مطالعات هنرهای تجسمی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
تحلیل ساختاری نقاشی پشت شیشه مهین دخت عظیما از منظر نقاشی ایرانی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)تاریخ هر سرزمینی مملو از مفاهیم، باورها و داستانهایی است که هویّت آن تمدن را نمایان میسازد. هنگامی که نقاشی پشتشیشه در دل مردم این سرزمین رخنه کرد با ریشهها، باورها، عقاید مذهبی، فرهنگ و هویّت ایرانی عجین شد و اکنون ...
 
- 
زمینه های اقتصادی تغییر چهره امرای نظامی دربار شاهرخ تیموری به حامیان هنر و آبادگران اجتماعی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)آغاز روند تمرکز زدایی در زمان شاهرخ، منجر به تقسیم قدرت و منابع ثروت در میان طبقات قدرتمند جامعه تیموری گردید. در این زمان حامیان فرهنگی جدیدی متولد شدند که پر اهمیت ترین آنها از میان امیران نظامی دربار شاهرخ بودند. ارتباط ...
 
- 
پژوهشی در شناخت طراحی حروف گرافیتی یا خوشنویسی نوآورانۀ هنر معترض در ایران (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)به دیوارنگاریهای نامتعارف که بخشی از هنر شهری است، گرافیتی میگویند. گرافیتی نوعی نقاشی اعتراضی است که از هنر پاپ و عامهپسند پیروی میکند و در اثر تجربه در کاربست هنری برای خود قواعد و شیوههایی فراهم آورده که نوع بیانی ...
 
- 
بازآفرینی اساطیر ژاپنی در تصویرسازی هنرمندان برجسته معاصر ژاپن (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)اساطیر ژاپن، شامل خدایان، قهرمانان و موجودات افسانهای، بخشی جداییناپذیر از فرهنگ و هنر این کشور هستند. این اساطیر که از فرهنگ شینتو و بودیسم سرچشمه میگیرند، از دیرباز مفاهیم اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی را به شیوههای گوناگون ...
 
- 
پژوهشی در طرح و نقش هفت ثوب از شیروانیپوشهای حرم رضوی متعلق به ضریح شاه سلطان حسین صفوی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)شیروانیپوش، لفظی است که برای نوعی از روپوشهای ضریح بهکار میرود که صرفاً سقف مضجع را میپوشاند. در این پژوهش، هدف بازیابی طرح و نقش تعدادی از شیروانیپوشهای دومین ضریح مطهر رضوی مشهور به ضریح شاه سلطان حسین صفوی است. ...
 
- 
تحلیل نشانههای تصویری دو نقاشی«دفن ساردین» و «صفوف شلاق زنان» از آثار فرانسیس دوگویا، بر مبنای رویکرد نشانه شناسی، با تاکید براندیشههایِ رولان بارت (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)آثار فرانسیسکو گویا مجموعهای کم نظیر در میراث هنری بشریت است که از یک سو جستجوی درونی انسانی و از جهتی کنشی در مقابل جهان پر آشوب بیرونی است. پرسش اصلی به چگونگی نقد و تحلیل دو اثر دفن ساردین و نقاشی صفوف شلاق زنان از ...
 
- 
نگرشی تحلیلی بر پیوند گونههای هنر ایرانی-اسلامی (مطالعۀ موردی: بازتاب بصری حالات روحی رستم در شاهنامه چاپ سنگی 1267ق) (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)ورود صنعت چاپ سنگی در دورۀ قاجار به ایران، پیشرفت و تغییری بزرگ در سطح گستردهای هنر ایرانی-اسلامی ایجاد نمود. با بوجود آوردن امکان چاپ و نشر آثار ادبی، تاریخی، علمی، فرهنگی و غیره، طبقات اجتماعی بیشتری فرصت بهرهگیری از ...
 
- 
تحلیل تطبیقی پرچمهای شاهنامه تهماسبی بر بستر متن شاهنامه و سنتهای مذهبی-فرهنگی صفوی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)پرچمها در طول تاریخ نماد قدرت، هویت و تعلقات فرهنگی بوده و نقش مهمی در ساختارهای اجتماعی و سیاسی ایفا کردهاند. این پژوهش به بررسی نقوش و کتیبههای مذهبی پرچمهای شاهنامه تهماسبی پرداخته و ارتباط آنها با مقتضیات فرهنگی ...
 
- 
بررسی نقوش اسلیمی و ختایی در نسخ خطی مصور قرآن کریم قرن 9 ه.ق (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)انتشار و سیر تحول نسخ خطی قرآن کریم همواره در طول تاریخ جهان اسلام و میان هنرمندان ایرانی مورد توجه خاص بوده، کیفیت نسخ خطی، خوشنویسی قرآن کریم و زینت و تزئینات آن همواره مورد توجه دورههای مختلف تاریخی بود و هنرمندان ...
 
- 
تحلیل تطبیقی فرمی غریب نمایی دو نسخه عجایبالمخلوقات و غرائبالموجودات قزوینی (نسخه قرن یازده و دهم هجری قمری) (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2025-03-21)«عجایب نامه ها» از جمله از سنّت های مرسوم تاریخ نگاری اسلامی با ریشه در فرهنگ شفاهی مردم است. این پژوهش با هدف تطبیق رابطه متن و تصویر و بررسی وجوه افتراق و اشتراک نگاره ی مورد پژوهش در دو نسخه مصور شده می پردازد. مطالب ...
 
