رسانههای اجتماعی و سازمانهای رسانهای: بررسی سیاستگذاری و مصرف فیسبوک در مواجهه با رسانه ملی
(ندگان)پدیدآور
بصیریان جهرمی, حسینخانیکی, هادیذکایی, محمد سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با هدف پرداختن به سیاستها و شیوههای حاکم بر مصرف بزرگترین و محبوبترین وبسایت شبکه اجتماعی (SNS) جهان، فیسبوک، ضمن بهرهگیری از روشهای مقایسه تطبیقی (همگرا بودن یا نبودن شبکههای تلویزیونی با رسانههای اجتماعی)، دیدگاه افراد شاغل در رسانه ملی را که همزمان در این رسانه اجتماعی نیز فعالیت حرفهای دارند، از طریق مصاحبه آنلاین بررسی کرده است. به این ترتیب، مسئله اصلی پژوهش حاضر، بررسی سیاستهای حاکم و شیوههای مصرف فیسبوک در تعامل یا تقابل با سیاستهای رسانهای سازمان صداوسیما و فعالیتها و تعاملات حرفهای این گروه از پاسخگویان بوده است.یافتههای به دست آمده، نشان میدهد، بین سیاستهای سازمان صداوسیما در به کارگیری شبکههای اجتماعی و به بیان اخص فیسبوک، در مواردی تفاوت وجود دارد. اما در مقابل، نگرش افراد مشهور (خبرنگار، مجری و گوینده) و فعال در شبکه اجتماعی فیسبوک، نسبت به استفاده از آن منفی نمیباشد و حاکی از تعامل با سایر کاربران عضو در این رسانه اجتماعی است.
کلید واژگان
رسانههای اجتماعیفیسبوک
سازمان رسانهای
رسانه ملی
همگرایی رسانهای
شماره نشریه
75تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطباییدکترای علوم ارتباطات، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دکترای جامعهشناسی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2538-29772538-2985
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزیابی انتقادی مطالعات تاثیر رسانه: مرور سیستماتیک
محمد زمانی, مجید؛ امامی, سید مجتبی (دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران, 2021-10-23)تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابل سنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیر رسانه از ابتدای قرن بیستم مورد توجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و تعداد پژوهشهای داخلی نیز در سالهای ...
-
مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای: شناسایی مؤلفهها، فرایند و حوزه عمل
خواجه ئیان, داتیس (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2011-05-22)نظر به اهمیت مفهومسازی و تبیین خطمشیگذاری رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر، با هدف مفهومسازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفت تا تلاشی در جهت درک چیستی خطمشی رسانهای و شناسایی عناصر و ...
-
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران
مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها ...




