مرور دوره 9, شماره 36 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
- 
رویکردهای سهگانة روش شناختی در مطالعات علوماجتماعی و مقایسة آن با نظریة ادراکات اعتباری علامهطباطبائی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-12-22)بعضاً برخی مضامین اندیشههای فلسفی جدید را میتوان در آثار فلاسفة بزرگ ایران زمین جستجو کرد. در یک تقسیمبندی با مسامحه، مهمترین تحول معرفتشناختی انسان را میتوان به اثباتگرا، فرا اثباتگرا و تکوینگرا تقسیم کرد. ...
 
- 
اعتباریات اجتماعی و نتایج معرفتی آن؛ بازخوانی دیدگاه علامهطباطبائی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-12-22)نظریة «اعتباریات»، یک ابداع نظری و ابتکاری معرفتشناسانه است که با رویکرد روانشناسی - معرفتشناختی تدوین شدهاست. علامهطباطبائی اعتباریات را افکار عملی و اجتماعی ...
 
- 
علیت از منظر توماس آکوئینی و تطبیق آن با دیدگاه علامهطباطبائی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-12-22)مفهومعلیتازمباحثیاستکههموارهموردتوجهحکمایمشاءقرارگرفتهاست. " توماس ...
 
- 
«اعتباریات علامه طباطبائی»مبنای طرحی فلسفی برای فرهنگ (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-12-22)«ادراکات اعتباری» علامهطباطبائی در مسیر بحثی معرفتشناسی به اندیشه درمیآید، اما موضوع ادراکات اعتباری را نباید به قلمرو معرفتشناسی محدود کرد. بهنظر ...
 
- 
بررسی تطبیقی عنصر ارتباطی قضیّه (از دیدگاه امام خمینی و علاّمه طباطبائی) (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-12-22)یکی از مباحثی که در عین اهمیّت کمتر بدان پرداخته شده است وجوه تمایز ادراکات حقیقی از اعتباری و شیوة تطبیق آن بر مسائل گوناگون علوم است. مسألهای که با وجود ظاهر ساده، بسیار دقیق و دارای پیچیدگیهای فراوان است و گذشتن ...
 
- 
جبر و اختیار از دیدگاه علامه طباطبائی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-12-22)بحث جبر و اختیار یکی از مسائل مهم و معضلات فلسفی است. در طول تاریخ، فیلسوفان شرق و غرب در باب آن به تأملات بسیار پرداختند. فیلسوفاناسلامی در لابلای مباحث مربوط به کیفیات نفسانی، اصل علیت و صفات الهی ...
 
- 
مطابقت با مطلق ثبوت به مثابة ملاک شناخت در اندیشة فلسفی علامةطباطبائی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-12-22)ملاکِ درستِ شناخت صحیح، «مطابقت شناخت با واقع» است و در رابطة با «واقع» عنوان «نفسالأمر» مطرح میشود. یکی ابتکارات بنیادین فلسفی علامةطباطبائی که هم به حوزة هستیشناسی و هم به حوزة شناختشناسی مرتبط ...
 



