ارزیابی انتقادی مطالعات تاثیر رسانه: مرور سیستماتیک
(ندگان)پدیدآور
محمد زمانی, مجیدامامی, سید مجتبی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابل سنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیر رسانه از ابتدای قرن بیستم مورد توجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و تعداد پژوهشهای داخلی نیز در سالهای اخیر روند روبهرشدی داشتهاند، اما ارزیابی کیفی این روند میتواند محققان را نسبت به انتقادات و خلأهای وارد بر پژوهشهای موجود آگاه سازد تا مسیر جهت ارتقای کیفیت و اصلاح روند پژوهشی این حوزه هموار گردد. از این رو این پژوهش، پس از ارائه الگوی تأثیرات محتوای رسانه، با استفاده از روش مرور سیستماتیک (نظاممند) به بررسی 39 مقاله منتخب میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد؛ علیرغم رشد کمی پژوهشهای تأثیرات رسانه در سالهای اخیر، این پژوهشها غالباً بر تأثیرات ملموس شناختی و رفتاری فردی متمرکز بوده و نسبت به تأثیرات ناملموس احساسی، نگرشی، باوری بر نهادها و عامه بیتوجه بودهاند. نادیدهگرفتن نقش فعال مخاطب در تأثیرات رسانه، غلبه روششناسی کمی، بیتوجهی به تأثیرات کلان عامه و نهادی، کوتاهمدت بودن مطالعات تأثیر رسانه و غیردقیق بودن سنجهها از جمله انتقادات وارد بر غالب این پژوهشهاست. در ادامه این مقاله، ضمن ارائه پیشنهاد برای رفع این انتقادات، خلأهای موجود هر حوزه از تأثیرات شناختی، باوری، نگرشی، احساسی و رفتاری را ارائه نموده تا راهنمایی برای توسعه کیفی این حوزه مطالعاتی باشد.
کلید واژگان
تأثیر رسانهتاثیرات رسانه
محتوای رسانه
کارکردهای رسانه
سنجش اثر رسانه
مرور سیستماتیک
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-10-231400-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
دکتری رشته سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)سید مجتبی امامی، استادیار رشته خط مشی گذاری عمومی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
شاپا
2008-9619Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای: شناسایی مؤلفهها، فرایند و حوزه عمل
خواجه ئیان, داتیس (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2011-05-22)نظر به اهمیت مفهومسازی و تبیین خطمشیگذاری رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر، با هدف مفهومسازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفت تا تلاشی در جهت درک چیستی خطمشی رسانهای و شناسایی عناصر و ...
-
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران
مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها ...
-
سیاستپژوهی گسترش سواد رسانهای در آلمان، انگلستان، هند، و (اردن)
سروی زرگر, محمد (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2023-05-22)مقاله حاضر روایتی تاریخی از تجربه سیاستگذاری در حوزه سواد رسانهای در چهار کشور ارائه میدهد. دو کشور آلمان و انگلستان، بهعنوان کشورهای پیشرو در حوزه سیاستگذاریهای ارتقای سواد رسانهای و دو کشور هند و اردن، بهعنوان ...



