خطاهای نوشتاری فارسیآموزان آلمانیزبان در سطح مقدماتی: خطاهای املایی-واجی
(ندگان)پدیدآور
میردهقان, مهین نازاحمدوند, احمدحسینی کارگر, نیلوفر ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل خطاهای نوشتاری فارسیآموزان آلمانیزبان در سطح مقدماتی است؛ به همین منظور، خطاهای موجود در نگارش نویسههای نوشتاریِ 34 زبانآموز مقدماتی زبان فارسی به روش خودانگیخته گردآوری و با توجه به طبقهبندیهای فیزیاک (1981)، کشاورز (1999) و ضیاحسینی (1994) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. دادههای تحقیق شامل 850 خطا، موسوم به خطاهای املایی-واجی است که مربوط به نویسهها و حروف آنها در واژهها میباشد. خطاهای موجود با توجه به فرایندهای واجی به ترتیب در گروههای جایگزینی نادرست، افزایش نادرست، کاهش نادرست و ترتیب نادرستِ نویسه و همچنین با توجه به منشأ وقوع در دو گروه خطاهای میانزبانی و خطاهای درونزبانی طبقهبندی شدهاند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که منشأ وقوع 672 خطای واجی، میانزبانی است و 218 خطای دیگر نیز از منشأ درونزبانی برخوردار هستند. همچنین، بروز 671 خطای واجی از فرایند جایگزینی نادرست، 316 خطا از فرایند افزایش نادرست، 268 خطا از فرایند کاهش نادرست و 25 خطای دیگر هم از فرایند ترتیب نادرست نویسه ناشی شده است که در این میان، فرایند جایگزینی نادرست نویسه دربرگیرندهی دو فرایند دیگر یعنی افزایش و کاهش نادرست نویسه میباشد. بسامد وقوع فرایندهای واجی در پیدایش خطاها نیز محاسبه و در جداول مربوط ارائه شده است. تحقیق حاضر نشاندهندهی این است که زبان فارسی بهعنوان زبان دوم، نسبت به تداخل زبان آلمانی بهعنوان زبان مادری، تأثیر بیشتری در بروز خطاها دارد.
کلید واژگان
خطاهای املایی-واجیواج
نویسه
تداخل
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبانشناسی- دانشگاه شهید بهشتیکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
کارشناس ارشد مطالعات هند
شاپا
2322-53942676-3354




