دوره 24, شماره 56

 

ارسال های اخیر

  • طبقه بندی علوم؛ چیستی، چرایی و چگونگی 

    مصطفوی فرد, حامد (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2014-03-21)
    تنظیم مدلی برای ارزیابی و بهینه‏سازی وضعیت فعلی علوم، راهی است که دیر یا زود، برای رفع نیازمندی‏ها و معضلات جوامع بشری و دستیابی به اصلاحات، باید پیموده شود؛ زیرا نه برای جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است که بر مبنای مدل ...

  • بررسی شاخصها و روشهای مبتنی بر دستورالعمل فراسکاتی در زمینه تحلیل بودجه پژوهشی 

    موسوی, آرش (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2014-03-21)
    ر این مقاله مبانی روش‌شناسانه و کاربردهای عملی شاخص‌های مبتنی بر دستورالعمل فراسکاتی در زمینه تخصیص منابع پژوهشی را به بحث خواهیم گذاشت و سیر تاریخی و تکاملی این مجموعه را از زمان شکل‌گیری آن در دهه 60 میلادی مورد بررسی ...

  • » شهر دانش پایه « مبانی و اصول شکل گیری» 

    پورروحانی, ماجده (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2014-03-21)
    امروزه شهرنشین شدن بیش از نیمی از جمعیت جهان و همزمان با آن رشد فناوری و توسعه ارتباطات و افزایش تولید دانش و جریان‌های آن در سطح جهان و همچنین مطرح شدن دانش به عنوان نیروی محرکه نوین اقتصاد و کسب مزیت، اهمیت توجه به نقش ...

  • انتشار مقاله های ایرانی در نشریه های نامعتبر : انگیزه ها و رویکرد نویسندگان 

    جمالی مهموئی, حمیدرضا؛ جوان فر, سارا (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2014-03-21)
    هدف این تحقیق پیمایشی، کشف انگیزه نویسندگان ایرانی از چاپ مقاله در مجله‌های نامعتبر خارجی است. پیمایشی آنلاین، روی ۱۰۲ نویسنده ایرانی انجام شد که مقاله‌ای از آنها در سال ۲۰۱۳ در یکی از ۲۵۱ مجله مندرج در «فهرست سیاه نشریه‌های ...

  • تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد قطبهای علمی 

    شیخان, ناهید؛ بختیاری نژاد, فیروز (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2014-03-21)
    آموزش عالی معرف نوع مهمی از سرمایه‌گذاری در منابع انسانی است که با فراهم‌آوری و ارتقای دانش، فناوری، خلاقیت و مهارت و نگرش موردنیاز فراگیران، به توسعه پایدار کمک می‌کند. آموزش عالی موجب ترویج دانش می‌شود و با پژوهش و تحقیقات ...

  • کاربرد دیدگاه دای در بررسی فرایند سیاستگذاری طرحهای کلان ملی علم و فناوری 

    مزارعی, سید حامد؛ طباطبائیان, سید حبیبالله؛ فرنودی, صنم السادات؛ نقی زاده, محمد (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2014-03-21)
    توسعه علم و فناوری یکی از پیشران‌های اصلی توسعه همه‌جانبه و پایدار کشورها است که بر پایه‌ فعالیت‌های هدفمند تحقیق و توسعه شکل می‌گیرد. تغییر در رویکردهای معطوف به اهداف و نحوه انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه و توجه همزمان ...

  • بررسی تأثیر خوداستنادی نویسنده بر رتبهبندی کشورهای منطقه چشمانداز 1404 بر اساس میانگین استناد به هر مقاله 

    یوسفی, احمد (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2014-03-21)
    بر اساس سند چشم‌انداز بیست ساله‌ جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 پیش‌بینی شده است که ایران جایگاه نخست علمی و توانا در تولید علم و فناوری را در بین کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی کسب کند. بنابراین، در این پژوهش بر اساس ...