مرور علم زبان بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 180

  • اثرات شفافیت و تیرگی خط فارسی بر مهارت‌های نوشتن کودکان طبیعی و خوانش‌پریش از طریق آزمون‌های آگاهی واج‌شناختی و املای واژه‌ها 

    یگانه, شهناز (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-05-22)
    آگاهی واجی عبارت است از مهارت کودک در تشخیص و تغییر اجزای گفتار که توسط سیستم نوشتاری بازنمایی می‌شود وعاملی مهم در یادگیری نوشتن به شمار می‌آید. شفافیت خط نیز به معنای میزان ...

  • ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و جنسیت 

    رشتچی, مژگان؛ طریقت, سمانه؛ خوئی, رویا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و نیز مطالعة تفاوت­های جنسیتی در اتخاذ دیدگاه است. تعداد 100 نفر دوزبانه و 100 نفر یک‏زبانة متناظر (از نظر سن، جنسیت و سطح اجتماعی) به صورت داوطلبانه در این پژوهش ...

  • ارجاع متقابل در زبان فارسی 

    مولائی, لاله (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)
    مطابقه را می‌توان رخدادی دانست که طی آن، کلمه‌ای مشخصه‌های صرفی‌ای می‌گیرد که از جای دیگر نشئت می‌گیرد، و این به معنای وضعیتی است که در آن، صورت هدف دارای نشانه‌های دستوری‌ای است که توسط ناظر نظارت می‌شود. از سوی دیگر، ...

  • ارجاع، مصداق های واقعی و مصداق های گفتمانی 

    علائی, بهلول (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)
    نظریۀ ارجاع مستقیم در مورد برخی مسائل معنی‌شناختی، از جمله مسئلۀ ارجاع به لاوجود و مسئلۀ جایگزینی اسامی خاص هم‌مرجع در جمله‌های نگرش گزاره‌ای با مشکل مواجه می‌شود؛ زیرا تنها چیزی که در این نظریه معنی یک عبارت را تشکیل ...

  • ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسی‌زبان: بررسی مقایسه‌ای 

    صادقی, شهره (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)
    در پژوهش حاضر، روند رشدی درک استعاره در کودکان فارسی‌زبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال مورد بررسی قرارگرفت. در زمینۀ درک استعاره در کودکان، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. به‌منظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینه‌ای ...

  • ارزیابی محتوایی کتاب‌های زبان فارسی (درس‌های پایه و پایتخت ایران)در چارچوب طبقه‌بندی تجدیدنظرشدۀ بلوم 

    رشیدی, ناصر؛ راغ‌نژاد, محسن (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-09-23)
    کتاب درسی مهم‌ترین و رایج‌ترین منبع آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور ماست. این نظام آموزشی به‌صورت متمرکز سیاست‌گذاری و اداره می‌شود. در چنین نظام‌های آموزشی، تمام فعالیت‌های یادگیری رسمی در زمان معین، حول محور آموزش ...

  • ارزیابی کاربرد استعاری اسامی حیوانات در زبان ترکی 

    ظفری, ایرج؛ رهبر, بهزاد؛ اروجی, محمدرضا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)
    بر اساس دیدگاه شناختی لیکاف و جانسون، استعارۀ مفهومی یکی از مجاری اصلی درک انسان از مفاهیم عالم هستی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اسامی حیوانات بر گفتار گویشوران زبان ترکی و ارزیابی معانی ضمنی این واژه‌ها بوده است. ...

  • از خطاها تا چیرگی: بررسی تأثیرات همدرس‌تصحیحی بر مهارت‌های نوشتاری زبان دوم 

    وکیلی‌فرد, امیررضا؛ دهقانی, شیرین (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)
    برقراری ارتباط مؤثر در دنیای امروز، چه مجازی و چه غیرمجازی، مستلزم داشتن چیرگی بر مهارت‌های نوشتاری است. گسترش چنین مهارت‌هایی نیازمند آموزش مداوم و بازخورد سازنده است. پژوهش‌های بسیاری تأثیر بازخورد مدرس بر زبان‌آموزان ...

  • از واژه‌سازی تا فرهنگ‌سازی: نوواژه‌های کووید ۱۹ 

    ملانظر, حسین؛ عمرانی پور, ارغوان (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)
    آغاز و شیوع کروناویروس جدید (کووید 19) در جهان موجب پیدایش چشمگیر نوواژه‌ها و اصطلاحات مختلفی شده است. زایایی و خلاقیت از ویژگی‌های مهم زبان است، چنان‌که گویشوران، برای بیان مفاهیم تازه، به واژه‌های جدید نیاز دارند. در ...

  • استعاره های وجهنمایی در آموزش زبان تافل با تکیه بر مهارت شنیداری: رویکرد زبانشناسی نقشگرا 

    یعقوبی, روح الله؛ آقاگلزاده, فردوس؛ کردزعفرانلو کامبوزیا, عالیه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-09-23)
    پژوهش حاضر به توصیف و تحلیل استعاره‌های دستوری بینافردی وجه‌نمایی (وجهیت) در بخش مهارت شنیداری کتاب‌های معیار آزمون‌ بین‌المللی تافل می‌پردازد. روش پژوهش توصیفی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی است و داده‌ها به روش اَسنادی ...

