پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
ارزیابی مجموعه زبان فارسی بر مبنای شاخص های انتخاب کتابِ مناسب کانینگزورث (1995)
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-09-22)فراوانی کتابهای آموزشی برای فارسیآموزان غیرایرانی، تنوّع نیازهای زبانآموزان و لزوم بهگزینی این کتابها، اقتضا میکند تا این منابع از مناظر گوناگونی مورد واکاوی قرار گیرند. کانینگزورث (Cunningsworth 1995)، مجموعهشاخصهایی ...
-
بررسی عوامل تاثیرگذار در گزینش مطالب آموزشی به فارسی آموزان خارجی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-09-22)در دوره های آموزشی هر زبانی -اعّم از فارسی- به مخاطبان خارجی، گزینش مطالب آموزشی از اصول اساسی هر دوره است. در واقع ما از هر روشی که برای آموزش زبان فارسی استفاده کنیم، ناچار به گزینش آن بخش از زبان می پردازیم که قصد آموزش ...
-
بررسی میزان همبستگی بین توانش بینافرهنگی در مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و عملکرد فارسیآموزانشان
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-09-22)با گسترش ارتباطات جهانی، انعطافپذیری در برابر فرهنگهای مختلف و توانایی مدیریت تعاملات بینافرهنگی اهمیت ویژهای پیدا کرده است. زبان بهعنوان مهمترین ابزار انتقال فرهنگ، نیاز به متخصصانی دارد که با تفاوتها و تشابهات ...
-
اثربخشی آموزش مهارت تفکیک نشانههای فارسی مبتنی بر راهبرد بازیوارسازی بر غوطهوری و درگیری تحصیلی دانشآموزان دو زبانه پایه اول ابتدایی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش نشانههای فارسی مبتنی بر رویکرد بازیوارسازی بر غوطهوری و درگیری تحصیلی دانشآموزان ابتدایی پرداخته است. تفکیک نشانههای فارسی یکی از مهارتهای کلیدی در زبانشناسی و پردازش زبان است. یکی ...
-
بررسی روند رشد ساخت فعل در نوشتههای فارسیآموزان کرهای (سطح پایه و میانی) براساس رویکرد کاربرد بنیان
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-09-22)زبانشناسیِ شناختی، شاخهای است که به مطالعه زبان بهمنزله بخشی از قوه شناخت میپردازد. ازاینرو، بسیاری از پژوهشگرانِ حوزههای زبانشناسی، علومشناختی و عصبشناسی زبان به آن توجه ویژهای داشتهاند. دستور ساخت، یکی از دستورهای ...
-
بررسی خطاهای رسمالخطی و نشانهگذاری سجاوندی در ترجمههای علمی ترجمهآموزان مقطع کارشناسی برپایة دستور خطّ مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)تحقیقات نشان میدهد برخی از ویژگیهایی خطّ فارسی باعث میشوند که کلمات واحد به چندین صورت متفاوت کتابت شوند. این موضوع، بهویژه، دشواریهایی را برای ذخیره و بازیابی رایانهای متون ایجاد میکند و به یکپارچگی درونی و اعتبار ...
-
بررسی فسیلشدگی واجی در فارسیآموزان آلمانیزبان: بررسی خطاها و راههای اجتناب از آنها.
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)در پژوهش حاضر، با بررسی ویژگیهای دستگاه آوایی زبان آلمانی در مقایسه با زبان فارسی بر اساس نظریهی اندامهای گویایی فعال اسپنسر و مطالعهی 171 نمونه از برگههای امتحانی فارسیآموزان آلمانیزبان که با استفاده از روش مطالعهی ...
-
ارزیابی محتوایی مجموعه فارسی بیاموزیم براساس چارچوب طبقهبندی تجدیدنظرشده بلوم
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)پژوهش حاضر مجموعه کتابهای "فارسی بیاموزیم" (چاپ اول) را بر اساس چارچوب طبقهبندی تجدیدنظرشده بلوم بررسی نمود. بدین منظور، تمامی فعالیتها و تمرینهای این مجموعه کدگذاری گردید و جهت اطمینان از قابل-اعتمادبودن کدگذاریها، ...
-
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان از دریچۀ فرهنگ عامّه و داستان (با تکیه بر قصههای مشدی گلین خانم)
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)یکی از حوزههایی که میتواند در امر آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان کارآمد باشد، فرهنگ و ادب عامّه است؛ داستانهای عامیانه به دلیل زبان به نسبت ساده و خط داستانی منظم برای مخاطب حظ برانگیز است و با وجود ظاهر ساده، این ...
-
بررسی بازخورد آموزش زبان فارسی با تکیه بر قصه در مناطق دو زبانه (مطالعه موردی مدارس ابتدایی مناطقی از کرمانشاه)
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مهارت های زبانی در آموزش زبان فارسی با تاکید بر قصه خوانی در دوره ابتدایی در منطقه دو زبانه (برخی مدارس کرمانشاه) و تأثیر منابع داستانی در آموزش زبان فارسی در این مناطق و بازخوردها و چالشهای ...
-
تنوع واژگانی در گفتار فارسیآموزان چینیزبان و عربیزبان: پژوهشی بر پایهی شاخص گیراد
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تولیدات شفاهی فارسیآموزان غیرایرانی بر پایۀ مؤلفۀ «تنوع واژگانی» (یکی از مؤلفههای غنای واژگانی) بود. ازاینرو، از یکی از سنجههای فرمولیِ تنوع واژگانی با عنوان «شاخص گیراد» بهره برده شد ...
-
تأثیر تیپ شخصیت، جنسیت، سن، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی بر سبک تدریس استادان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2024-03-20)امروزه اهمیت آگاهی از ویژگیهای شخصیتی و مسائل روانشناختی در امر آموزش، بهویژه آموزش زبان کاملاً مشخص شده است. نهتنها آگاهی از تفاوتهای فردی و خصوصیات شخصیتی زبانآموزان و متناسبسازی اقدامات آموزشی با تنوع نیازها و ...
-
شناسنامه علمی لاتین
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2023-09-23)
-
شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کیفیتبخشی واژه آموزی در کتاب های درسی فارسی (نمونه موردی سه پایۀ دورۀ اول ابتدایی)
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2023-09-23)هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کیفیتبخشی واژهآموزی در کتابهای درسی فارسی است. روش این پژوهش شامل دو بخش فیشبرداری از متون آموزشی و مقایسهی فهرستهای واژگانی میباشد که به طور خاص، از روشها و شیوههای ...
-
شناسنامه علمی فارسی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2023-09-23)
-
شناسنامه علمی لاتین
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2023-03-21)
-
شناسنامه علمی فارسی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2023-03-21)
-
شناسنامه علمی لاتین
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2022-09-23)
-
شناسنامه علمی فارسی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2022-09-23)
-
تحلیل کتابهای درسی آموزش نوین زبان فارسی با استفاده از چارچوب گفتمان انتقادی ونلیوون (2008)
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2023-09-23)کتاب درسی نقش مهمی در آموزش دارد و به عملکرد بهتر معلمان و زبانآموزان کمک میکند. برای انتخاب کتاب درسی باید با نگاهی منتقدانه به تحلیل پرداخت. اینگونه تحلیلها، نقاط ضعف و قوت آن را بهتر مشخص میکنند و درنتیجه از اهمیت ...



