دوره 2, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحلیل معنایی واژگان زبان فارسی بر مبنای رویکرد معنیشناسی قالببنیاد
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)معنیشناسی قالببنیاد نخستین بار از سوی چارلز فیلمور و پس از طرح مفهوم «قالب» از سوی او (1977الف، 1977ب، 1985، 1987) بهمثابۀ نگرشی در چهارچوب معنیشناسی شناختی مطرح شد. فیلمور در این رویکرد واژگانی، اصطلاح «قالب» را ...
-
غلتسازی در گویش کلهری
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)در این مقاله تلاش بر آن است تا با استفاده از نظریۀ بهینگی با رویکردی همزمانی به تحلیل و توصیف فرایند غلتسازی در زبان کردی (گویش کلهری) پرداخته شود. در این مقاله نشان داده میشود که محدودیت [REL-const] ...
-
بررسی هممعنایی گزارهای، توصیفی و نسبی میان فعلهای سادة فارسی و متناظرهای معناییِ مرکّب آنها
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)پژوهش حاضر تحقیقی معنیشناختی است که به منظور بررسیِ معناییِ فعلهای سادة زبان فارسی و متناظرهای مرکبِ معنایی آنها صورت گرفته است. در این بررسی، نخست، نگارنده طرز تلقی خود از فعل ساده و مرکب را ارائه میکند و پس از ...
-
فعلهای چندپارۀ زبان فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)در ردهشناسی ساختواژی، زبانها بر اساس نحوۀ انتقال رابطههای دستوری چون زمان، نمود، جنس و مانند آن به سه گروه زبانهای تصریفی، پیوندی و تحلیلی تقسیم شدهاند. بر این اساس در بحث فعل، ویژگیهای دستوری شخص و شمار، زمان، ...
-
اثرات شفافیت و تیرگی خط فارسی بر مهارتهای نوشتن کودکان طبیعی و خوانشپریش از طریق آزمونهای آگاهی واجشناختی و املای واژهها
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)آگاهی واجی عبارت است از مهارت کودک در تشخیص و تغییر اجزای گفتار که توسط سیستم نوشتاری بازنمایی میشود وعاملی مهم در یادگیری نوشتن به شمار میآید. شفافیت خط نیز به معنای میزان ...
-
نقد و معرفی کتاب راهنمای کتیبههای ایرانی میانه (پهلویـپارتی)
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)
-
تکواژ صفر
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)در صرف تکواژبنیاد، تکواژ صفر به تکواژی گفته میشود که بار معنایی دارد، اما هیچگونه تظاهر صوری ندارد؛ یعنی نه صورت آوایی دارد و نه صورت نوشتاری؛ بهعنوان نمونه، کلمة «رفت» در زبان فارسی، فعل گذشتة ...
-
بررسی راهبردهای درک خواندن در دانشآموزان شنوا و ناشنوای
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)تحقیقات پیشین نشان دادهاند که افراد ناشنوا، در مقایسه با افراد شنوا، در پردازش نحوی ضعیفتر عمل میکنند؛ از این رو، انتظار میرود که آنان جهت جبران این نقص از دانش پیشین خود استفاده کنند. هدف این ...



