دوره 6, شماره 10
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
بررسی سنجشی مضمون و سبک در حکایات و حکمتهای گلستان و بهارستان بر اساس کارکرد تجربیِ فرانقش اندیشگان (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)در دستور زبان نظاممند نقشگرا برای تحلیل گفتمان سه فرانقش متنی، بینافردی و اندیشگانی در نظر گرفته میشود. فرانقش اندیشگانی به دو کارکرد تجربی و منطقی تقسیم میشود. در کارکرد تجربی، زبان تجربیات دنیای بیرون خود را بیان ...
 
- 
بررسی پیوستگی در گفتمان روایتی کودکانِ تکزبانۀ فارسیزبانِ مبتلا به اختلالِ طیفِ اُتیسم با عملکرد بالا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی توانایی کودکان تکزبانۀ فارسیزبان مبتلا به اختلالِ طیفِ اُتیسم در روایت داستان پیوسته است. به این منظور، 18 کودک پسر تکزبانۀ فارسیزبان مبتلا به اختلال طیفِ اُتیسم با عملکرد بالا (با میانگین ...
 
- 
ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و جنسیت (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و نیز مطالعة تفاوتهای جنسیتی در اتخاذ دیدگاه است. تعداد 100 نفر دوزبانه و 100 نفر یکزبانة متناظر (از نظر سن، جنسیت و سطح اجتماعی) به صورت داوطلبانه در این پژوهش ...
 
- 
ردهشناسی ترتیب واژهها در گویش بابلی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)در ردهشناسی ترتیب واژهها، زبانهای گوناگون از لحاظ ترتیب و توالی سازهها بررسی میشوند و سپس مقایسه و طبقهبندی زبانها بر اساس ترتیب واژههای بهدستآمده صورت میگیرد. مقالۀ حاضر در چارچوب مقالۀ (1992) درایر، ترتیب ...
 
- 
یکسویگی استعارههای مفهومی؛ تحلیلی انتقادی بر مبنای زبان فارسی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)نظریة استعارة مفهومی که نخستین بار در سال 1980 میلادی از سوی لیکاف و جانسون مطرح شد، یکی از مبانی نظری اولیه در معنیشناسی شناختی به حساب میآید. بر اساس این نظریه، استعاره صرفاً ابزاری بلاغی محسوب نمیشود، بلکه اندیشیدن ...
 
- 
تحلیلی بر عامل روانشناختی ترس از فناوری و دانش رایانهای در مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)با جهانیشدن ابزارهای فناوری و پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، بهکارگیری رایانه و سایر ابزارهای فناوری در تدریس، امری ضروری گردیده است و به تبع آن معلمان و مدرسان در حیطه آموزش زبان نیز باید از این ابزارها به منظور افزایش ...
 
- 
انواع تناوبهای دوسویه در فارسی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)هر تناوب بهعنوان جفت جملاتی با ساختارهای کمابیش متفاوت تعریف میشود که معنی یکسانی دارند. محدودیتهایی که تناوبها بر افعال اعمال میکنند به ویژگیهای معنایی افعال حساساند. ازاینرو، تناوبها را میتوان بهعنوان معیاری ...
 
- 
رده شناسی نظام حالت اسم در زبان عربی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)بحث «اِعراب اسم» در نظریههای زبانشناسی تحت عنوان «حالت اسم» مطرح شده و انواع الگوهای حالتنمایی و نشانههای آن در زبانهای مختلف جهان معرفی شدهاست. مقالۀ حاضر با هدف بررسی این الگوهای منظم (و نظام دستوریِ حاکم بر آنها) ...
 
- 
تبیین جایگاه قید در زبان فارسی براساس دو رهیافت «افزودهبنیاد» سنتی و «شاخصبنیاد» چینکوئه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)در پژوهش حاضر جایگاه قید در زبان فارسی از منظر دو رهیافت «شاخصبنیاد» چینکوئه (1999) و «افزودهبنیاد» سنتی توصیف و تبیین شده است. در این زمینه با پذیرش تقسیمبندی قید به دو نوع قید جمله و قید فعل، ملاحظه شد که قید در این ...
 



