-
بررسی فرایند ابداع واژهها و اصطلاحات جدید مرتبط با بیماری کرونا: مطالعهای تطبیقی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)پژوهش حاضر به بررسی و توصیف فرایند ابداع واژهها و اصطلاحات جدید مرتبط با بیماری کرونا، که اخیراً جامعة جهانی با آن روبهروست، پرداخته است. خبرگزاریها و وبگاههای رسمی در دو زبان فارسی و انگلیسی، مانند ایرنا، ایسنا، خبر ...