مرور زیباییشناسی ادبی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 253
-
مباحثهای در احکام دینی (فقهی) به زبان فارسی میانه
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-06-22)اختلاف نظر در احکام فقهی و آوردن نظریه نو در زمینه احکام دینی در بیشتر موارد باعث مباحثه و جدل و در اصطلاح پهلوی پیکار (paykār) بین بزرگان دین میشود. در مورد ساده کردن آیین تطهیر مرسوم به برشنوم از طرف زادسپرم پیشوای ...
-
جلال آل احمد نویسندهای پرشور؛ نویسندهای مبارز
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-06-22)جلال آل احمد نویسندهای مطرح و تاثیرگذار در ادبیات معاصر ایران است و به دلیل ویژگیهای فردی و شرایط اجتماعی عصر، او از افرادی است که بحثها و جدلهای فراوانی را در مورد خود باعث شده است. از ویژگیهای مهم آثار جلال این است ...
-
جهانبینی در ساختار داستان کوتاه
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-06-22)نوع ادبی داستان کوتاه، در قرن نوزدهم، در اروپا پرورده و تلطیف شد. در همین قرن، فرد اندکاندک، به عنوان یگانه وارث آن جهان عرضِ وجود کرد که در آن، جهانبینی دینی در حال فروپاشی بود. تصادفی نبود که ادبیات نوین ایران با داستان ...
-
بررسی جنبههای رتوریک و زیباییشناسی شعر فروغ فرخزاد
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)در این پژوهش، نگارنده به بررسی عناصر و کارکردهای زبانی شعر فروغ و تأثیر آنها در برجستگی مفهوم شعر او و القای معنای آن به مخاطب میپردازد و نیز به صورت ضمنی مفهوم رتوریک و بلاغی بودن یک اثر ادبی، نیز به مفهوم امروزی آن نیز ...
-
زیباییشناسی غزلهای استاد شهریار در بررسی نقش ردیف در ساختار زبان شعری او
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)ردیف در شعر پارسی از دیرباز تا امروز همواره در خلق موسیقیِ بیرونی شعر، نقشآفرین بوده است. بسیاری از زیباترین غزلهای سعدی، مولانا و حافظ غزلهای مردّفند. از طریق بررسی ردیفهای شعر شاعران، میتوان دریافت که آنها کدام عناصر ...
-
ابزار آفرینش تصاویر شاعرانه در قالب زبان جمالشناسی
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)چکیده شاعران بزرگ با استفاده از واژههایی که در اختیار همة اهالی یک زبان است، تصویرهای زیبا و بدیعی میآفرینند. واژهها برای شاعر همچون رنگها برای نقاشان و سنگها برای پیکرتراشان است. آثار نقاشان و پیکر تراشان با حس ...
-
جمالشناسی شعر رودکی
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)ادبیات، والاترین و عمیقترین تجربههای عاطفی و مخیّل را به مدد واژهها و تعابیر زیبا بازآفرینی و بیان میکند. در این رهگذر علم بیان یک معنی را به انحای مختلف هنری خلق میکند و با خامة تشبیه و استعاره و مجاز و... معانی ...
-
بررسی اصول گرایس در داستان «سیاوش» در شاهنامه
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)هدف این پژوهش توصیفی، بررسی انطباق اصول گرایس در داستان سیاوش و مشخص شدن این مساله است که کدام یک از اصول چهارگانه گرایس بیشتر و کدام یک کمتر از همه در این داستان نقض شده است. بررسی مقایسهای انطباق گفتمان زنان و مردان در ...
-
شعر ایماژیستی شمس لنگرودی و تأثیر سبک هندی، هایکو و کاریکلماتور در آن
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)ایماژیسم یا تصویرگرایی، اساس شعر را تصویر موجز، دقیق و واضح میدانست، استفاده از شعر آزاد، کاربرد زبان نزدیک به گفتار روزمره و دوری از موعظهگری لفاظانه اساس آن بود. ایماژیستها به هایکو، شعرهای کوتاه و غنایی ژاپنی هم به ...
-
نقش و کارکرد آواها (واجها) در شعر فارسی (با بررسی غزلیات حافظ)
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)وجود رابطه طبیعی میان آواها (واجها) و معنا و مفهوم، از نظریههایی است که توسط برخی زبانشناسان مطرح شده است. هدف این جستار، مشخص کردن نقش و مفهوم آواها در شعر و ادبیات است. نگارندگان معتقدند که آواها (واجها) در کنار ...
