رهیافت
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
تحقیقات دانشگاهی؛ از نظر تا عمل (تحلیلی معطوف به برنامۀ هفتم پیشرفت) (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-04-20)در این مقاله موضوع مهم تحقیقات دانشگاهی از پایگاه اثر بخشی اجتماعی مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد. تحلیل، داوری، و پیشنهادهای این پژوهش، مقید به اهداف کمی و کیفی مندرج در فصل 20 قانون برنامه هفتم پیشرفت شده است. مقاله در ...
 
- 
برنامهٔ هفتم توسعه و چالشهای گزینش پژوهشهای بنیادی در ایران: بهبود فرایند با استفاده از زنجیرهٔ بلوکی (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-04-20)پژوهشهایی که به ایجاد فهمی بنیادی دربارهٔ موضوع پژوهش منجر میشوند و هدف کاربردی خاصی ندارند پژوهشهای بنیادی نامیده میشوند. پژوهشهای بنیادی بهعنوان پیریزی اصلی برای پیشرفت علمی، فناوری و اقتصادی جوامع، در توسعه کشورها ...
 
- 
چالشها و الزامات پایش اهداف عملکردی حوزه علم و فناوری در برنامه هفتم پیشرفت (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-04-20)پایش و ارزیابی با ارائه بازخورد از خروجیها، پیامدها و آثار سیاست ها، ضمن کمک به فهم عوامل موفقیت و شکست سیاست در بهبود یادگیری در فرآیند سیاستگذاری نیز تأثیرگذار است. با توجه به چالش های پایش اهداف علم و فناوری ایران و ...
 
- 
تحلیل موانع و ارائه راهکارهای تقویت استقلال مالی دانشگاههای دولتی: مطالعه موردی برنامه های توسعه ایران (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-04-20)اصلاح نظام تأمین مالی و استقلال دانشگاهها در امور مالی و مدیریت منابع بهعنوان یکی از مهمترین پیشنیازهای تحول نظام آموزش عالی شناخته میشود. این استقلال میتواند به افزایش بهرهوری، بهبود عملکرد پژوهشی و آموزشی و تقویت ...
 
- 
واکاوی الزامات توسعه برنامههای تبادل دانشجوی بینالمللی با دانشگاههای کشور: گامی همسو با برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-04-20)یکی از برنامه های کلیدی در راستای گسترش همکاری های علمی بین المللی و تعامل مؤثر با محیط منطقه ای و بین المللی و دانشگاه های برتر، برنامه های تبادل دانشجو است. همسو با برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و در راستای ...
 
- 
چارچوبی برای نقشآفرینی دیاسپورای علمی در مسائل سیاستی علم و فناوری (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-04-20)دیاسپوراهای علمی از پتانسیل بالایی برای نقشآفرینی در مسائل سیاستی علم و فناوری در کشورهای مبدأ و میزبان برخوردارند. این جوامع فراملی از دانشمندان و متخصصان، از طریق انتقال دانش، همکاریهای بینالمللی و دیپلماسی علم، در ...
 
- 
از شکستهای نظاممند سیاستی تا سیاستگذاری بالغانه در برنامهریزیهای توسعهای (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-04-20)از شکستهای نظاممند سیاستی تا سیاستگذاری بالغانه در برنامهریزیهای توسعهای
 
- 
معناسازی جمعی اعضای هیئت ممیزه در فرایند ارتقا: بازتعریف هویت حرفهای (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-02-20)در فرایند تصمیمگیری گروهی، اعضای هیئت ممیزه تحت تأثیر عوامل درونی مانند تجارب گذشته، چارچوبهای شناختی و باورهای علمی از یک سو و ویژگیهای درخواستهای مطرح شده از سوی دیگر، هویت حرفهای خود را به عنوان ممیز تعریف کرده و ...
 
- 
شاخصهای تعالی آموزش در فرایند ارتقای اعضای هیات علمی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاههای منتخب جهان و مقایسه با ایران (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-02-20)یکی از چالشهای سالهای اخیر در فرایند ارتقای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و اجتماعی، تعریف معیارهای کلی در آییننامه برای تمامی رشتهها و نبود معیارهای اختصاصی برای این علوم است. این موضوع، منجر به ارزیابی اعضای هیئت علمی ...
 
