دوره 7, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقد و بررسی درسنامههای متون ادبی- تاریخی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)درسنامههای متنمحور بخش مهمی از کتابهای آموزشی رشتة زبان و ادبیات فارسی را تشکیل میدهند و با توجه به این که پیوندهای اولیه دانشجویان با متون بر مبنای این درسنامهها که عمدتاً گزیدههایی از متون مفصلتر هستند صورت میگیرد، ...
-
آسیبشناسی و نارساییهای درسنامههای نقد ادبی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)در این مقاله به بررسی و آسیبشناسیِ چهار منبع از درسنامههای نقد ادبی تألیفِ استادان شمیسا، امامی، تسلیمی و شایگانفر، پرداخته میشود. این درسنامه با وجود فواید فراوانی همچون ملموس کردنِ مباحثِ نظریههای ادبی و نیز نقد ...
-
آسیب شناسی کاربرد نظریههای مدرن در تدوین درسنامههای بلاغی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)مقالهی حاضر، در صدد است نشان دهد که آسیب شناسیِ درسنامههای بلاغی(اعم از معانی، بیان و بدیع)، با آسیب شناسیِ دیگر درسنامهها، تفاوتهای عمدهای دارد. از جملهی این تفاوتها، یکی سابقهی طولانیِ آگاهیِ محققان و صاحبنظران ...
-
سخن سردبیر
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)بهار امسال مجلۀ ادبیات پارسی معاصر هفتمین دورۀ خود را آغاز کرد. در این مدت با یاری اصحاب قلم و فکر و مساعدت داوران و صاحبنظران تلاش کردیم در فرایند داوری و گزینش مقالات گامهای مؤثری برداریم. یکی از مهمترین ...
-
نقد درسنامههای سبکشناسی و پیشنهاد دو درس سبکپژوهی و سبکورزی در رشتۀ ادبیات فارسی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)عمر دانش سبکشناسی در ادبیات فارسی به حدود شش دهه میرسد. در این مدت تطور چشمگیری در این دانش به ویژه در آموزش آن صورت نگرفته است. این مقاله درسنامههای سبکشناسی نظم و نثر ادبی فارسی را از نظر مبانی فکری و روش مورد سنجش ...
-
آسیبشناسی درسنامههای ادبیات معاصرِ منظوم
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)پس از پذیرش شعر نیما و جریان نوگرایی در ادبیات، حضور ادبیات معاصر به عنوان یکی از دروس رشتۀ زبان و ادبیات فارسی نیز ضرورت یافت؛ این ضرورت به نوبۀ خود سبب تالیف درسنامههای متعددی چون بررسی ادبیات امروز ایران محمد استعلامی، ...



