• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زیبایی‌شناسی ادبی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زیبایی‌شناسی ادبی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چندگونگی ایهام در غزلیات سعدی

    (ندگان)پدیدآور
    مهدی نیا, سیدمحسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    174.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ایهام یکی از مهم‌ترین امکانات زبان شعری است. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی می‌دانند که در محور هم‌نشینی و مجاورت به وجود می‌آید و براساس ترکیب شکل می‌گیرد و کلام را با ایهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند می‌دهد. این مقاله، محصول مطالعه کامل غزل‌های سعدی و استخراج کاربرد انواع ایهام در آن‌هاست. در این تحقیق با استفاده از بررسی‌های به عمل آمده، میزان و چگونگی کاربرد انواع مختلف ایهام در غزلیات سعدی نشان داده شده است. هم‌چنین تصریح شده است که سعدی به رغم آن که شاعری صریح و رک‌گوست و مکنونات قلبی خود را شفاف بیان می‌کند اما نمی‌تواند یکی از بزرگ‌ترین امکانات زبان شعر را که با ابهام پیوند دارد نادیده گیرد و از نقش‌آفرینی ادبی ایهام صرف‌نظر کند. به همین سبب است که نمونه‌هایی از همه نوع ایهام را می‌توان در غزلیات وی دید.
    کلید واژگان
    سعدی
    ایهام
    غزل
    هنجارگریزی
    آرایه
    ایهام تناسب
    ایهام تضاد
    ایهام ترجمه

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی اراک
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده

    شاپا
    1735-837X
    URI
    http://za.iau-arak.ac.ir/article_517232.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/61267

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ایهام‌تناسب‌های پنهان در شعر حافظ 

      حسن‌زاده نیری, محمّدحسن؛ دالوند, یاسر (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2015-08-23)
      اکثر پژوهشگرانی که دربارة حافظ و شیوة شعری او سخن گفته‌اند، ایهام و ایهام‌تناسب را خصیصة اصلی سبک وی دانسته‌اند. در شعر وی، کلمات در پیوند با یکدیگر و در شبکه‌ای از تناسبات قرار دارند. اکثر شارحان دیوان وی کوشیده‌اند ...

    • رویکردی به ایهام در نفثه ‌المصدور زیدری نسوی 

      رادمنش, عطا محمد؛ پازاج, ندا (دانشگاه سمنان, 2013-12-22)
      کتاب «نفثه المصدور» یکی از نمونه‌های عالی نثر فنّی و منشیانه قرن هفتم است. نویسنده این اثر با تسلّط کامل و بهره‌جویی از انواع صنایع لفظی و معنوی، هنر خود را در سخن‌آرایی آشکار ساخته است. یکی از آرایه‌هایی که زیدری بسیار ...

    • بررسی یکی از شیوه‌های ابهام‌آفرینی مولانا در غزلیات شمس: چیز دیگر 

      پدیدآور نامشخص (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان, 2012-12-21)
      ذات شعر عرفانی در اساس با رمز و راز گره خورده است. عارفان هم جهان را رازآلود می‌بینند و هم رازآلود می‌اندیشند. رازهایی در پس کائنات هست که هستی را قائم و پابرجا نگه داشته است؛ چنانکه این اسرار از پرده برون افتد مجموعه ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب