اثربخشی آموزش مهارتهای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی بر میزان رضامندی زوجیت و مؤلفههای تابآوری معنوی در مادران با کودکان آهستهگام
(ندگان)پدیدآور
بخشی زاده, شهرزادافروز, غلامعلیبه پژوه, احمدغباری بناب, باقرشکوهی یکتا, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی بر ارتقای مهارتهای رضامندی زوجیت و مولفههای تابآوری معنوی مادران کودکان آهستهگام انجام شد.
روش و ابزارها: روش پژوهش مذکور از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. برای ارزیابی متغیرها ازمقیاس رضامندی همسران دکتر افروز (1389) و مقیاس محقق ساخته تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی استفاده شد. 30 نفر از مادران کودکان آهستهگام شهرستان دهدشت و حومه با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل در پژوهش حاضر مشارکت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اجرای برنامۀ مداخلهای بر میزان رضامندی زوجیت و مولفههای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی در مادران کودکان آهستهگام گروه آزمایشی در مرحلۀ پسآزمون به طور معناداری موثر بوده است.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی میتواند میزان رضامندی زوجیت و مولفههای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی مادران کودکان آهستهگام را بهبود بخشد.
 
کلید واژگان
آموزش تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامیرضامندی زوجیت
مادران کودکان آهستهگام
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهراناستاد ممتاز روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
شاپا
2588-34882645-3630




