پژوهشنامه بازرگانی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تدوین الگوی تأثیر اخلاق بازاریابی زنان اینفلوئنسرآنلاین بر فروش کالاهای دیجیتال
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)استفاده از اینفلوئنسرها برای بازاریابی یک استراتژی مناسب است، زیرا به این ترتیب برندها نهتنها مشتریان فعلی خود را حفظ میکنند، بلکه مشتریان جدید بالقوه را نیز جذب میکنند. حال، از آنجاییکه اخلاق بازاریابی میتواند یکی ...
-
یک رویکرد نظریه بازی ها در مسئله انتخاب تأمین کننده با در نظر گرفتن دو سناریوی همکاری و قرارداد تخفیف
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)در این مقاله مسئله انتخاب تأمینکننده در دو حالت همکاری و رقابتی موردبررسی قرارگرفته است. تأمینکنندگان محدودیت ظرفیت نداشته و بر اساس سیاست ارسال در حین تولید رفتار میکنند. دو سناریوی قرارداد فروش با استفاده از روشهای ...
-
اثرات سرریز شوک سیاست مالی قطبهای اقتصادی جهان بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)یکی از موضوعات بسیار مهم برای کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران، صادرات محصولات پتروشیمی است، که بعد از تحریمهای نفتی در کشور به آن توجه زیادی شده است. ترویج صادرات در کشورهای در حال توسعه به عنوان یک عنصر مهم برای ...
-
استخراج مسایل استراتژیک و راهبردهای تحول نظام توزیع
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)هدف این مقاله استخراج مسائل استراتژیک نظام توزیع و ارایه راهبردهای تحول این بخش میباشد براساس روش برایسون است. براین اساس پیامدهای وارده به شبکه توزیع از منظر فعالیت هر یک از «عوامل توزیعی» در قالب نقاط قوت، ضعف، فرصت و ...
-
تاثیر ریسک اقتصادی،مالی و سیاسی بر صادرات صنعتی درون گروهی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC)
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)ریسکهای کشوری باعث کاهش مداوم تجارت بینالمللی میشود. یکی از حلقههای مفقوده در حوزه مطالعاتی در زمینه الگوهای تجارت بینالمللی کشورهای اسلامی فقدان مطالعه منسجم در زمینه بررسی تأثیر ریسک کشوری و هریک از مؤلفههای آن بر ...
-
تاثیر رویکرد سیاستگذاریهای معدنی دولت در جبران پیامدهای زیستمحیطی در ایران
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)اگرچه معادن منابع اولیه تولید را فراهم میکنند و بهرهمندی از معادن بیشتر موهبت بهشمار میرود، اما فعالیتهای معدنی مانند اغلب فعالیتهای اقتصادی با آلودگی و تخریب محیطزیست همراه است. سیاستگذاری مبتنی بر توسعه پایدار ...
-
منطقهبندی کشور با رویکرد توسعه اشتغال پایدار
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)هدف این مقاله منطقهبندی شهرستانهای کشور براساس شاخصهای صنعتی، معدنی و تجاری بهمنظور رفع عدمتوازن در توزیع فعالیتها بهمنظور توسعه اشتغال پایدار کشور است. این موضوع بهدلیل حرکت بالا و نابجای جمعیت بین استانها و ...
-
شناسایی و اولویت بندی انواع تخلفات برند و واکنش های مصرف کنندگان به تخلفات برند با روش FCM ( مطالعه موردی: صنعت مواد غذایی)
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)با وجود اهمیت برند و برندسازی برای شرکتها و سازمانها، برخی عوامل میتوانند منجربه کاهش ارزش و تخریب وجهه برند در نزد مشتریان شوند. یکی از این عوامل تخلفات برند است که مدیران شرکتها باید همواره در پی کنترل و تعدیل تخلفات ...
-
ارائه چارچوبی در راستای پایداری پیمان های صنعت و دانشگاه
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)پیمان میتواند یک شیوه کاملاً مؤثر برای دستیابی به فرصتهای استراتژیک جدید باشد اما علیرغم این موضوع، درصد بالایی از پیمانهای راهبردی با شکست مواجه شده و به نتیجه ختم نمیشوند. یکی از حوزههایی که شرکای حاضر در آن دارای ...
-
توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران در کشورهای عضو موافقت نامه تجاری اکوتا : کاربرد مدل پشتیبان تصمیم
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)مهمترین مزیت نسبی اقتصاد ایران از دیرباز صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است. با توجه به ماهیت خام این محصولات، تخصص در تولید و صادرات این محصولات رهآورد قابل توجهی برای رشد اقتصادی پایدار اقتصاد ایران نخواهد داشت. یکی ...
