جامعیت وجودی انسان، شاخصهای اساسی در عرفان شیعی (با تکیه بر عرفان ابنترکه اصفهانی و ملاصدرا)
(ندگان)پدیدآور
درستکار, علیخیاطیان, قدرت اللهحمزئیان, عظیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حقیقت انسانی و مرتبت انسانیت که از آن به مقام انسان کامل یا حقیقت محمدی(ص) یاد میشود، از فروعات اندیشة وحدت شخصی وجود است؛ بدین معنا که اصل و حقیقت وجود، منحصر در حق سبحانه و تعالی است و دیگر وجودات عالم واقع، جملگی ظهورات و شئون حق و بلکه همه از تجلیات آن وجود واحدند. انسانکامل، بهواسطة جامعیت، دربردارندة تمامی حقایق الهی و کونی است. این جامعیت و سعة وجودی، از یکطرف مرهون ارادة ازلی الهی است، ارادهای که انسان را مقصود و منظور نهایی آفرینش هستی و محل ظهور تام اسما، صفات، احکام و اعتبارات خداوندی قرار میدهد و از طرف دیگر، با توجه به اینکه در چینش نظام هستی، انسان در آخرین مرتبه از تنزلات مظاهر و در پایینترین مرتبه از مراتب ظهورات الهی قرار دارد، به حکم «کلُّمرتبهٍ سافله شاملهٌ لعُلیاهَا»، تمامی مظاهر عالیه را جامع و شامل و همة مراتب و تجلیات را از عرش تا فرش، به یک حقیقت وحدانی و به نحو احدیت جمع داراست.
این مقاله، به روش توصیفی ـ مقایسهای به بررسی جامعیت وجودی انسان، بهعنوان شاخصهای اساسی در عرفان شیعی و با تکیه بر عرفان ابن ترکه و ملاصدرا پرداختهاست که1. هر دو بر وجود خصوصیتی در حقیقت انسانی و سِرشت اعتدالی انسان تأکید دارند و 2. معتقدند که حکم ازلی و ارادة الهی، در سایة حرکت حُبّی مقدس، بر کون جامع بودن انسان تعلق گرفتهاست و... .
کلید واژگان
جامعیتسعة وجودی
انسان کامل
ابنترکة اصفهانی
ملاصدرا
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجورئیس دانشکده علوم انسانی
استادیار گروه عرفان و تصوف




