تأثیر محیط ترکیبی آموزش زبان در یادگیری دستور زبان و لغات در فارسیآموزان غیرایرانی سطح متوسط (مقاله علمی پژوهشی)
(ندگان)پدیدآور
مرادی, مرضیهاروجی, محمدرضاجعفری, سکینه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مبنای این تحقیق بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی[1]یا تلفیقی بر میزان یادگیری دستور زبان و واژههای فارسیآموزان سطح متوسط است. هدف از یادگیری ترکیبی یا همان بهرهگیری از مواد آزمایشی گوناگون درهمآمیختن مناسب مواد آموزشی معمولی و سنتی کلاسهای حضوری با فناوری نوین است. جامعهی آماری این تحقیق زبانآموزان خارجی حاضر در ایران است که به یادگیری زبان فارسی مشغولاند. شرکتکنندگان در این پژوهش 60 زبانآموز خارجی سطح متوسط بودند که در مؤسسات ایرانی واقع در شهر تهران زبان فارسی میخواندند. آنها بهصورت تصادفی به دو گروه سیتایی شامل گروه گواه (گروه از راه دور) و گروه آزمایشی (گروه تلفیقی)   تقسیم شدند. نمونهگیری بهصورت غیرتصادفی انجام گرفت. در این تحقیق، از طرحی نیمهآزمایشی پیروی شد و همسانسازی شرکتکنندگان آن بهلحاظ مهارت زبانی، دستور زبان و دانش زبانی پیش از بررسی انجام شد. بعد از اجرای روند، پسآزمون دستور زبان و واژه به شرکتکنندگان داده شد. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که محیط یادگیری تلفیقی تأثیر چشمگیری بر گسترش دانش دستوری و لغوی زبانآموزان دارد. نتایچ تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نشان داد که زبانآموزان گروه تلفیقی نسبتبه گروه از راه دور در آزمونهای دانش واژهها و دستور زبان بهمراتب عملکرد بهتری داشتند. نتایج این تحقیق میتواند برای محققان، معلمان و زبانشناسان مفید باشد.[1]. blended
کلید واژگان
دستور زبان فارسیفارسیآموزان سطح متوسط
واژه
یادگیری تلفیقی
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه زبان و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجاننویسندهی مسئول، دانشآموختۀ دکتری گروه زبان و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
دانشآموختۀ دکتری گروه زبان و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
شاپا
2322-53942676-3354
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
شناسنامه علمی فارسی و انگلیسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی و انگلیسی ، راهنمای تدوین فارسی و انگلیسی مقالات و فهرست فارسی و انگلیسی. پدیدآور نامشخص (انجمن نقد ادبی ایران, 2019-08-23)
 
- 
شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی. پدیدآور نامشخص (دانشگاه تربیت مدرس, 2013-04-01)
 
- 
شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی. پدیدآور نامشخص (انجمن زبان و ادبیات فارسی, 2013-03-01)
 



