خطاهای نحوی عرب زبانان در یادگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم
(ندگان)پدیدآور
متولیان نایینی, رضواناستوار ابرقوئی, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله تلاش میشود از طریق بررسی خطاهای نظاممندِ نحوی فارسیآموزان عربزبان، اطلاعاتی دربارهی رشد زبانی و نحوهی یادگیری آنها ارائه گردد تا بدینوسیله ضمن آشنایی با نظام ذهنی زبانآموز، گامی مؤثر در جهت سازماندهی مواد آموزشی و انتخاب روش تدریس مناسب برداشته شود. در این راستا، تحقیق حاضر در چارچوب رویکرد تحلیل خطا در تلاش است تا خطاهای نحوی زبانآموزان را بر اساس سه منشأ درونزبانی، بینازبانی و مبهم مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش با بهرهگیری از روش میدانی و از طریق تحلیل محتوا، متون نوشتاری 105 نفر از فارسیآموزان عربزبان از نظر انواع خطاهای نحوی بررسی شده است. نمونهی آماریِ تحقیقِ حاضر را زبانآموزانی با میانگین سنی 22 تا 26 سال در سه سطح زبانآموزیِ مبتدی، متوسط و پیشرفته تشکیل میدهند که بر اساس روش تصادفی ساده از بین زبانآموزان مرکز آموزش زبان فارسی جامعه المصطفی العالمیه در شهر قم انتخاب شدهاند. در پژوهش حاضر از مجموع خطاهای زبانآموزان، بهطور کلّی 18 نوع خطا شناسایی شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل خطاها نشان میدهد بیشترین درصد خطاها در کلیهی سطوح سهگانهی زبانآموزی در حوزهی«خطای مربوط به فعل» (25/42 درصد) میباشد و در میانِ خطاهای فعلی، خطای عدم مطابقت فعل با فاعل (12/14 درصد) بیشترین بسامد خطاها را به خود اختصاص میدهد. بعد از خطاهای فعلی، «خطاهای مربوط به حروف اضافه» (16/18 درصد) بیشترین درصد خطا را شامل میشود. در نهایت، تحلیل کمّی که بر روی خطاهای زبانآموزان از نظر منشأ صورت گرفت حاکی از این است که بیشتر خطاها از نوع «درونزبانی» (29/48 درصد) هستند و سپس خطاهای«بینازبانی» (53/33 درصد) و در پایان نیز خطاهای «مبهم» کمترین درصد (18/18 درصد) را به خود اختصاص دادهاند
کلید واژگان
تحلیل خطافارسی آموزان عرب زبان
خطاهای نحوی
خطاهای درون زبانی
خطاهای بینازبانی
خطاهای مبهم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه اصفهانکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان- دانشکاه اصفهان
شاپا
2322-53942676-3354
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
شناسایی خطاهای اجرایی در مراحل برنامه هموویژیلانس با راهنمایی ابزار سرنخ جهانی و مقایسه آن با خطاهای گزارش شده
مجاهد, مژگان؛ بشارتی, سعید؛ فرزانگان, بهروز؛ محمودیان, سعید؛ حسینی, مستوره؛ یارینژاد, مریم؛ موسوی, سیده کبری؛ رحیمزاده کلاله, اعظم (مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون ایران, 2024-12-01)چکیده سابقه و هدف انتقال خون و فرآورده¬های آن یکی از مداخلات ضروری و نجاتدهنده جان بیماران است که بروز خطا در آن میتواند تهدیدکننده حیات باشد. هدف از این مطالعه، شناسایی خطاهای اجرایی در انتقال خون و فرآوردههای آن و ...
-
ارزیابی خطاهای انسانی در میان پرستاران با استفاده از دو تکنیک آنالیز پیش بینانه خطاهای شناختی و تحلیل رویداد انسانی(مطالعه موردی: وظیفه مسئولیت های خاص بخش مراقبت های ویژه قلب)
شیرالی, غلامعباس؛ افشاری, داوود؛ کریم پور, ساناز (انجمن علمی بهداشت کار ایران, 2021-06-01)مقدمه: باتوجه به استانداردهای بین المللی اعتباربخشی بیمارستان ها و لزوم بهبود ایمنی و کیفیت مراقبت از بیماران، این مطالعه باهدف ارزیابی قابلیت اطمینان پرستاران با استفاده از دو تکنیک آنالیز پیش بینانه خطاهای شناختی و تحلیل ...
-
خطاهای نوشتاری فارسیآموزان آلمانیزبان در سطح مقدماتی: خطاهای املایی-واجی
میردهقان, مهین ناز؛ احمدوند, احمد؛ حسینی کارگر, نیلوفر سادات (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2014-05-22)هدف از پژوهش حاضر، تحلیل خطاهای نوشتاری فارسیآموزان آلمانیزبان در سطح مقدماتی است؛ به همین منظور، خطاهای موجود در نگارش نویسههای نوشتاریِ 34 زبانآموز مقدماتی زبان فارسی به روش خودانگیخته گردآوری و با توجه به طبقهبندیهای ...




