پژوهشنامه بازرگانی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
شناسایی و تحلیل دلایل و پیامدهای رفتار مینیمالیسم مصرفکننده با رویکرد آمیخته
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-09-22)مینیمالیسم با به چالش کشیدن فرهنگ مصرفگرایی افراطی که امروزه بهشدت گسترش پیداکرده و پیامدهای نامطلوبی در سطح جامعه برجای گذاشته است، کمک میکند که افراد بر کاهش مصرف بیش از حد و بهبود کیفیت زندگی با عدم افراط در مصرفگرایی ...
-
وجدان اکولوژیک مصرفکننده و رفتارهای سبز حامیان محیطزیست؛ شناسایی برنامههای موثر بر تحریک وجدان اکولوژیک مصرفکننده
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-09-22)هر فرد در تقابل با محیطزیست اطرافش در مواقع مختلف رفتار و نقشهای مختلفی بروز میدهد که میتوان گفت وجدان زیر مجموعهای از این رفتار است که نقشی اساسی را در کیفیت خروجی رفتار ما و اثرات برجایمانده از ردپای ما در طبیعت ...
-
بررسی و اولویتبندی عوامل کلیدی پولی و غیرپولی بر سرمایهگذاری صنعتی در بخش مسکن با رویکرد دلفی-فازی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-09-22)این مقاله به بررسی تأثیر متغیرهای کلیدی پولی و غیرپولی بر سرمایهگذاری صنعتی در بخش مسکن ایران با استفاده از روش دلفی فازی میپردازد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عواملی است که بهطور معناداری بر جذب سرمایهگذاری ...
-
مقاومت مشتری در برابر خرید آنلاین محصولات گردشگری : با رویکرد مرور سیستماتیک
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-09-22)امروزه کسبوکارهای آنلاین رشدی روزافزون یافتهاند و تمامی صنایع از جمله صنعت گردشگری را با تغییراتی روبهرو کردهاند. با این حال با وجود سایتهای متعدد ارائهدهنده خدمات آنلاین گردشگری، آمارها نشان میدهد که هنوز مشتریانی ...
-
مدل ریسکهای اتحاد استراتژیک بینالمللی: صنعت خشکبار ایران
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-09-22)شرکتهای خارجی درصدد بینالمللی شدن و اتحاد با شرکتهای ایرانی جهت گسترش ظرفیتهای بیشتر برای رسیدن به اهدافشان هستند. از این رو هدف این پژوهش شناسایی ریسکهای اتحاد استراتژیک در سطح بینالملل است که شرکتهای خارجی در ...
-
اثر مداخلات سیاستی بر روی کارایی و پتانسیل صادرات دو محصول اصلی صادراتی کشاورزی (پسته و زعفران)
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-09-22)انواع مداخلات سیاسی بر تجارت خارجی ایران سایه انداخته است. در نظر نگرفتن آنها در اغلب تحقیقات، برای تحلیل بازارهای هدف صادرات ایران، موجب غیرواقعی شدن و اریب نتایج خواهد شد. هدف این پژوهش ارزیابی کارایی و پتانسیل صادرات ...
-
انتخاب تامینکننده تابآور و تخصیص سفارش با تحلیل اثر متقابل ریسکهای اختلال در شبکه بیزی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-06-21)اختلالات علاوه بر تأثیر روی تأمینکنندگان و تولیدکننده؛ میتوانند بر روی یکدیگر در ابتدای زنجیره یا بر تقاضای مشتری در انتهای زنجیره تأثیرگذار باشند. در این مقاله، میزان این اثرگذاری با استفاده از شبکه بیزی مدلسازی و ...
-
اثر جهانی شدن بر تورم: رویکرد نوین جهانی شدن از جنبه سیاستها (قوانین) و توسعه تجارت شاخص KOF
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-06-21)برخی محققین و اقتصاددانان به اثرات تورمی جهانیشدن معتقد هستند و برخی دیگر نیز عکس این موضوع و یا شرایط اقتصادی کشورها را عامل مهم در اثرگذاری جهانیشدن بر تورم کشورها عنوان میکنند. در این مطالعه از الگوی دادههای تابلویی ...
-
واکاوی قابلیتهای پویا در شرکتهای دانش بنیان حوزه پالایشی صنعت نفت و گاز (با رویکرد چند روشی )
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-06-21)قابلیتهای پویا به ظرفیت یک سازمان برای ایجاد، گسترش یا تغییر هدفمند پایگاه منابع خود اشاره دارد. در همه کشورهای جهان، صنعت نفت و گاز هر کشور، نقش مهمی در اقتصاد و رشد آن دارد و در عصری قرار داریم که تغییرات سریع جهانی و ...
-
چالشها و راه کارهای حمایت از تولید ملی در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-06-21)هدف مطالعه حاضر بررسی چالشها و راهکارهای حمایت از تولید ملی در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی- کمی شامل مصاحبه با نخبگان و متخصصان این حوزه، پرسشنامه و روش دلفی ...
