بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری (مطالعه موردی: شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران)
(ندگان)پدیدآور
تقوی فرد, محمد تقیغفوریان شاگردی, امیربهبودی, امیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری یک موضوع تحقیقاتی مشهور در سالهای اخیر شده است. بازارگرایی1 نوعی فرهنگ سازمانی که به صورت کارآ و اثربخش به خلق رفتارهایی میپردازد که بهمنظور خلق ارزشهای بیشتر برای مشتریان در نتیجه ارتقای عملکرد تجاری شرکت لازم و ضروری است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران است. جامعه آماری این تحقیق شامل 157 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد 111 شرکت بهعنوان نمونه آماری و به روش نمونهگیری غیراحتمالی (براساس میزان دسترسی)، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتهاند. ابزار جمعآوری دادهها برای متغیر بازارگرایی، پرسشنامه استاندارد نارور و اسلاتر (1990) است که روایی محتوا داشته و پایایی 89 درصدی آن نشانگر قابلیت اعتماد بالای آن است، و برای عملکرد تجاری دادههای عینی شرکتها که در سایت کدال موجود است، مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای تحقیق که با مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شده است حاکی از آن است که بازارگرایی بر عملکرد تجاری شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران تاثیر دارد.
کلید واژگان
بازارگراییعملکرد تجاری
حاشیه سود عملیاتی
نرخ بازده سرمایه گذاری
نرخ بازده حقوق صاحبان سهام
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
شاپا
2645-386X2645-3878