نقد و بررسی درسنامههای متون ادبی- تاریخی
(ندگان)پدیدآور
یاوری, هادینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درسنامههای متنمحور بخش مهمی از کتابهای آموزشی رشتة زبان و ادبیات فارسی را تشکیل میدهند و با توجه به این که پیوندهای اولیه دانشجویان با متون بر مبنای این درسنامهها که عمدتاً گزیدههایی از متون مفصلتر هستند صورت میگیرد، مسائلی مانند چگونگی تنظیم سرفصلهای پیشنهادی مصوب، نحوة تألیف، کیفیت و کمیت این درسنامهها در حوزة طرح مسائل نظری، گزینش متن، کم و کیف توضیحات و فهرستها و ضمائم آن در امر آموزش بسیار مهم است. مقالة حاضر سرفصلهای مربوط به درسهای ادبی- تاریخی (در سرفصل قدیم: تاریخ بیهقی و تاریخ جهانگشای جوینی) و مهمترین درسنامههای تألیفی این دو متن را در رشتة زبان و ادبیات فارسی مرور میکند و علاوه بر نقد و بررسی این درسنامهها و برشمردن نقاط قوت و ضعف آنها؛ در خصوص دو سرفصل مرتبط با متون ادبی- تاریخی در سرفصل تازه مصوب شدة دورة کارشناسی زبان و ادبیات فارسی پیشنهادهایی مبنی بر تغییر عنوان و محتوای آنها ارائه میکند.
کلید واژگان
تاریخ بیهقیتاریخ جهانگشای جوینی
درسنامههای متون ادبی- تاریخی
سرفصل کارشناسی زبان و ادبیات فارسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابورشاپا
2383-05492383-0557




