مرور دوره 7, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • نقد و بررسی درسنامه‌های متون ادبی- تاریخی 

    یاوری, هادی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)
    درسنامه‌های متن‌محور بخش مهمی از کتابهای آموزشی رشتة زبان و ادبیات فارسی را تشکیل می‌دهند و با توجه به این که پیوندهای اولیه دانشجویان با متون بر مبنای این درس‌نامه‌ها که عمدتاً گزیده‌هایی از متون مفصل‌تر هستند صورت می­گیرد، ...

  • آسیب شناسی کاربرد نظریه‌های مدرن در تدوین درسنامه‌های بلاغی 

    عمارتی مقدم, داوود (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)
    مقاله­ی حاضر، در صدد است نشان دهد که آسیب شناسیِ درسنامه­های بلاغی(اعم از معانی، بیان و بدیع)، با آسیب­ شناسیِ دیگر درسنامه­ها، تفاوت­های عمده­ای دارد. از جمله­ی این تفاوت­ها، یکی سابقه­ی طولانیِ آگاهیِ محققان و صاحبنظران ...

  • سخن سردبیر 

    پارساپور, زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)
    بهار امسال مجلۀ ادبیات پارسی معاصر هفتمین دورۀ خود را آغاز کرد. در این مدت با یاری اصحاب قلم و فکر و مساعدت داوران و صاحب‌نظران تلاش کردیم در فرایند داوری و گزینش مقالات گام‌های مؤثری برداریم. یکی از مهم‌ترین ...

  • آسیب‌شناسی و نارسایی‌های درس‌نامه‌های نقد ادبی 

    قاسمی پور, قدرت (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)
    در این مقاله به بررسی و آسیب‌شناسیِ چهار منبع از در‌س­نامه­های نقد ادبی تألیفِ  استادان شمیسا، امامی، تسلیمی و شایگان­فر، پرداخته می­شود. این درس­نامه با وجود فواید فراوانی همچون ملموس کردنِ مباحثِ نظریه­های ادبی و نیز نقد ...

  • نقد درسنامه‌های سبک‌شناسی و پیشنهاد دو درس سبک‌پژوهی و سبک‌ورزی در رشتۀ ادبیات فارسی 

    فتوحی رودمعجنی, محمود (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)
    عمر دانش سبک‌شناسی در ادبیات فارسی به حدود شش دهه می‌رسد. در این مدت تطور چشمگیری در این دانش به ویژه در آموزش آن صورت نگرفته است. این مقاله درسنامه‌های سبک‌شناسی نظم و نثر ادبی فارسی را از نظر مبانی فکری و روش مورد سنجش ...

  • آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های ادبیات معاصرِ منظوم 

    امن خانی, عیسی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-05-22)
    پس از پذیرش شعر نیما و جریان نوگرایی در ادبیات، حضور ادبیات معاصر به عنوان یکی از دروس رشتۀ زبان و ادبیات فارسی نیز ضرورت یافت؛ این ضرورت به نوبۀ خود سبب تالیف درس­نامه­های متعددی چون بررسی ادبیات امروز ایران محمد استعلامی، ...