آسیبشناسی درسنامههای ادبیات معاصرِ منظوم
(ندگان)پدیدآور
امن خانی, عیسینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پس از پذیرش شعر نیما و جریان نوگرایی در ادبیات، حضور ادبیات معاصر به عنوان یکی از دروس رشتۀ زبان و ادبیات فارسی نیز ضرورت یافت؛ این ضرورت به نوبۀ خود سبب تالیف درسنامههای متعددی چون بررسی ادبیات امروز ایران محمد استعلامی، جویبار لحظهها محمد جعفریاحقی، چشم انداز معاصر ایران سید مهدی زرقانی و ... گردید.علیرغم تعداد قابل توجه این درسنامهها، هنور تا تدوین درسنامهای که بتواند تصویر کاملی از ادبیات معاصر به دانشجویان ارائه دهد، فاصلۀ زیادی وجود دارد؛ به نظر نویسندۀ مقاله حاضر برای رسیدن به چنین درسنامهای باید برخی از کاستیهای درسنامههای ادبیات معاصر را مرتفع ساخت. اصلیترین ضعف/کاستیهای درسنامههای ادبیات معاصر ـ البته آن دسته از ضعف/کاستیهایی که تقریباً در تمامی این درسنامهها دیده میشوندـ عبارتند از: تقلیل «معاصر بودن» به مفهومی زمانی، رویکرد نابسندۀ پژوهشی، بی توجهی و عدم مراجعه به اسناد دست اول در تالیف درسنامههای ادبیات معاصر، ابهام در جریانشناسیها.
کلید واژگان
ادبیات معاصرآسیب شناسی
درسنامه
جریان شناسی
تقلیل زمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستانشاپا
2383-05492383-0557