  • استعاره‌های مفهومی و کارکردهای آن‌ها در گفتمان سیاسی دولت تدبیر و امید 

    غفوری صالح, گلناز؛ کاظمی, فروغ (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)
    به‌کارگیری استعاره به عنوان راهبردی زبانشناسی، دیری است که موردتوجه سیاستمداران در سراسر دنیا قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کارکرد استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون (1980) در سخنرانی‌های سه تن از اعضای ...

  • الگوی فراگیری روابط مفهومی در کودکان 

    میرنژاد, پریسا سادات؛ گلفام, ارسلان؛ عامری, حیات؛ بهرامی خورشید, سحر (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)
    هدف از پژوهش حاضر بررسی معنی­شناسانۀ الگوی فراگیری روابط مفهومی در کودکان 7 تا 12 سالۀ فارسی‌زبان و مقایسۀ آن با ترتیب کاربرد این روابط در کتاب­های فارسی شش پایۀ دورۀ ابتدایی (1397) است. روش انجام پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ...

  • انسجام دستوری در تبلیغات فارسی و انگلیسی (مطالعه موردی: فراورده‌های غذایی) 

    صادقی, مهسا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2020-09-22)
    امروزه تبلیغات نقش بسیار مهمی در زندگی انسان و بسیاری از جنبه‌های فعالیت جوامع انسانی ایفا می‌کند و به همین دلیل متونی تبلیغاتی نیز به همان میزان حائز اهمیت هستند. از دیدگاه زبان‌شناسی نقش‌گرا و به‌ویژه نظریۀ انسجام هلیدی ...

  • انطباق صرفی در زبان لری خرم‌آبادی 

    آخوندی, فاطمه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)
    زبان‌ها و گویش‌های هر جامعه در شکل‌گیری هویت و جهان‌بینی افراد آن جامعه نقش بسزایی ایفا می‌کنند، اما اخیراً به‌دلایلی همچون تسلط زبان معیار و بی‌توجهی گویشوران بومی، زبان‌ها و گویش‌های بسیاری در انزوا و خطر فراموشی قرار ...

  • انواع تناوب‌های دوسویه در فارسی 

    قیاسوند, مریم؛ طبیب زاده, امید (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    هر تناوب به‏عنوان جفت جملاتی با ساختارهای کمابیش متفاوت تعریف می‏شود که معنی یکسانی دارند. محدودیت‌هایی که تناوب‌ها بر افعال اعمال می‌کنند به ویژگی‌های معنایی افعال حساس‏اند. ازاین‌رو، تناوب‌ها را می‌توان به‏عنوان معیاری ...

  • انواع جملات با اثر مسیر باغی در فارسی و دلایل بروز آن 

    جودی, نیره (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-03-21)
    پژوهش حاضر کوشیده است به این پرسش‌ها پاسخ دهد که کدام ساخت‌ها در زبان فارسی بر تعریف مرسوم جملات با اثر مسیر باغی منطبق‌اند و با توجه به انگاره‌های مربوط به پردازش جملات، چگونه می‌توان دسته‌بندی مناسبی برای این ساخت‌ها در ...

  • آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: یک جایگزین یا یک گزینه؟ 

    صحرائی, رضامراد؛ سجادی, شهره سادات؛ مجیدی, شیوا؛ مجیری, امیرحسین (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-03-21)
    کرونا پدیده‌ای است که بشر زندۀ کنونی پیش‌تر آن را تجربه نکرده و آنقدر این اتفاق به‌طور ناگهانی رخ داد که موجب تعطیلی بسیاری از کلاس‌های آموزش زبان فارسی در جهان گشت. در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه ...

  • آیا مردان و زنان در پردازش نحوی متفاوت عمل می‌کنند؟ شواهد الکتروانسفالوگرافی از سخنگویان تک‌زبانۀ فارسی 

    میکده, سیمین (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)
    مردان و زنان زبان را به گونه­ای متفاوت پردازش می­کنند، اما نحوة عملکرد مغز برای پشتیبانی از این تفاوت هنوز بحث­برانگیز است. ادعا شده است که کارکردهای زبانی به‌احتمال زیاد در مردان جانبی­شده­تر و در زنان هر دو نیمکرة مغز ...

  • ایدئولوژی و آموزش زبان فارسی در خارج از ایران: گفتمان‌شناسی انتقادی هویت ایرانی در کتاب درس زبان فارسی بر پایۀ الگوی ون‌دایک (2006) 

    صحرایی, رضا مراد؛ طبسی, فاطمه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)
    کتا‌ب درسی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار آموزشی، زمینه‌ساز انعکاس و انتقال ایدئولوژی‌ها است. پیشینۀ پژوهش‌های انجام‌شده در زمینۀ تحلیل ایدئولوژی‌های موجود در کتاب‌های درسی نشان می‌دهد که قریب‌به‌اتفاق این مطالعات مبتنی‌بر آموزش ...

  • بازنمایی شیوۀ آموزش حروف اضافه در مجموعۀ آموزش فارسی به فارسی 

    محمدیارلو, علی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-03-21)
    حروف اضافه نقش بسزایی در معنای جملات فارسی دارند و این بحث، در آموزش/ فراگیری این زبان، یکی از دشوارترین نکات است. در زبان‌آموزی زبان دوم، این حروف در آخرین رده از مقوله‌هایی هستند که زبان‌آموزان آنها را فرامی‌گیرند. ...