مرور پژوهش های عرفانی بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 29

  • افشای سرّ الهی حلّاج در مضمون‌سازی دوگانۀ صائب 

    امیری فر, عاطفه (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2021-02-19)
    صائب تبریزی در ساخت و پردازش انواع مضمون‌های اخلاقی دستی توانا داشته است. او در بیان، تأیید و تأکید مفاهیم و مضمون‌های شاعرانة خود در زمینه‌های گوناگون، تمثیل‌های زیبایی ارائه می‌دهد و برای پربار کردن این تمثیل‌ها، بیش از ...

  • آزادی اگزیستانسیال از منظر اروین یالوم و عین القضات همدانی 

    یوسف ثانی, سید محمود؛ رضایی نیارکی, بنفشه (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2021-02-19)
    از آنجا که درک عمیق و باور به آزادی اگزیستانسیال در مکتب اگزیستانسیالیسم مقدمة خروج از زندگی عاریتی و قبول مسئولیت تألیف انسان توسط خود و زندگی اصیلانه است، توجه به مقولة آزادی جایگاه خاصی در میان متفکران اگزیستانسیالیست ...

  • بازتاب مفهوم تجلی در نگارگری ایرانی - اسلامی با تأکید بر مفاهیم انواع نفس و جاودانگی نفس در قرآن و اسلام 

    ذکاوت, سحر؛ شهبازی, علی؛ قاضی‌زاده, خشایار (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2022-02-20)
    تجلی در اسلام ب همعنای ظهور ویژگ یها، اسماء و صفات خداوند در بندگان شایسته،هستی و مخلوقات است. مبنای فکری نهفته در هنر نگارگری ایرانی- اسلامی در تفکرات عرفانایرانی- اسلامی ریشه دارد. در هنر نگارگری ایرانی، عین یگرایی و ...

  • بازخوانی حدیث معرفت نفس بر اساس قرائت عینیت در عرفان ابن عربی 

    مهدی پور, حسن؛ زارع, محمد امین؛ عبدالمحمدی, زهرا (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2018-08-23)
    حدیث معرفت نفس «من عرف نفسه عرف ربه» در آثار ابن عربی دارای بیشترین تواتر میان احادیثی است که مورد استشهاد اوست. در میان قرائت‌های متنوعی که وی از حدیث مذکور دارد قرائت عینیت نفس و رب قابل تأمل است. عینیت مورد نظر وی مربوط ...

  • بررسی رویکرد معرفتی ابن‌عربی و امام خمینی به عقل در ساحت عرفان 

    وکیلی, هادی؛ رجبی گوندره, عباس (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2021-02-19)
    نقش عقل در کسب معرفت از مسائلی است که هر عارفی به فراخور نگاهی که به این مقوله داشته، دربارۀ آن اظهار نظر نموده است. ابن‌عربی با نظام‌مندی آموزه‌های عرفانی، به تبیین جایگاه عقل در حصول معرفتی که برای سالک در طی منازل عرفانی ...

  • بررسی مضامین شعر عرفانی آقامحمدرضا قمشه‌ای 

    شیخ, محمود (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2018-12-22)
    محمدرضا قمشه­ ای متخلص به صهبا، از حکمای وابسته به حوزة تهران است. او و اقرانش، در عصر قاجار به شعر و ادبیات عرفانی توجه داشته­ اند. در شعر قمشه­ای مانند اشعار دیگر بزرگان مکتب تهران، نمونه­های قوی و ضعیف فراوانی است و ...

  • بررسی و ارزیابی نظر ابن عربی پیرامون آیاتِ دال بر علم حادث الهی 

    موسوی, سید محمد؛ موسوی بایگی, سیده زهرا (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-09-23)
    صفات الهی به ویژه صفت علم، از جمله مهم‌ترین و در عین حال جدال بر انگیز ترین مسائلی است که متفکران بدان پرداخته اند. یکی از انحاء علم که در شریعت به خداوند نسبت داده شده علم حادثِ اختباری است. از یک سو حق تعالی در قرآن کریم ...

  • تاثیرپذیری امام خمینی از سامانه سیر و سلوک در بیان قرآن کریم 

    بهرامی پور اصفهانی, مجتبی (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2018-08-23)
    سلوک در قرآن دارای یک شبکه‌ مفهومی متشکل از واژه‌های به هم پیوسته‌ای است که به طور هدفمند کنار هم قرار گرفته‌اند. این شبکه‌ مفهومی همان است که حوزه معنایی سلوک و یا سامانه سلوک نامیده می‌شود. برای کشف مفهوم دقیق سیر و سلوک ...

  • تبیین عرفانی آیة 89 شورة شعراء و «قلب سلیم» و تطبیق آن بر سیر انفسی عارف 

    ملکی, آیلار؛ حسینی فر, رضا (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-08-23)
    در آیات 88 و 89 سورة شعراء، منفعت حقیقی و نهایی انسان مطرح می­شود. می­فرماید: «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ» (شعرا: 88) «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» (شعرا: 89). «قلب سلیم» قلب دور از آفات ظاهری و ...

  • تبیین عشق الهی در عرفان اسلامی بر اساس فرازهایی از حدیث معراجیه 

    فاطمی, محسن (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-09-23)
    عشق الهی از مهمترین مباحث عرفان بوده که زیر بنای سایر آموزه های آن قرار گرفته است. کم رنگ بودن نصوص دینی در این مهم، در  برابر شدت ظهور آن در متون عرفانی، آن را در حوزه ای چالش برانگیز نگاه داشته است. بنابراین رجوع به نصوص ...