- 
سیمرغ در کلمه و تصویر: مطالعه تطبیقی قابلیتهای تصویرسازی رسانههای کلامی و تصویری با استناد به انگاره سیمرغ در عصر ساسانی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)در ایران باستان، تصاویر همواره در ارتباط با روایتهای کلامی هستند؛ این ویژگی در تصویرگری سیمرغ (پرنده اساطیری) بسیار نمایان است. پژوهش حاضر ضمن تطبیق توصیف سیمرغ در متون کلامی عصر ساسانی با تصویر آن در نقشبرجستهها و اشیاء ...
 
- 
تحلیل تراروایی نگاره «مرد ساربان و شتر مست» از کلیله و دمنه با رویکرد نشانه-معناشناختی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)هدف این مقاله، بررسی و تحلیل نحوهی انتقال روایت از متن کلامی به متن تصویری است. متن کلامی، روایتی است از کلیله و دمنه که در دورهی جلایری توسط نگارگران که به آنها گفتهپردازان تصویری میگوییم، تبدیل به متن تصویری شده ...
 
- 
تطبیق گونه های سه گانه طاووس با نقشمایه های طاووس در سفالینه های دوران اسلامی تا پایان عصر صفوی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)یکی از برجستهترین پرندگان نمادین در حوزه فرهنگ، هنر و اساطیر ایرانی طاووس است.طاووس مرغی از رسته قرقاولان، تذروان، از نوع ماکیان سانان است. طاووس ها به طور کلی سه نوع اند.بازشناسی نقشمایه طاووس در نگارگری به نسبت ساده تر ...
 
- 
بازنمایی اندیشۀ انتقادی-سیاسی در فرشهای متأثر از هفت پیکر نظامی (نمونۀ موردی: دو فرش تصویری با مضمون بهرا مگور و شبان) (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)یکی از وجوه جامعیت ادبیات فارسی، برخورداری از بنمایههای سیاسی و آیینهای شهریاری است. شاهنامه و خمسه نظامی با مولفه محتوایی مذکور، مورد توجه هنرمندان حوزههای مختلف هستند. انتخاب مضامین سیاسی- اجتماعی و نمایش آنها با ...
 
- 
بررسی تاثیر بصری فرم های ساده سازی شده در طراحی لوگو (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)با توجه به زندگی پرمشغله و روزمرگی و پیچیدگی در زندگی امروزی، به یاد سپاری لوگو ها امری دشوار و شاید دور از اهمیت برای برخی از مردم باشد. همه ما برای فرار از پیچیدگی به دنبال راهی ساده و فهم سریع از مطالب و تصاویری هستیم ...
 
- 
نقد تجسمی ده اثرِ نشانه نوشتاری بر اساس الگوی فلدمن (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)نشانهها در وهلة نخست هویت سازمانی و فردی سفارشدهندهاند و آنها را میتوان به نوعی چکیده و نمایندة افراد یا محصولات به حساب آورد. نقد تجسمی از شیوههایی است که مستقیما سراغ فرم و ساختار تشکیلدهندة اثر هنری رفته و آن را ...
 
- 
تکیهگاههای دیداری تصویر در ترکیببندیهای نسخههای مصور پیشامغول (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)با نبودِ خط افق در نسخهنگارههای دورۀ اسلامی تا پیش از گسترش سبک ایلخانی، چینش عناصر بصری، ویژگیهای یگانهای داشت. نسخهپردازان برای ایجاد همبستگی و استحکام میان عناصر تصویر، تکیهگاههای دیداری دیگری را پدید آوردند. این ...
 
- 
ددپن در عکاسی: مقدمه ای بر تحلیل مفاهیم در عکسهای خانوادگی (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)عکاسی ددپن عکاسی بیحالت، سرد و فاقد هرنوع حس در چهرهی سوژههای انسانیاست. ویژگیهای ددپنرا بهجز در آثار مشخصشده با همین عنوان میتوان درنمونههای دیگری از عکسها نیز مطالعهنمود. در بسیاری از عکسهای خصوصیوخانوادگی ...
 
- 
چیستی و اصالت اثر هنریِ دیجیتال در متاورس (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)متاورس، جهانی مجازی بر بستر اینترنت است که در پیوند با وب 3، شبکه بلاک چین و ارزهای دیجیتال شکلی از زندگی مجازی را فراهم کرده است، ازجمله مقولاتی که در این جهان مطرح میشود بازار خریدوفروش آثار هنری است که عموماً تحت عنوان ...
 
- 
تحلیل نمادین آرایههای ستاوند عالیقاپوی اصفهان (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-12-22)ستاوند در معماری صفوی سازهای نمادین است که در آن دلالت صورت بر معنا بر تمثیل استوار است. این عنصر که در معماری ایران پیشااسلامی حضور دارد، پس از اسلام با اندک تفاوتهایی تداوم مییابد و نمونهی تکامل یافتهی آن در اصفهان ...
 



