مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای: شناسایی مؤلفهها، فرایند و حوزه عمل
(ندگان)پدیدآور
خواجه ئیان, داتیسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر به اهمیت مفهومسازی و تبیین خطمشیگذاری رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر، با هدف مفهومسازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفت تا تلاشی در جهت درک چیستی خطمشی رسانهای و شناسایی عناصر و مؤلفههای آن باشد. برای دستیابی به این هدف، پژوهشگر با انجام مصاحبههای عمیق و نیمه ساخت یافته با گروهی از خبرگان شامل پنج عضو هیئت علمی و هجده دانشجوی دکترا که از تخصص در زمینههای خطمشیگذاری عمومی، رسانه و ارتباطات، مدیریت استراتژیک و علوم سیاسی برخوردار بودند و با تلفیق دیدگاههای آنان با ادبیات موضوع، به طراحی چارچوبی نظری برای مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای پرداخت. بر اساس اطلاعات به دست آمده، ضمن ارائه تعریف جدید و جامعی از خطمشی رسانهای، جایگاه آن در سلسله مراتب خطمشیگذاریها مشخص و گامهای تدوین آن شناسایی شد. همچنین عناصر و عوامل تشکیلدهنده مورد بررسی قرار گرفت و در پایان، پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی و شناسایی ابعاد گستردهتر این پدیده ارائه گردید.
کلید واژگان
حاکمیت رسانهایخطمشی رسانهای
خطمشی رسانههای نوین
خطمشیگذاری
سیاستگذاری رسانهای
مدیریت رسانه
شماره نشریه
65تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه تهرانشاپا
2538-29772538-2985
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزیابی انتقادی مطالعات تاثیر رسانه: مرور سیستماتیک
محمد زمانی, مجید؛ امامی, سید مجتبی (دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران, 2021-10-23)تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابل سنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیر رسانه از ابتدای قرن بیستم مورد توجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و تعداد پژوهشهای داخلی نیز در سالهای ...
-
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران
مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها ...
-
سیاستپژوهی گسترش سواد رسانهای در آلمان، انگلستان، هند، و (اردن)
سروی زرگر, محمد (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2023-05-22)مقاله حاضر روایتی تاریخی از تجربه سیاستگذاری در حوزه سواد رسانهای در چهار کشور ارائه میدهد. دو کشور آلمان و انگلستان، بهعنوان کشورهای پیشرو در حوزه سیاستگذاریهای ارتقای سواد رسانهای و دو کشور هند و اردن، بهعنوان ...




