مرور علم زبان بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 180
-
اثرات شفافیت و تیرگی خط فارسی بر مهارتهای نوشتن کودکان طبیعی و خوانشپریش از طریق آزمونهای آگاهی واجشناختی و املای واژهها
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)آگاهی واجی عبارت است از مهارت کودک در تشخیص و تغییر اجزای گفتار که توسط سیستم نوشتاری بازنمایی میشود وعاملی مهم در یادگیری نوشتن به شمار میآید. شفافیت خط نیز به معنای میزان ...
-
ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و جنسیت
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و نیز مطالعة تفاوتهای جنسیتی در اتخاذ دیدگاه است. تعداد 100 نفر دوزبانه و 100 نفر یکزبانة متناظر (از نظر سن، جنسیت و سطح اجتماعی) به صورت داوطلبانه در این پژوهش ...
-
ارجاع متقابل در زبان فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)مطابقه را میتوان رخدادی دانست که طی آن، کلمهای مشخصههای صرفیای میگیرد که از جای دیگر نشئت میگیرد، و این به معنای وضعیتی است که در آن، صورت هدف دارای نشانههای دستوریای است که توسط ناظر نظارت میشود. از سوی دیگر، ...
-
ارجاع، مصداق های واقعی و مصداق های گفتمانی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)نظریۀ ارجاع مستقیم در مورد برخی مسائل معنیشناختی، از جمله مسئلۀ ارجاع به لاوجود و مسئلۀ جایگزینی اسامی خاص هممرجع در جملههای نگرش گزارهای با مشکل مواجه میشود؛ زیرا تنها چیزی که در این نظریه معنی یک عبارت را تشکیل ...
-
ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسیزبان: بررسی مقایسهای
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)در پژوهش حاضر، روند رشدی درک استعاره در کودکان فارسیزبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال مورد بررسی قرارگرفت. در زمینۀ درک استعاره در کودکان، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. بهمنظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینهای ...
-
ارزیابی محتوایی کتابهای زبان فارسی (درسهای پایه و پایتخت ایران)در چارچوب طبقهبندی تجدیدنظرشدۀ بلوم
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-09-23)کتاب درسی مهمترین و رایجترین منبع آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور ماست. این نظام آموزشی بهصورت متمرکز سیاستگذاری و اداره میشود. در چنین نظامهای آموزشی، تمام فعالیتهای یادگیری رسمی در زمان معین، حول محور آموزش ...
-
ارزیابی کاربرد استعاری اسامی حیوانات در زبان ترکی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)بر اساس دیدگاه شناختی لیکاف و جانسون، استعارۀ مفهومی یکی از مجاری اصلی درک انسان از مفاهیم عالم هستی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اسامی حیوانات بر گفتار گویشوران زبان ترکی و ارزیابی معانی ضمنی این واژهها بوده است. ...
-
از خطاها تا چیرگی: بررسی تأثیرات همدرستصحیحی بر مهارتهای نوشتاری زبان دوم
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)برقراری ارتباط مؤثر در دنیای امروز، چه مجازی و چه غیرمجازی، مستلزم داشتن چیرگی بر مهارتهای نوشتاری است. گسترش چنین مهارتهایی نیازمند آموزش مداوم و بازخورد سازنده است. پژوهشهای بسیاری تأثیر بازخورد مدرس بر زبانآموزان ...
-
از واژهسازی تا فرهنگسازی: نوواژههای کووید ۱۹
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)آغاز و شیوع کروناویروس جدید (کووید 19) در جهان موجب پیدایش چشمگیر نوواژهها و اصطلاحات مختلفی شده است. زایایی و خلاقیت از ویژگیهای مهم زبان است، چنانکه گویشوران، برای بیان مفاهیم تازه، به واژههای جدید نیاز دارند. در ...
-
استعاره های وجهنمایی در آموزش زبان تافل با تکیه بر مهارت شنیداری: رویکرد زبانشناسی نقشگرا
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-09-23)پژوهش حاضر به توصیف و تحلیل استعارههای دستوری بینافردی وجهنمایی (وجهیت) در بخش مهارت شنیداری کتابهای معیار آزمون بینالمللی تافل میپردازد. روش پژوهش توصیفی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی است و دادهها به روش اَسنادی ...
