آسیبشناسی و نارساییهای درسنامههای نقد ادبی
(ندگان)پدیدآور
قاسمی پور, قدرتنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله به بررسی و آسیبشناسیِ چهار منبع از درسنامههای نقد ادبی تألیفِ استادان شمیسا، امامی، تسلیمی و شایگانفر، پرداخته میشود. این درسنامه با وجود فواید فراوانی همچون ملموس کردنِ مباحثِ نظریههای ادبی و نیز نقد عملی بر پایۀ متون ادبیِ فارسی، نارساییها و ایراداتی هم دارند که امید است این نواقص با نقد و بررسی، رفع شوند. عمدۀ این نارساییها و آسیبها عبارتند از: 1) عدم تمایز میان نقد ادبی و نظریۀ ادبی؛ 2) فهم دیگرگون برخی نظریههای ادبی؛ 3) بیارتباطیِ بین مقدماتِ درسنامهها و مباحث مربوط به نظریههای ادبی؛ 4) گنجاندن بوطیقای ادبیِ پُستمدرنیسم در لوای نقد و نظریۀ ادبی؛ 5) تبیین و کاربستِ عملیِ غیر ضرورِ برخی نظریهها؛ 6) تبیین غیر انتقادی برخی نظریهها؛ 7) ارزیابیِ نادرست برخی نظریهها؛ 8) بیتوجهی به ادبیات معاصر به عنوان شاهد مثال ِتحلیلی برای نظریههای ادبی؛ 9) کمتوّجهی به ادبیات داستانی (به ویژه ادبیات داستانیِ معاصر) در مقایسه با شعر.
کلید واژگان
درسنامههای نقد ادبینظریۀ ادبی
نقد عملی
آسیبشناسیِ نقد ادبی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروهه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهوازشاپا
2383-05492383-0557




