رابطه رسانه ای شدن زندگی روزمره و سلامت خانواده
(ندگان)پدیدآور
تبریزی, منصورهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خانواده یکی از مهمترین واحدهای اجتماعی است و حفظ سلامت آن در سلامت جامعه و اعضای آن تأثیر بسزایی دارد. رسانهای شدن زندگی روزمره فرآیندی است که به پیوند مداوم زندگی روزمره فرد با رسانهها اشاره دارد، فرآیندی که میتواند سلامت خانواده را متأثر سازد. بر این اساس، در این تحقیق با تمرکز بر 530 خانواده تهرانی دارای فرزند، و با استفاده از روش پیمایش، رابطه رسانهای شدن زندگی روزمره و سلامت خانواده (شامل پنج بعد)، و تأثیر میزان مصرف هر یک از سه رسانه تلویزیون داخلی، شبکههای ماهوارهای و اینترنت بر این رابطه مورد پرسش قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آنند که رسانهای شدن زندگی روزمره رابطه معنادار معکوسی با سلامت خانواده دارد و این رابطه معکوس در ابعاد ارتباطی و فرآیندی سلامت خانواده نمود دارد. در تحلیلی جزئیتر، دو بعد رسانهای شدن هویت و رسانهای شدن تعاملات همبستگی منفی با شاخص کل سلامت و با سلامت ارتباطی خانواده داشتهاند. همچنین میزان مصرف اینترنت و استفاده از ماهواره با افزایش رسانهای شدن از سلامت خانواده کاستهاند و استفاده از تلویزیون داخلی نقشی در فرآیند رسانهای شدن نداشته است.
کلید واژگان
سلامت خانوادهرسانهای شدن زندگی روزمره
رسانهای شدن هویت
رسانهای شدن زمان و مکان
رسانهای شدن تعاملات
مصرف رسانه
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دکتری جامعه شناسی فرهنگیشاپا
2538-22092476-6550
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
ارزیابی انتقادی مطالعات تاثیر رسانه: مرور سیستماتیک محمد زمانی, مجید؛ امامی, سید مجتبی (دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران, 2021-10-23)تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابل سنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیر رسانه از ابتدای قرن بیستم مورد توجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و تعداد پژوهشهای داخلی نیز در سالهای ...
 
- 
مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای: شناسایی مؤلفهها، فرایند و حوزه عمل خواجه ئیان, داتیس (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2011-05-22)نظر به اهمیت مفهومسازی و تبیین خطمشیگذاری رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر، با هدف مفهومسازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفت تا تلاشی در جهت درک چیستی خطمشی رسانهای و شناسایی عناصر و ...
 
- 
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها ...
 