-
استعارههای مفهومی و کارکردهای آنها در گفتمان سیاسی دولت تدبیر و امید
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)بهکارگیری استعاره به عنوان راهبردی زبانشناسی، دیری است که موردتوجه سیاستمداران در سراسر دنیا قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کارکرد استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون (1980) در سخنرانیهای سه تن از اعضای ...
-
الگوی فراگیری روابط مفهومی در کودکان
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)هدف از پژوهش حاضر بررسی معنیشناسانۀ الگوی فراگیری روابط مفهومی در کودکان 7 تا 12 سالۀ فارسیزبان و مقایسۀ آن با ترتیب کاربرد این روابط در کتابهای فارسی شش پایۀ دورۀ ابتدایی (1397) است. روش انجام پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ...
-
انسجام دستوری در تبلیغات فارسی و انگلیسی (مطالعه موردی: فراوردههای غذایی)
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2020-09-22)امروزه تبلیغات نقش بسیار مهمی در زندگی انسان و بسیاری از جنبههای فعالیت جوامع انسانی ایفا میکند و به همین دلیل متونی تبلیغاتی نیز به همان میزان حائز اهمیت هستند. از دیدگاه زبانشناسی نقشگرا و بهویژه نظریۀ انسجام هلیدی ...
-
انطباق صرفی در زبان لری خرمآبادی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)زبانها و گویشهای هر جامعه در شکلگیری هویت و جهانبینی افراد آن جامعه نقش بسزایی ایفا میکنند، اما اخیراً بهدلایلی همچون تسلط زبان معیار و بیتوجهی گویشوران بومی، زبانها و گویشهای بسیاری در انزوا و خطر فراموشی قرار ...
-
انواع تناوبهای دوسویه در فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)هر تناوب بهعنوان جفت جملاتی با ساختارهای کمابیش متفاوت تعریف میشود که معنی یکسانی دارند. محدودیتهایی که تناوبها بر افعال اعمال میکنند به ویژگیهای معنایی افعال حساساند. ازاینرو، تناوبها را میتوان بهعنوان معیاری ...
-
انواع جملات با اثر مسیر باغی در فارسی و دلایل بروز آن
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-03-21)پژوهش حاضر کوشیده است به این پرسشها پاسخ دهد که کدام ساختها در زبان فارسی بر تعریف مرسوم جملات با اثر مسیر باغی منطبقاند و با توجه به انگارههای مربوط به پردازش جملات، چگونه میتوان دستهبندی مناسبی برای این ساختها در ...
-
آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: یک جایگزین یا یک گزینه؟
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-03-21)کرونا پدیدهای است که بشر زندۀ کنونی پیشتر آن را تجربه نکرده و آنقدر این اتفاق بهطور ناگهانی رخ داد که موجب تعطیلی بسیاری از کلاسهای آموزش زبان فارسی در جهان گشت. در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه علامه ...
-
آیا مردان و زنان در پردازش نحوی متفاوت عمل میکنند؟ شواهد الکتروانسفالوگرافی از سخنگویان تکزبانۀ فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)مردان و زنان زبان را به گونهای متفاوت پردازش میکنند، اما نحوة عملکرد مغز برای پشتیبانی از این تفاوت هنوز بحثبرانگیز است. ادعا شده است که کارکردهای زبانی بهاحتمال زیاد در مردان جانبیشدهتر و در زنان هر دو نیمکرة مغز ...
-
ایدئولوژی و آموزش زبان فارسی در خارج از ایران: گفتمانشناسی انتقادی هویت ایرانی در کتاب درس زبان فارسی بر پایۀ الگوی وندایک (2006)
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)کتاب درسی بهعنوان مهمترین ابزار آموزشی، زمینهساز انعکاس و انتقال ایدئولوژیها است. پیشینۀ پژوهشهای انجامشده در زمینۀ تحلیل ایدئولوژیهای موجود در کتابهای درسی نشان میدهد که قریببهاتفاق این مطالعات مبتنیبر آموزش ...
-
بازنمایی شیوۀ آموزش حروف اضافه در مجموعۀ آموزش فارسی به فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)حروف اضافه نقش بسزایی در معنای جملات فارسی دارند و این بحث، در آموزش/ فراگیری این زبان، یکی از دشوارترین نکات است. در زبانآموزی زبان دوم، این حروف در آخرین رده از مقولههایی هستند که زبانآموزان آنها را فرامیگیرند. ...



