| dc.contributor.author | متولیان نایینی, رضوان | fa_IR |
| dc.contributor.author | استوار ابرقوئی, عباس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:52:48Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:52:48Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:52:48Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:52:48Z | |
| dc.date.issued | 2013-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-10-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-07-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | متولیان نایینی, رضوان, استوار ابرقوئی, عباس. (1392). خطاهای نحوی عرب زبانان در یادگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 2(4), 57-86. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5394 | |
| dc.identifier.issn | 2676-3354 | |
| dc.identifier.uri | http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_447.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208120 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله تلاش میشود از طریق بررسی خطاهای نظاممندِ نحوی فارسیآموزان عربزبان، اطلاعاتی دربارهی رشد زبانی و نحوهی یادگیری آنها ارائه گردد تا بدینوسیله ضمن آشنایی با نظام ذهنی زبانآموز، گامی مؤثر در جهت سازماندهی مواد آموزشی و انتخاب روش تدریس مناسب برداشته شود. در این راستا، تحقیق حاضر در چارچوب رویکرد تحلیل خطا در تلاش است تا خطاهای نحوی زبانآموزان را بر اساس سه منشأ درونزبانی، بینازبانی و مبهم مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش با بهرهگیری از روش میدانی و از طریق تحلیل محتوا، متون نوشتاری 105 نفر از فارسیآموزان عربزبان از نظر انواع خطاهای نحوی بررسی شده است. نمونهی آماریِ تحقیقِ حاضر را زبانآموزانی با میانگین سنی 22 تا 26 سال در سه سطح زبانآموزیِ مبتدی، متوسط و پیشرفته تشکیل میدهند که بر اساس روش تصادفی ساده از بین زبانآموزان مرکز آموزش زبان فارسی جامعه المصطفی العالمیه در شهر قم انتخاب شدهاند. در پژوهش حاضر از مجموع خطاهای زبانآموزان، بهطور کلّی 18 نوع خطا شناسایی شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل خطاها نشان میدهد بیشترین درصد خطاها در کلیهی سطوح سهگانهی زبانآموزی در حوزهی«خطای مربوط به فعل» (25/42 درصد) میباشد و در میانِ خطاهای فعلی، خطای عدم مطابقت فعل با فاعل (12/14 درصد) بیشترین بسامد خطاها را به خود اختصاص میدهد. بعد از خطاهای فعلی، «خطاهای مربوط به حروف اضافه» (16/18 درصد) بیشترین درصد خطا را شامل میشود. در نهایت، تحلیل کمّی که بر روی خطاهای زبانآموزان از نظر منشأ صورت گرفت حاکی از این است که بیشتر خطاها از نوع «درونزبانی» (29/48 درصد) هستند و سپس خطاهای«بینازبانی» (53/33 درصد) و در پایان نیز خطاهای «مبهم» کمترین درصد (18/18 درصد) را به خود اختصاص دادهاند | fa_IR |
| dc.format.extent | 550 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Khomeini International University | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages | en_US |
| dc.subject | تحلیل خطا | fa_IR |
| dc.subject | فارسی آموزان عرب زبان | fa_IR |
| dc.subject | خطاهای نحوی | fa_IR |
| dc.subject | خطاهای درون زبانی | fa_IR |
| dc.subject | خطاهای بینازبانی | fa_IR |
| dc.subject | خطاهای مبهم | fa_IR |
| dc.title | خطاهای نحوی عرب زبانان در یادگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان- دانشکاه اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 86 | |