- 
رفعت دانشگر-اعتلای دانشگاه در چارچوب نوآفرینی مقررات ارتقای مرتبۀ علمی بر پایۀ منطق مداخله (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-02-20)«آییننامۀ استخدامی اعضای هیئتعلمی» مهمترین مقررۀ سازمانی در مجموعۀ نهادی علمیِ کشور است که مجموعه تکالیف قانونی هر یک از مستخدمان علمی را بر میشمرد و طبعاً ناظر به رابطۀ میان عضو هیئتعلمی (دانشگر) با نهاد علم است. این ...
 
- 
واکاوی مسیر ارتقای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و اجتماعی از منظر شاخصهای پژوهشی و اجرایی (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2024-02-20)با توجه به تفاوت دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی و اجتماعی و همچنین نقشآفرینی متفاوتی که این علوم میتوانند در جوامع داشته باشند، در نظر گرفتن معیارهایی اختصاصی برای ارزیابی اعضای هیئت علمی این گروه از رشتههای در مسیر ...
 
- 
تمامیتِ حکمرانی؛ چهارچوبی برای سیاستگذاری اخلاقی در حکمرانی آموزش عالی (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-10-23)پژوهش حاضر با هدف ارائۀ چهارچوبی برای سیاستگذاری اخلاقی در حکمرانی آموزش عالی براساس تمامیتِ حکمرانی انجام شده است. تمامیتِ حکمرانی، دیدگاهی یکپارچه، جامع و فراگیر به اخلاق در حکمرانی است که چهارچوب مناسبی برای سیاستگذاری ...
 
- 
طراحی مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی در حوزۀ آموزش عالی غیردولتی (مطالعۀ موردی: مؤسسۀ آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز) (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-10-23)رویکرد کارآفرینی سازمانی، به عنوان راهبردی برای خلق ارزش های اقتصادی و فرا اقتصادی، در حوزۀ آموزش عالی غیردولتیِ ایران از منظر نظری و عملی به شدت مغفول است. هدف این مقاله، طراحی مدل پارادایمی کارآفرینی سازمانی در حوزۀ آموزش ...
 
- 
شناسایی موانع و راهکارهای توسعه سرمایه علمی در میدان دانشگاهی: از دیدگاه کنشگران دانشگاه شهید بهشتی (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-10-23)رویکرد کارآفرینی سازمانی، بهعنوان راهبردی برای خلق ارزشهای اقتصادی و فرااقتصادی، در حوزۀ آموزش عالی غیردولتیِ ایران از منظر نظری و عملی بهشدت مغفول است. هدف این مقاله، طراحی مدل پارادایمی کارآفرینی سازمانی در حوزۀ آموزش ...
 
- 
اندازه گیری سواد علمی ایرانیان در دو بعد شناختی و رفتاری (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-10-23)سواد علمی مفهوم با سابقه ای است و علاوه بر حوزه آموزش علوم در حوزه ارتباطات علم و سیاستگذاری علم و فناوری نیز موضوع مهمی به شمار می رود. اهمیت سواد علمی از اینجا ناشی می شود که جوامع امروزی هر چه بیشتر علمی و فناورانه ...
 
- 
ارایه چارچوبی برای ویژگی های مناسب طرح اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در ایران (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-10-23)یکی از ابزارهای مهم سیاستی برای ارتقا و تأمین مالی نوآوری در بنگاههای اقتصادی، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است. با تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان، سیاست اجرای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به مرحلة اجراییسازی در کشور ...
 
- 
موانع پیادهسازی نظام ملی نشر علمی در ایران (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-10-23)چکیدههدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر تعیین مشکلات زیستبوم نشر علمی ایران برای پیادهسازی نظام نشر علمی در کشور است تا برنامهریزی و سیاستگذاری جامع، کنترل یکپارچه، ارتباطات گسترده در بستر زیرساختهای متفاوت و نظایر آن فراهم ...
 
- 
سیاست کلان و سیاست اجرایی (ابرسیاست، سیاست راهنما و سیاست عملیاتی) (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-10-23)سیاست کلان و سیاست اجرایی(ابرسیاست، سیاست راهنما و سیاست عملیاتی)
 
- 
بررسی تطبیقی وضعیت ثبت اختراع در ایران و سایر کشورها (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2007-03-21)بررسی تطبیقی وضعیت ثبت اختراع در ایران و سایر کشورها
 
- 
استاد قصاب، استاد بقال و استاد نانوا ! (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2023-07-23)استاد قصاب، استاد بقال و استاد نانوا !
 