-
پدیدارشوندگی استراتژی در شرکتهای فناورانه؛ رویکرد فراترکیب
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-06-21)تحولات سریع محیطی و بهویژه تحولات تکنولوژیک از یک طرف و جهانیشدن تجارت از سوی دیگر، مدیران شرکتهای فناورانه را با چالشهای جدی روبهرو کرده است. این امر، سبب شده است تدوین استراتژی به شیوه سنتی در شرکتهای فناورانه با ...
-
هزینههای مبادلاتی و عوامل موثر در ایجاد آن
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-06-21)در بین صاحبنظران توسعه، تبیینهایی که از سوی نهادگرایان در ارتباط با چرایی و چگونگی توسعه و توسعه نیافتگی جوامع ارائه میشود، با توجه به بهرهگیری ایشان از کلید واژه نهاد و انجام مطالعات بینرشتهای، از ویژگیهای برتری ...
-
تسری شرط داوری به شخص ثالث در مقررات سازمان های بین المللی داوری و نظام حقوقی ایران
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-03-20)مداخله اشخاص ثالث در فرآیند داوری یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در عرصه داوری داخلی و تجاری بینالمللی است. به عبارتی مشارکت ثالث فراتر از اهمیت علمی این امر، پیامدهای عملی مهمی برای طرفین دارد. در نگاه اول، حضور چنین ...
-
اختیارات مدیران و مسئولیت آنها در موسسات غیرتجاری در حقوق ایران با نگاهی به حقوق انگلیس
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-03-20)نهاد مدیریت، به مثابه بازوی اجرایی یک شخص حقوقی است، تا جایی که اجرای تصمیمات اتخاذ شده از سوی هیات مدیره و حدود اختیارات آنان، میتواند بقای یک شخص حقوقی و فعالیتهای پربازده و یا زیانآور آن را توجیه و تأمین نماید. در ...
-
طراحی چارچوب سیاستگذاری توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر ابعاد نهادی (نظریه داده بنیاد)
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-03-20)هدف تحقیق حاضر، طراحی چارچوب سیاستگذاری توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر ابعاد نهادی است. با این منظور با استفاده از روش کیفی و بهرهمندی از نظریه داده بنیاد، با خبرگان و صاحب نظران این حوزه و به روش گلوله برفی مصاحبه عمیق ...
-
مدلسازی پذیرش موبایلبانک توسط مشتریان بانک تجارت ( با رویکرد تلفیقی پویاییشناسی سیستم و اقتصادسنجی)
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-03-20)صنعت بانکداری به اشکال جدیدی از بانکداری که توسط دستگاهها و رابطهای دیجیتال تسهیل میشود، تکاملیافته است. موبایل بانک اخیراً بهعنوان یک کانال بانکی نوآورانه ظهور نموده است. درحالیکه طیف وسیعی از مطالعات در مورد ...
-
اثرات رانت ناشی از وفورمنابع طبیعی،اقتصاد سایه و شاخص توسعه انسانی بر نابرابری درآمدی: تحلیل بین کشوری
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-03-20)دهههای اخیر اقتصاد کشورها با سطوح درآمدی متفاوت به لحاظ دسترسی به منابع طبیعی، نشان داده است که وفور منابع طبیعی و درآمد ناشی از فروش آن میتواند از یک طرف سرمایه با ارزشی برای کشورها محسوب شود که با سرمایهگذاریهای دولت ...
-
وضعیت و اعتبار نظریه منع ممانعت از احقاق حق در حقوق سرمایه گذاری خارجی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2024-03-20)سرمایهگذاران خارجی به نظام قضایی کشور میزبان و رسیدگی عادلانه و منصفانه به اختلافات بعدی میان این سرمایهگذران با دستگاههای دولتی و اتباع آن کشور است. هرچند که در ضرورت این امر تردیدی وجود ندارد اما تعیین مبنای حقوقی ...
-
تدوین الگوی تأثیر اخلاق بازاریابی زنان اینفلوئنسرآنلاین بر فروش کالاهای دیجیتال
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)استفاده از اینفلوئنسرها برای بازاریابی یک استراتژی مناسب است، زیرا به این ترتیب برندها نهتنها مشتریان فعلی خود را حفظ میکنند، بلکه مشتریان جدید بالقوه را نیز جذب میکنند. حال، از آنجاییکه اخلاق بازاریابی میتواند یکی ...
-
یک رویکرد نظریه بازی ها در مسئله انتخاب تأمین کننده با در نظر گرفتن دو سناریوی همکاری و قرارداد تخفیف
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)در این مقاله مسئله انتخاب تأمینکننده در دو حالت همکاری و رقابتی موردبررسی قرارگرفته است. تأمینکنندگان محدودیت ظرفیت نداشته و بر اساس سیاست ارسال در حین تولید رفتار میکنند. دو سناریوی قرارداد فروش با استفاده از روشهای ...