-
زیباییشناسی تخلص در غزلیات شهریار
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2013-09-23)مهارت و استادی شهریار در غزل فارسی، همواره از جهات گوناگون مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است؛ از موسیقی و وزن گرفته تا ساختارهای بلاغی و ترکیبات و دقائق دستوری و... در این میان ابیات تخلص شهریار را نیز باید عرصة دیگری از ...
-
زیباییشناسی بلاغی در تاریخ بیهقی و تأثیر کلام او بر مخاطب
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-02-20)تاریخ بیهقى به عنوان نمونهاى از نثر برجسته ادب فارسى و جریانهاى بزرگ تاریخ است که نویسنده طى بیان حقایق و ایجاد ارتباط با مخاطب و تاثیر کلامش از دانش زبانى خاصى استفاده کرده است که شامل ساختار نوینى از واژهها و ترکیبات ...
-
بررسی قابلیتهای تصویری آثار رمزی شیخ اشراق سهروردی با رویکرد به داستان آواز پر جبرئیل
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-02-20)جبرئیل در قرآن کریم رساننده وحی الهی به پیامبر اکرم است و مقام فرشته پیامرسان را دارد. با توجه به نقش جبرئیل و فرازهایی از سوره نور در قرآن کریم سهروردی عارف و فیلسوف مسلمان قرن پنجم در داستانی تحت عنوان آواز پر جبرئیل ...
-
ریختشناسی و عناصر زینتی عرفانی اشعار امیر خسرو دهلوی
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-02-20)امیر خسرو دهلوی به دلیل محل جغرافیایی زندگیش که در خارج از ایران و در هندوستان بوده، آثارش آن سان که باید و شاید مورد توجه و بررسی قرار نگرفته و محققان در نقد های خود به ندرت به آن ها اشاره کرده اند و در هند نیز محققان، ...
-
آرایش کلام در شعر نثاری تُونی
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-02-20)توجه به زیباشناسی سخن در آثار همه شاعران ــ کم یا زیاد ــ دیده میشود. البته شاعران در غزل و گاهی هم در قصیده به آرایههای ادبی عنایت بیشتری نشان دادهاند و در سایر انواع ادب به ویژه در مثنوی کمتر نثاری تونی ــ شاعر عصر ...
-
هنجارگریزی معنایی در شعر قیصر امینپور
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-02-20)هنجارگریزی یکی از شیوههای آشناییزدایی در مکتب فرمالیسم روس است. در این شگرد قواعدی بر قواعد زبان معیار افزوده میشود که موجب برجستگی متن ادبی میگردد. قیصر امینپور، در اشعار خویش در موارد گوناگون به هنجارگریزی دست زده ...
-
نقد و زیباییشناسی اصالت در شعر بهار
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-03-21)«نقد و اصالت سبک در شعر بهار» موضوع و محور اصلی این مقاله است. در این مقاله سعی شده است که نظرات سبکشناختی جدید در کنار رویکردهای مختلف نقد ادبی در مقوله نقد شعر مطرح شود، به گونهای که اصالت سبکی شعر بهار در مجموعه اشعارش ...
-
نقد فرمالیستی قصیدهای از ملکالشعرای بهار در بزرگداشت امام هشتم (ع)
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-03-21)نظریههای مکتب فرمالیسم، ابتدا در سال 1914 توسط «ویکتور شکلوفسکی» در روسیه مطرح گردید و سپس در سال 1964 با ترجمه آثار فرمالیستهای روسی به انگلیسی توسط «گاروین»، به غرب و سپس به سرتاسر جهان راه جست. یکی از مضامین مشترک ...
-
چندگونگی ایهام در غزلیات سعدی
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-03-21)ایهام یکی از مهمترین امکانات زبان شعری است. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی میدانند که در محور همنشینی و مجاورت به وجود میآید و براساس ترکیب شکل میگیرد و کلام را با ایهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند ...
-
برجستهسازی در داستان کوتاه «دوباره از همان خیابانها» (اثر بیژن نجدی)
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2014-03-21)رجستهسازی یکی از اصطلاحات مرتبط با فرمالیسم روس است. بر اساس این نظریه دریافت ما از زندگی همواره در اثر عادت ملالآور میشود چرا که جریان خودکارسازی همه چیز را فرسوده میکند، لذا نویسندگان از طریق صناعات چشمگیر زبانی و ...



