دوره 1, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • نقش استعاره در اصالت وجود بررسی معنی شناختی 

    سپهری, مهدی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)

  • علم هرمنوتیک 

    ناصحی, محمد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)

  • تقدم وجود بر ماهیت از دیدگاه سارتر و هایدگر 

    عبداللهی, محمد علی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)

  • توجیه استقرا راه حلی عقل گرایانه برای مساله ی کلاسیک استقرا 

    صادقی, رضا (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)

  • مواضع ناسازگاری مباحث علوم طبیعی و آموزه های دینی از دیدگاه غزالی: سببیت و نفس 

    اژدر, علیرضا (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
    از دیدگاه غزالی، مباحث علوم طبیعی در دو بحث عمده، با آموزههای دینی،ناسازگار است:1 .سببیت: لازمهی پذیرش سببیت، اثر داشتن پدیدههای طبیعی و رابطهی علیتبین آنها است. غزالی این دیدگاه را ناسازگار با عمومیت ...

  • توجیه و تحلیل معرفت 

    محمدزاده, رضا (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
    در تحلیل معرفت، مفهوم «توجیه» مورد توجه جدی معرفت­شناسان قرار گرفته است. اینکه توجیه، در حقیقتِ معرفت داخل است، یا از شروط لازم یا کافی آن است، یا اساساً در تحلیل معرفت نقشی ندارد، هر یک، نظریاتی را به خود اختصاص داده است ...

  • ماهیت وحی در اندیشه ابن سینا 

    ایمان پور, منصور (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
    مسألهی وحی از مسایل اساسی حوزه ی دینشناسی محسوب میشود و یکی از فصـول مهـمکلام جدید و فلسفهی دین را به خود اختصاص داده و تحت عنوان «تجربهی دینی» تفسیروتحلیل مـیشـود. فیلسـوفان، متکلمـان و مفسـر ان مسـلمان نیـز ...

  • برهان پذیری گزاره های ضروری ازلی 

    علم الهدی, سید علی؛ قراملکی, احد فرامرز (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
    مصداق بارز گزاره­های ضروری ازلی، گزاره­های الهیاتی است که در آنها محمـول، به نحو ضروری بر ذات پروردگار (واجب­الوجود) حمل می­شـود و از آن جـا کـه در گزاره­هـای حاصـل از قیـاس برهـانی، محمـول، منطقـاً عـرَض ذاتـی موضـوع اسـت ...

  • وثاقت گرایی در توجیه 

    الوند, مسعود (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
    وثاقت­گرایی، از جمله رویکردهای معرفت شناختی است که بـرای تحلیـل دو مفهـوم معرفت و توجیه به کار رفته است . یکی از معروف­ترین نظریه­هـای توجیـه، در قالـب رویکرد وثاقت­گرایی، متعلق به آلوین گلدمن است . بر اساس نظریه­ی گلـدمن، ...

  • معرفت شناسی کلاسیک و معرفت شناسی جهان سومی 

    فتحی زاده, مرتضی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
    معرفت­شناسی کلاسیک، بی­گمان هویتی باورمحور دارد و به طور عمده، به موضوع ذهن وقوای ذهنی شناسنده، نسبت باورهای اوبا عالَم خارج، میزان واقع نمایی آن­ها، قلمرو و درجات معرفت، چگونگی دستیابی به توجیه معرفتی و یقین، و ستیز با ...