مرور مطالعات هنرهای تجسمی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 47
-
بررسی مکاتب مهم شمایلنگاری روسیه و عناصر قراردادی آن
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2011-04-21)شمایلنگاری یکی از مشخصات بارز هنر روسیه است. شمایلنگاری روس از مدلهای بیزانسی الهام گرفته و ظهور و تجلی مردمی است که آمال روحی و معنوی خود را بیان میکنند. در طی قرون، شمایلها به وسیله کشیشان و راهبانی نقاشی شدند که ...
-
تحلیل نگاره «ازدواج همای و همایون»
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2011-04-21)نگارهی «ازدواج همای و همایون » صفحهای از نسخهی خطی «همای و همایون» اثر خواجوی کرمانی است که در موزهی بریتانیا نگهداری میشود. این مثنوی عاشقانه که سرودن آن در سال ۷۳۳ ه.ق به پایان رسیده است، داستان عشق همای، شاهزادهی ...
-
سبک هندی و مکتب اصفهان
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2011-04-21)برای لذت بردن و درک آثار ادبی و هنری متنوع، آشنایی با سنتهای ادبی و هنری هر عصر و ویژگی حاکم بر فرهنگ آن دوران ضروری به نظر میرسد و از آنجا که هیچ هنر کامل و جاودانهای در ظهور و تداوم خویش از مجموعه جریانات پیرامون خود ...
-
هنر و معنویت دینی کنکاشی در اندیشهی سید حسین نصر و خصلت های هنر سنتی
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2011-04-21)سنت گرایان اندیشه های ویژه ای در مورد خدا، هستی، وحی، انسان، زندگی و هنر دارند که غالباً از نظرات حکمای برجسته گذشته اقتباس شده که ضمن بروز نمونههای آشکار در همه فرهنگها، خواستگاههای دینی و فرهنگی گستردهای از شرق دور ...
-
در شناختشناسی روانشناسی هنر
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2011-04-21)روانشناسی هنر مقولهای میان رشتهای است که روانشناسی را به هنر ربط و ارتباط این دو را نسبت به تخیل هنرمند مورد بحث قرار میدهد و هنر را بهطورکلی از دیدگاه روانشناسی تحلیل مینماید. فقدان منابع فارسی معتبر از دلایل ...
-
بالاخره کدام محمد زمان
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2011-04-21)در زمان سلطنت شاهعباس دوم که علاقه بسیاری به هنر اروپایی داشت، برای تجدید حیات نقاشی ایران که به علت تکرار شیوه رضا عباسی در رکود کامل به سر میبرد، تنی چند از جوانان ایرانی از جمله جوانی به نام محمد زمان برای فراگیری ...
-
مقایسه تطبیقی نقش و نگارهای قالی دستباف با نقوش تزئینی سفالینههای اسلامی در مناطق جنوب و جنوب غرب خراسان رضوی
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-01-21)در این پژوهش که بهصورت میدانی و کتابخانهای صورت گرفته است، نخست به شناسایی و طبقهبندی نقوش قالیها و قالیچههای بافتهشده در نیشابور، کاشمر و بردسکن و پسازآن به مقایسه تطبیقی نقوش آنها با نقوش سفالینههای قدیمی، بهویژه ...
-
کنکاشی در قالیچههای تصویری سیستان
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-01-21)قالیچههای تصویری بخش مهمی از گنجینه هنر ایرانی را تشکیل میدهند. این آثار مانند دیگر محصولات مشابه، نقشی صرفاً کاربردی نداشته بلکه حاوی اطلاعات گستردهای در مورد شیوه زندگی و جهان بینی پدید آورندگان خود میباشند. قالیچههای ...
-
شیر در فرهنگ و هنر ایران
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-01-21)شیر و نقش آن از زمانهای قدیم، بسیار مورد علاقه ایرانیان بوده و در هنر و تفکر مردم باستان نمودی بارز داشته است. این نقش اصیل و کهن به صورتهای گوناگونی در هنر، ادبیات و مذهب تجسم یافته و معانی مختلفی را القا میکند؛ مثلاً ...
-
مطالعه تطبیقی نگارگری ایرانی و نظریه شمایلشناسی آروین پانوفسکی؛ بررسی موردی نگاره پادشاهی جمشید از شاهنامه بایسنقری
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-01-21)قرن بیستم، شاهد ظهور متراکم شیوههای مختلف در تحلیل و نقد آثار هنری بود. آروین پانوفسکی نظریهپرداز هنر در حوزه تصویر، گستره وسیعی از نقاشی تا سینما و پویانمایی را موردبررسی قرار داده است. او واژه کهن شمایل را برگزید و آن ...