-
طراحی مدل عوامل موثر بر ارتقا قابلیت های صادرات محصولات کشاورزی به منطقه قفقاز جنوبی با رویکرد ترکیبی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)در سالهای اخیر علیرغم نوسانات قیمت نفت در بازار، درآمدهای ارزی کشور را با تغییرات زیادی روبرو کرده و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است و این امر لزوم تنوعبخشی به محصولات صادراتی و تجارت و تأکید بر اهمیت تجارت فرآوردههای ...
-
پایش تأثیر قابلیتهای پویای بازاریابی بر منابع مالی و پیکربندی فضایی در شرکتهای صادراتی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)با توجه به مزایای بیشمار فعالیتهای صادراتی، رشد صادرات بهعنوان یک مکانیسم استراتژیک در توسعه اقتصادی بسیار با اهمیت و برجسته است. شرکتها برای تحریک و تسریع در رشد صادرات، نیازمند بهکارگیری عواملی مؤثر در افزایش منابع ...
-
بررسی عوامل موثر بربازار و اثرات اقتصادی تجاری سازی دانش فنی کشاورزی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)در این مطالعه به اثرات و عوامل موثر بر بازار انتقال دانشفنّی تحقیقات کشاورزی از دیدگاه محققان و خریداران دانش فنی در دو سال 1395 و 1396 با استفاده از روش تحقیق پیمایشی پرداخته شده است. ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش سازگاری ...
-
تاثیرپذیری تابآوری اقتصادی ایران از کاهش سهم نفت در صادرات
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)یکی از اهداف اقتصادی کشورهای دنیا، افزایش تابآوری اقتصادی و کاهش آسیب پذیری در برابر تکانههای داخلی و خارجی است. عوامل متعددی امکان تأثیرگذاری بر تابآوری اقتصادی یک کشور را دارند که از جمله آنها تنوع در صادرات، کاهش ...
-
بررسی اثرات رشد نقدینگی، تورم و رشد نرخ ارز بر رشد اقتصادی ایران: کاربرد روش MIDAS و MF-VAR
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی چگونگی اثرپذیری رشد تولید از رشد نقدینگی، رشد نرخ ارز و تورم است. از آنجایی بسیاری از متغیرهای کلان موثر بر رشد اقتصادی دارای تواترهای بالایی نسبت به رشد اقتصادی هستند؛ عدم توجه به این مساله سبب ...
-
رتبه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد تجاری در سطح کشور با استفاده از روش های تصمیم گیری چندمتغیره
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)ارزیابی عملکرد تجاری کشورها، از موضوعات مهم در حوزه تجارت بینالملل به شمار میرود. در این زمینه، با توجه به ماهیت پیچیده و چندبعدی عملکرد، استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی آن ضرورت دارد. با این حال، مرور ادبیات نشان ...
-
طراحی مدل ساختاری استراتژیک کسب وکارهای کوچک و نوپا با استفاده از رهیافت مدلسازی ساختاری تفسیری فازی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-03-21)مدیران و صاحبان کسب وکارهای کوچک اغلب مدت زمان اندکی را صرف تهیه نقشه استراتژیک و برقراری ارتباط میان لایههای استراتژی و اجرایی میکنند. بیشتر تمرکز و وقت خود را صرف تأمین سرمایه و برقرار ارتباط با سرمایهگذاران میکنند، ...
-
صادرات جهانی کالاهای زیست محیطی و نقش عوامل نهادی
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-03-21)طی دو دهه اخیر با افزایش مبادلات بینالمللی کالا و خدمات، مشکلات زیستمحیطی شامل تغییرات آب و هوایی و آلودگی جهانی، افزایش چشمگیری داشته است. تلاش جهانی برای کاهش مشکلات زیستمحیطی، اهمیت تولید و تجارت بینالمللی کالاهای ...
-
اثرسیاست صنعتی و تغییرات ساختاری بنگاههای اقتصادی بر تولید و اشتغال
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-03-21)امروزه کشورها ناچارند که در ساختار تولیدشان تحول ایجاد کنند، بهعبارتی بخشها و فناوریهای جدیدی را ایجاد کنند که زاینده مشاغل مولد و بهتر باشد. هدف این مقاله بررسی اثر سیاست صنعتی و تغییرات ساختاری بنگاههای اقتصادی بر ...
-
تاثیر بهرهبرداری از معادن بر سطح استاندارد زندگی مردم ساکن مناطق میزبان معدن، مطالعه موردی ایران
(موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-03-21)یکی از چالشهای مطرح شده بخش معدن در سطح منطقهای، عدم بهرهمندی ساکنان مناطق میزبان معادن از منافع حاصل از بهرهبرداری معادن است. این مطالعه با هدف آزمون تجربی چالش یادشده، به تخمین رابطه بین استاندارد زندگی استانها و ...