مرور دوره 4, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
الگوی بررسی ساختار ارتباطی زبان در متون تعلیمی ادبیات فارسی (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2015-05-22)حوزة پژوهشهای زبانی سنتی یا بلاغت، با حوزة مطالعات زبانشناختی معاصر دارای چنان ارتباط استواری است که از آن میتوان به بوطیقای ارتباط یاد کرد. این بوطیقای ارتباط در هر گونة ادبی، مقتضای حال متفاوتی با گونههای دیگر دارد. ...
 
- 
دلایل ادبی حذف نهاد در ردیف های فعلی قصاید خاقانی (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2015-05-22)مطالعات ردهشناسی زبان حاکی از آن است که بین نقشهای نحوی و معنایی- منظوری رابطة مستقیمی دیده نمیشود. بخشی از دشواریهای درک مفاهیم ادبی نیز به دلیل ناآگاهی از کارکردهای معنایی نقشهای نحوی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی این ...
 
- 
مختصات بلاغی و صنایع ادبی بدیعیۀ «دُموعٌ علی سَفح» از محمدرضا حکیمی (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2015-05-22)محمدرضا حکیمی از ادیبان ذواللسانین ادبیات معاصر ایران است که به دو زبان فارسی و عربی شعر میسراید. حکیمی در بدیعیۀ «دموع علی سفح» (اشکهایی بر کوهسار) ظهور حضرت مهدی(عج) را زمینهساز جریان عدالت در جامعه میداند. این مقاله ...
 
- 
معنا در شعر عربی: از توصیف تا تولید (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2015-05-22)معنا همچون فرم در شکلگیری متن شعر و ادبیّت آن نقش بسزا دارد؛ با این تفاوت که در شعر مدرن نقش معنا و ابداع در آن، از اهمیت بیشتری برخوردار است و ابداع معنایی شاعر نیز زمینة گستردهتری دارد. نگارنده در مقالة پیش رو به دنبال ...
 
- 
نقد و تحلیل تشبیه در نفثةالمصدور (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2015-05-22)شهابالدین محمد زیدری نسوی، صاحب کتاب نفثةالمصدور، به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ و صاحب سبک نثر فنی و مصنوع، از آرایههای بدیعی و بیانی برای آرایش کلام خود بهرة زیادی برده است. وی بهویژه به تشبیه به ...
 
- 
نمادپردازی و تصویرسازی با واژة کودک در ادبیات کلاسیک (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2015-05-22)شاعران در آثار تعلیمی و عرفانی، برای بیان آموزههای مورد نظر خود، از صور هنری گوناگونی مانند تمثیل و نماد استفاده میکنند. هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی تصاویر هنری و بهویژه نمادهای ساخته شده با کودک و دوران کودکی در ...
 