  • تحلیل بازتاب فرهنگ و باورهای عرفانی اسلامی در رحل ایلخانی موجود در موزه متروپولیتن 

    ذکاوت, سحر؛ قاضی‌زاده, خشایار (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-08-23)
    رحل دورة ایلخانی از نمونه‌های ارزشمندی است که در موزه‌ی متروپولیتن نگه‌داری می‌شود و دارای نقش‌مایه‌های اصیل ایرانی- اسلامی است که به لحاظ نمادشناسی اساطیری و مفهوم‌شناسی اسلامی حائز اهمیت می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ...

  • جامعیت وجودی انسان، شاخصه‌ای اساسی در عرفان شیعی (با تکیه بر عرفان ابن‌ترکه اصفهانی و ملاصدرا) 

    درستکار, علی؛ خیاطیان, قدرت الله؛ حمزئیان, عظیم (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-08-23)
    حقیقت ­انسانی و مرتبت انسانیت که از آن به ­مقام انسان کامل یا حقیقت محمدی(ص) یاد می­شود، از فروعات اندیشة وحدت شخصی وجود است؛­ بدین معنا که اصل و حقیقت وجود، منحصر در حق سبحانه و تعالی است و دیگر وجودات عالم واقع، جملگی ...

  • جایگاه «اعمال سالکانه» در دریافت «معرفت عرفانی» از منظر امام خمینی 

    نجاری, الیاس؛ جوان آراسته, امیر (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-09-23)
    در سنت اسلامی «کشف و شهود» مهم­ترین راه برای شناخت و دریافت حقایق هستی شمرده شده است، معرفتی که شهودی ـ حضوری است و نتایجی غیرقابل‌تردید دارد. دین­پژوهان غربی همچون شلایرماخر از آن به «تجربه عرفانی» تعبیر کرده­اند. در آثار ...

  • حضرت ابراهیم(ع) در عرفان اسلامی 

    کرمانی, علیرضا (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2022-02-20)
    از منظر بسیاری از عارفان، حضرت ابراهیم)ع( پیامبری اولوالعزم است که درسیری باطنی و با گذر از مقامات سلوکی به بالاترین مراتب کمالی دست یافت.ابتعاد از خلق، اعتزال از پدر و مهاجرت از دیار شرک، رؤیت جذب هوار ملکوتآسمان و زمین، ...

  • حقیقت بهشت در نظام انسا نشناسی ابن عربی 

    فرحناکی مقدم, مهدی؛ یوسف ثانی, محمود (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2022-02-20)
    آیات قرآن و روایات ب یشمار درباره بهشت، نگا ههای کلامی، فلسفیو عرفانی را ب هدنبال داشته است؛ چنانچه در دوره نخست عرفان اسلامی، بهشتب هعنوان سعادت غایی مطرح است، اما در دور ههای بعدی این نگاه ب هتدریج تغییریافته تا جایی که ...

  • درآمدی به طرح نظریه روح معنا به عنوان رهیافتی در زبان عرفان 

    خداداد, زینب؛ وکیلی, هادی (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-09-23)
    عارفان در مواجهه با حقیقتی فرامادی و متعالی از تجربه­ای متمایز نسبت به تجربه­های حسی در جهان مادی برخوردارند. ایشان برای بیان تجارب عرفانی خویش ناچار به استفاده از الفاظ زبان مرسوم بین انسان­ها هستند، به نظر می­رسد در مرحله ...

  • رابطه عرفان و جامعه شناسی 

    حاضری, علی محمد؛ بیات, لیلا (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2019-09-23)
    بسیاری از علوم می­توانند از منظر موضوع با یکدیگر وجه اشتراک داشته باشند و یا ممکن است بعضی موضوعات با باورهای یک علم، در عمل برای علوم دیگر پیامدهایی داشته یا موضوعات قابل بررسی بوجود آورند و این قبیل موضوعات چندان قابلیت ...

  • روش‌شناسی و تحلیل و نقد دیدگاه فریتس مایر دربارة عوامل تعدد فرق تصوف 

    خداداد, زینب؛ مهدی پور, حسن (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2018-12-22)
    در علم عرفان و تصوف با توجه به طرح موضوعاتی مانند عشق، سکر، فنا و وحدت وجود، مشرب­های متفاوتی شکل گرفته­اند. تفاوت آرای این مشرب­های گوناگون از حالاتی مثل «سکر و صحو»، «مشی زاهدانه، عابدانه و عاشقانه» و یا از «اندیشة مشایخ ...

  • سیر دگرگونی دیدگاه عطار نیشابوری نسبت به ابلیس 

    پورالخاص, شکرالله؛ مهری, بهروز (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2018-08-23)
    یکی از موضوعاتی که همواره در عرفان اسلامی محل برخورد آراء مختلف بوده است، مسئله شیطان و نافرمانی وی از امر خداوند مبنی بر سجده بر آدم است؛ تا جایی که گروهی از بزرگان عرفان همچون حلاج، احمد غزالی، عین­القضات همدانی، خرقانی ...

  • عنوان گذاری و تحلیل فص ابراهیمی بر اساس شرح قیصری و جندی 

    رودگر, نرجس (پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی, 2018-08-23)
    کتاب فصوص الحکم ابن عربی متشکل از 27 فص است و هر فص به یکی از انبیاء (ع) اختصاص دارد. فصّ هر حکمت عبارت است از خلاصه علومی که در روح هر نبی به اقتضای اسم غالب بر آن نبی وجود دارد و علوم و اسراری که هر ...