پژوهشنامه بازرگانی

 

مجموعه‌های این پایگاه

ارسال های اخیر

  • تدوین الگوی تأثیر اخلاق بازاریابی زنان اینفلوئنسرآنلاین بر فروش کالاهای دیجیتال 

    دانایی, ابوالفضل؛ معینی رستگار, شیلا؛ مقیمی, غلامحسین (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)
    استفاده از اینفلوئنسرها برای بازاریابی یک استراتژی مناسب است، زیرا به ‌این‌ ترتیب برندها نه‌تنها مشتریان فعلی خود را حفظ می‌کنند، بلکه مشتریان جدید بالقوه را نیز جذب می‌کنند. حال، از آنجایی‌که اخلاق بازاریابی می‌تواند یکی ...

  • یک رویکرد نظریه بازی ها در مسئله انتخاب تأمین کننده با در نظر گرفتن دو سناریوی همکاری و قرارداد تخفیف 

    مبینی, آزاده؛ محمدی تبار, داود (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)
    در این مقاله مسئله‌ انتخاب تأمین‌کننده در دو حالت همکاری و رقابتی موردبررسی قرارگرفته است. تأمین‌کنندگان محدودیت ظرفیت نداشته و بر اساس سیاست ارسال در حین تولید رفتار می‌کنند. دو سناریوی قرارداد فروش با استفاده از روش‌های ...

  • اثرات سرریز شوک‌ سیاست مالی قطب‌های اقتصادی جهان بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران 

    معین فرد, سپیده؛ موسوی, میرحسین؛ راغفر, حسین؛ قربانزاد, جهانگیر (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)
    یکی از موضوعات بسیار مهم برای کشورهای در حال ‌توسعه به ویژه ایران، صادرات محصولات پتروشیمی است، که بعد از تحریم‌های نفتی در کشور به آن توجه زیادی شده است. ترویج صادرات در کشورهای در حال‌ توسعه به عنوان یک عنصر مهم برای ...

  • استخراج مسایل استراتژیک و راهبردهای تحول نظام توزیع 

    شفیعی, افسانه؛ تشکینی, احمد (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)
    هدف این مقاله استخراج مسائل استراتژیک نظام توزیع و ارایه راهبردهای تحول این بخش می‌باشد براساس روش برایسون است. براین اساس پیامدهای وارده به شبکه توزیع از منظر فعالیت هر یک از «عوامل توزیعی» در قالب نقاط قوت، ضعف، فرصت و ...

  • تاثیر ریسک اقتصادی،مالی و سیاسی بر صادرات صنعتی درون گروهی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) 

    جهانبخش پورجباری, مهدی؛ کریمی, فرزاد؛ رجبی, مصطفی (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)
    ریسک‌های کشوری باعث کاهش مداوم تجارت بین‌المللی می‌شود. یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه مطالعاتی در زمینه الگوهای تجارت بین‌المللی کشورهای اسلامی فقدان مطالعه منسجم در زمینه بررسی تأثیر ریسک کشوری و هریک از مؤلفه‌های آن بر ...

  • تاثیر رویکرد سیاستگذاری‌های معدنی دولت در جبران پیامدهای زیست‌محیطی در ایران 

    رجبی, فاطمه؛ عادلی نیک, حامد (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-12-22)
    اگرچه معادن منابع اولیه تولید را فراهم می‌کنند و بهره‌مندی از معادن بیشتر موهبت به‌شمار می‌رود، اما فعالیت‌های معدنی مانند اغلب فعالیت‌های اقتصادی با آلودگی و تخریب محیط‌زیست همراه است. سیاست‌گذاری مبتنی بر توسعه پایدار ...

  • منطقه‌بندی کشور با رویکرد توسعه اشتغال پایدار 

    تشکینی, احمد؛ محمدی, مصطفی؛ فائضی راد, محمدعلی (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)
    هدف این مقاله منطقه‌بندی شهرستان‌های کشور براساس شاخص‌های صنعتی، معدنی و تجاری به‌منظور رفع عدم‌توازن در توزیع فعالیت‌ها به‌منظور توسعه اشتغال پایدار کشور است. این موضوع به‌دلیل حرکت بالا و نابجای جمعیت بین استان‌ها و ...

