دوره 1, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقش استعاره در اصالت وجود بررسی معنی شناختی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
-
تقدم وجود بر ماهیت از دیدگاه سارتر و هایدگر
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
-
توجیه استقرا راه حلی عقل گرایانه برای مساله ی کلاسیک استقرا
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)
-
مواضع ناسازگاری مباحث علوم طبیعی و آموزه های دینی از دیدگاه غزالی: سببیت و نفس
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)از دیدگاه غزالی، مباحث علوم طبیعی در دو بحث عمده، با آموزههای دینی،ناسازگار است:1 .سببیت: لازمهی پذیرش سببیت، اثر داشتن پدیدههای طبیعی و رابطهی علیتبین آنها است. غزالی این دیدگاه را ناسازگار با عمومیت ...
-
توجیه و تحلیل معرفت
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)در تحلیل معرفت، مفهوم «توجیه» مورد توجه جدی معرفتشناسان قرار گرفته است. اینکه توجیه، در حقیقتِ معرفت داخل است، یا از شروط لازم یا کافی آن است، یا اساساً در تحلیل معرفت نقشی ندارد، هر یک، نظریاتی را به خود اختصاص داده است ...
-
ماهیت وحی در اندیشه ابن سینا
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)مسألهی وحی از مسایل اساسی حوزه ی دینشناسی محسوب میشود و یکی از فصـول مهـمکلام جدید و فلسفهی دین را به خود اختصاص داده و تحت عنوان «تجربهی دینی» تفسیروتحلیل مـیشـود. فیلسـوفان، متکلمـان و مفسـر ان مسـلمان نیـز ...
-
برهان پذیری گزاره های ضروری ازلی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)مصداق بارز گزارههای ضروری ازلی، گزارههای الهیاتی است که در آنها محمـول، به نحو ضروری بر ذات پروردگار (واجبالوجود) حمل میشـود و از آن جـا کـه در گزارههـای حاصـل از قیـاس برهـانی، محمـول، منطقـاً عـرَض ذاتـی موضـوع اسـت ...
-
وثاقت گرایی در توجیه
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)وثاقتگرایی، از جمله رویکردهای معرفت شناختی است که بـرای تحلیـل دو مفهـوم معرفت و توجیه به کار رفته است . یکی از معروفترین نظریههـای توجیـه، در قالـب رویکرد وثاقتگرایی، متعلق به آلوین گلدمن است . بر اساس نظریهی گلـدمن، ...
-
معرفت شناسی کلاسیک و معرفت شناسی جهان سومی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2003-09-23)معرفتشناسی کلاسیک، بیگمان هویتی باورمحور دارد و به طور عمده، به موضوع ذهن وقوای ذهنی شناسنده، نسبت باورهای اوبا عالَم خارج، میزان واقع نمایی آنها، قلمرو و درجات معرفت، چگونگی دستیابی به توجیه معرفتی و یقین، و ستیز با ...