-
بررسی نمادین نقوش گیاهی سفالهای شهر سوخته
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-01-21)معرفی و شناخت نقوش سفالهای شهر سوختهی سیستان که یکی از بزرگترین محوطههای باستانی دوران آغازتاریخی فلات ایران به شمار میرود و نیز از تمدنهای حوزه رود هیرمند محسوب میشود، دارای اهمیت زیادی درزمینهٔ های گوناگون فرهنگ ...
-
نشانهشناسی معماری بومی منطقه سیستان
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-07-22)منطقهی سیستان دارای آب و هوایی از نوع خشک و بیابانی، به لحاظ تاریخی و فرهنگی منطقهی سیستان با داشتن تمدنی بالغ بر 5000 سال جزء تمدنهای کهن ایران محسوب میشود. شکل خاص سکونت و معماری این منطقه نتیجهی موقعیت جغرافیایی، ...
-
بررسی خاستگاه فرش مکهای شهربابک و نمادهای نهفته در آن
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-07-22)طرحها و نقوش مورد استفاده در فرش دستباف خصوصاً فرشهای عشایری و روستایی، اگر چه به صورت ذهنی و سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل میشوند، اما حاوی مفاهیم، روایات و چه بسا رازهایی هستند که بافنده با برداشت از محیط ...
-
مطالعهی ساختاری رخنمون های صخره ای در نگاره «فرود با ایرانیان مواجه میشود» از شاهنامه طهماسبی
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-07-22)در هنر ایران تصاویر و نشانههای بصری بسیاری، از طبیعت انعکاس یافتهاند. نقاش ایرانی همواره به طبیعت و نمودهای آن همچون گیاهان، صخرهها و آسمان دلبستگی داشته و از آنجایی که طبیعتگرایی و آمیختگی انسان با طبیعت، ریشه در ...
-
زیباییشناسی اسلامی در طرح فرش یلمه
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2012-07-22)در این مقاله، به بررسی تجلی اصول زیبایی اسلامی در طرح و نقش قالی یلمه پرداخته شده است. در این ارتباط، محیط زندگی، فرهنگ و اعتقادات به عنوان عمدهترین عوامل مؤثر بر نقوش قالی یلمه مورد توجه و کنکاش قرار گرفت. با توجه به نظر ...
-
تحلیل فرم و محتوای تشت احمد زکی النقاش موصلی و گلدان علی بن حمود موصلی
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-06-22)هنر فلزکاری، یکی از مهمترین و برجستهترین دستاوردهای هنری در قرون میان اسلامی و همزمان با درخشش مکتب فلزکاری خراسان در عصر سلجوقی و پس از آن مکتب فلزکاری موصل در قرن هفتم و در عصر ایلخانیان است. موصل بهعنوان بخشی ...
-
بررسی و تحلیل نگارۀ «گدایی بر در مسجد» از کمالالدین بهزاد با رویکرد تربیتی
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-06-22)کمالالدین بهزاد، بهعنوان یکی از برجستهترین نگارگران دورۀ تیموری در به تصویر کشیدن بسیاری از کتب ارزشمند، ازجمله گلستان و بوستان سعدی همت گماشته و با تکیه بر استعداد و نبوغ خود بسیاری از نکات ادبی و تعلیمی اشعار سعدی ...
-
اسطورهشناسی تحلیلی سرستونهای تخت جمشید؛ تمثیلها و تمثالهای هویتساز در معماری هخامنشی
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-06-22)مجموعۀ کاخها و بناهای ارگ تخت جمشید مزیّن به آرایهها، نقوش برجسته و تندیسهایی ویژه است که هریک به معنایی ارجاع میدهند و از این میان، آرایههای سرستونها مشتمل بر چهار نوع تندیس گاو، شیر، انسانگاو بالدار و پرنده با ...
-
اسطورهکاوی فرهنگی یک انیمیشن؛ بارباپاپا عوض میشه
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-06-22)در دهههای اخیر، سینما در حکم یک نوع هنر و آثار سینمایی در حکم آثار هنری، گوی سبقت را از دیگر انواع و آثار هنری ربودهاند و این نقادی نوینی را موجب شده است. برای این منظور، روشها و رویکردهای خاص ابداع شده، درحالیکه، نقد ...
-
تحلیل خاستگاه شناختی تاثیر عناصر بومی در تایپوگرافی ایرانی (بارویکرد انسان شناسی نمادین)
(دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2023-06-22)عناصر بومی یکی از مهمترین مولفه های شکل گیری بافت تصویری در فرهنگ است. بافت تصویر فرهنگ ایران پر از نمادها و نشانه هایی است که از دل عناصر بومی پدیدار گشته است. انسان شناسی نمادین به کمک نماد و نشانه به درک وتفسیر فرهنگ ...