  • شناسایی و اولویت بندی انواع تخلفات برند و واکنش های مصرف کنندگان به تخلفات برند با روش FCM ( مطالعه موردی: صنعت مواد غذایی) 

    شریعت نژاد, علی؛ منتی, رضوان؛ میر, سعید؛ موسوی زاده, سیده مریم (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)
    با وجود اهمیت برند و برندسازی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها، برخی عوامل می‌توانند منجربه کاهش ارزش و تخریب وجهه برند در نزد مشتریان شوند. یکی از این عوامل تخلفات برند است که مدیران شرکت‌ها باید همواره در پی کنترل و تعدیل تخلفات ...

  • ارائه چارچوبی در راستای پایداری پیمان های صنعت و دانشگاه 

    عیوضی نژاد, سلمان؛ حاجی پور, بهمن؛ دهقان, نبی الله (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)
    پیمان می‌تواند یک شیوه کاملاً مؤثر برای دستیابی به فرصت‌های استراتژیک جدید باشد اما علی‌رغم این موضوع، درصد بالایی از پیمان‌های راهبردی با شکست مواجه شده و به نتیجه ختم نمی‌شوند. یکی از حوزه‌هایی که شرکای حاضر در آن دارای ...

  • توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران در کشورهای عضو موافقت نامه تجاری اکوتا : کاربرد مدل پشتیبان تصمیم 

    رشیدی نیا, مریم؛ کریمی, فرزاد؛ قربانی, حسن (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)
    مهم‌ترین مزیت نسبی اقتصاد ایران از دیرباز صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است. با توجه به ماهیت خام این محصولات، تخصص در تولید و صادرات این محصولات ره‌آورد قابل توجهی برای رشد اقتصادی پایدار اقتصاد ایران نخواهد داشت. یکی ...

  • طراحی مدل عوامل موثر بر ارتقا قابلیت های صادرات محصولات کشاورزی به منطقه قفقاز جنوبی با رویکرد ترکیبی 

    سیف اللهی, ناصر؛ محمدخانی, رحیم (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)
    در سال‌های اخیر علیرغم نوسانات قیمت نفت در بازار، درآمدهای ارزی کشور را با تغییرات زیادی روبرو کرده و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است و این امر لزوم تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی و تجارت و تأکید بر اهمیت تجارت فرآورده‌های ...

  • ارائه مدل مناسب برای تبلیغات در بازاریابی دیجیتال در صنعت داروسازی در پساکرونا 

    عبدالوند, محمد علی؛ کنعانی تکمه داش, آمنه؛ حیدرزاده هنزائی, کامبیز؛ خون سیاوش, محسن (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)
    طی دوره فراگیری کووید 19، کسب و کارهای دارویی، تغییرات اساسی در فروش و سازماندهی معمول خود تجربه نمودند. این تغییرات کسب و کارهای فعال در صنعت داروسازی را مجبور به بازنگری در شیوه‌های رایج اطلاع رسانی و تبلیغات نموده و ...

  • طراحی الگوی سیاست‌های دولتی برای ارتقای ایران در زنجیرۀ ارزش جهانی با کاربست نظریۀ داده‌بنیاد 

    نوروزی, حسین؛ خامه چی, حامد؛ عطایی, مریم (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-09-23)
    حضور بهینه و ارتقای کشورها در زنجیره‌های ارزش جهانی بسته به سیاست‌های حاکمیتی است که سازه‌های زیرساختی برای تولید و سایر زمینه‌های مرتبط، همراستایی سیاستگذاری تجاری، نحوۀ هم‌کنشی با کشورهای خارجی و حمایت‌های لازم را تدبیر ...

