مرور دوره 25, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11
-
سرآغاز عکاسی در ایران (درآمدی انتقادی بر تاریخ عکاسی ایران در دورهی ناصری)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)بایگانی عکسهای دورهی قاجار، یکی از بزرگترین گنجینههای تصویری تاریخ ایران است. اگر این بایگانی را همچون یک فضای بصری متصور شویم، میتوان چیستی و چگونگی آن را مورد تحلیل انتقادی قرار داد و اگر نام دیدمان را به کلیت این ...
-
کاوشی در روش های مورد استفاده دانشجویان رشته طراحی صنعتی قبل و بعد از تاثیر آموزش های دانشگاهی
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)طراحی، فرایندی است که به منظور حل یک مسئله، در ذهن فرد طراح اتفاق میافتد. یکی از روشهایی که به منظور مکاشفه و تحلیل رفتار انسانی، توسعه یافته است، روش تحلیل پروتکل است. با استفاده از فرایند بلند فکر کردن در حین انجام ...
-
نقوش مهری و توپیهای گچی ته آجری درتزئینات رباط شرف
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)بندکشی تزیینی در فاصله دو سر آجرها عموماً با ملاط گچ و قالب؛ جهت نقشاندازی بر روی آن از حدود قرن چهارم هجری انجام شده و به توپیهای ته آجری، توپیهای بند آجری، کوربند، بندکشی تراشیده در بندهای افقی، سوراخ گیریهای تزیینی ...
-
مقایسه تطبیقی بانددِسینه های فرانسه و بلژیک از لحاظ بصری
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)بانددِسینه (معادل فرانسوی کمیکاستریپ) ابتدا در فرانسه و بلژیک متولد شد. باندِدسینهها به مرور، موفق به خلق قهرمانانی منحصربهفرد شدند که نوجوانان سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار دادند. عوامل بصری هوشمندانهی بسیاری مورد ...
-
تأثیر مکتب نگارگری ترکمانان شیراز بر نگاره های نسخه نعمت نامه در هند (با رویکرد سپهر نشانه ای لوتمان)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)از دیـرباز دو تمدن بزرگ ایران و هند بارها در طول تاریخ، سنتهای فرهنگی خود را باهم به اشـتراک گـذاشتهاند. نگارگری یکی از مقولههای هنری است که در این بین دستخوش تغییرات و امتزاج در ساختار و محتوای فرهنگی شده است. این ...
-
بررسی ساختار و گونه روایی داستان بعثت پیامبر (ص) در ادبیات و نگارگری بر اساس نظریه ژپ لینت ولت
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)ولت، روایت را ابزار مشترک بیان در گونه های مختلف ادبی و هنری؛ دربرگیرنده سه موقعیت: راوی، کنشگر و مخاطب میداند. به زعم او، از تقابل میان راوی و کنشگر، دو گونه روایت همسان و غیرهمسان با زیرمجموعهها و الگوهای روایتی ویژهای ...
-
کتیبههای نستعلیق عمارت مسعودیه و بررسی انتساب آنها به زرین قلم
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)باغعمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظلالسلطان در سال ۱۲۹۵ ه.ق. و به سرکاری رضاقلیخان و سایر هنرمندان طراز اول دوران، بنا شده است. کتیبههای این مجموعه که تماماً به خط نستعلیق نگارش شدهاند، علاوه بر کیفیت ...
-
واکاوی نظریه انتقادی در گفتمان هنر اجتماعی-سیاسی پستمدرن
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)طرح مواضع پستمدرنیسم و نظریهانتقادی در جامعه قرن بیستمی، ابعاد جدیدی در رویکرد تفکر انتقادی بهوجود آورد. تأثیری که نظریهانتقادی بر اندیشه سیاسی، فرهنگی و جامعهشناسی در نقد و دگرگونساختن جامعه مطرحکرد، موضعی مقابل ...
-
تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات اسلامی موزه شهر اهر
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)با توجه به اهمیت موضوع معاد در جهانبینی اسلامی، مسئله تدفین در اسلام، جایگاهی ویژه دارد. همین امر سبب شده است تا در گستره وسیعی از ایران، سنگمزاراتی با علائم و نقشهای گوناگون برجای بماند. شهر اهر دارای تعداد زیادی از ...
-
قرابتهای سبکشناختی و ساختاریِ پرترههای سلطنتی و عامیانه در عصر قاجار
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)نقاشی قاجار دارای مضامین گوناگون و بدیعی است که بهترین نمود آن در مکتب «پیکرنگاری درباری» جای دارد. این پرترههای درباری، در یک تقسیمبندی کلی، مشتمل بر سه حالت ایستاده، نشسته و سوارهاند. در این بین، تکچهرههای نشسته ...
-
مطالعه ی موضوعی و محتوایی مجسمه های زنانه در شهر تهران
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2020-05-21)نصب مجسمه در شهر تهران از زمان حکومت قاجار متداول شد و پس از انقلاب اسلامی با سرعتی رو به رشد ادامه یافت. در این میان، موضوع زن در مجسمهسازی از لحاظ محتوایی و ساختاری از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی ...