  • تاثیر مقررات در صادرات کالاهای زیست محیطی ایران 

    باقریان کاسگری, باقر (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)
    این مقاله دو جنبه از اثرات مقررات زیست‌محیطی را بر صادرات کالای‌های  زیست‌محیطی ایران بررسی می‌کند. نخست اثرات مقررات زیست‌محیطی مقاصد صادراتی  و دوم اثرات مقررات زیست‌محیطی ایران. روش مطالعه استفاده از داده‌های پنلی از ...

  • پایش تأثیر قابلیت‌های پویای بازاریابی بر منابع مالی و پیکربندی فضایی در شرکت‌های صادراتی 

    بیرانوند, نسا؛ عارف نژاد, محسن؛ موسوی, سید نجم الدین (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)
    با توجه به مزایای بیشمار فعالیت‌های صادراتی، رشد صادرات به‌عنوان یک مکانیسم استراتژیک در توسعه اقتصادی بسیار با اهمیت و برجسته است. شرکت‌ها برای تحریک و تسریع در رشد صادرات، نیازمند به‌کارگیری عواملی مؤثر در افزایش منابع ...

  • بررسی عوامل موثر بربازار و اثرات اقتصادی تجاری سازی دانش فنی کشاورزی 

    رحمانی, صفت اله؛ صداقت, رضا؛ تورجی, محمد رضا (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)
    در این مطالعه به اثرات و عوامل موثر بر بازار انتقال دانش‌فنّی تحقیقات کشاورزی از دیدگاه محققان و خریداران دانش فنی در دو سال 1395 و 1396  با استفاده از روش تحقیق پیمایشی پرداخته شده است. ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش سازگاری ...

  • تاثیرپذیری تاب‌آوری اقتصادی ایران از کاهش سهم نفت در صادرات 

    پورباقریان, مصطفی؛ کاشیان, عبدالمحمد (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)
    یکی از اهداف اقتصادی کشورهای دنیا، افزایش تاب‌آوری اقتصادی و کاهش آسیب پذیری در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی است. عوامل متعددی امکان تأثیرگذاری بر تاب‌آوری اقتصادی یک کشور را دارند که از جمله آن‌ها تنوع در صادرات، کاهش ...

  • بررسی اثرات رشد نقدینگی، تورم و رشد نرخ ارز بر رشد اقتصادی ایران: کاربرد روش MIDAS و MF-VAR 

    حاتم راد, سامان؛ اصغرپور, حسین؛ آدرنگی, بهرام؛ حیدری, منصور (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)
    هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی چگونگی اثرپذیری رشد تولید از رشد نقدینگی، رشد نرخ ارز و تورم است. از آنجایی بسیاری از متغیرهای کلان موثر بر رشد اقتصادی دارای تواترهای بالایی نسبت به رشد اقتصادی هستند؛ عدم توجه به این مساله سبب ...

  • طراحی مدل عوامل مؤثر بر همکاری بانک‌های خصوصی ایرانی با فینتک ها با استفاده از روش فرا ترکیب 

    هدایتی, ارشد؛ دهدشتی, زهره؛ محمدیان, محمود؛ ناصحی فر, وحید (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)
    رشد نامتوازن و محدود فین‌تک‌ها در ایران، همکاری کمتر بانک‌هابا فین‌تک‌ها و نبود نگاه جامع و علمی به نحوه همکاری بانک‌هاو فین‌تک‌ها ما را بر این داشت تا پژوهش حاضر را با هدف شناسایی عوامل مؤثر در همکاری صنعت بانکداری خصوصی ...

  • رتبه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد تجاری در سطح کشور با استفاده از روش های تصمیم گیری چندمتغیره 

    بهشتی جزن آبادی, الهام؛ آقازاده, هاشم؛ حیدری دهویی, جلیل (موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2023-06-22)
    ارزیابی عملکرد تجاری کشورها، از موضوعات مهم در حوزه تجارت بین‌الملل به شمار می‌رود. در این زمینه، با توجه به ماهیت پیچیده و چندبعدی عملکرد، استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی آن ضرورت دارد. با این حال، مرور ادبیات نشان ...

View more