مرور دوره 1, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
آیا فلسفه برای کودکان به نسبیگرایی میانجامد؟
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)در این مقاله در ابتدا رویکردهای نسبیگرایی، شکاکیت، و جزمگرایی با استفاده از تمثیل «فیل در تاریکی» تبیین شده و سپس رویکرد چهارمی با عنوان «واقعگرایی حداقلی» مطرح شده است. مؤلف بر این عقیده است که نیچه علیرغم رد حقیقت ...
-
بررسی تأثیر اجرای برنامة «فلسفه برای کودکان» (P4C) در افزایش هوش هیجانی دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی مدرسة شهدای آزادی تهران در سال تحصیلی 88 - 89
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامۀ «فلسفه برای کودکان» (P4C) در افزایش هوش هیجانی دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی تهران است. نمونة این پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر پایۀ اول راهنمایی مدرسۀ مدرسه شهدای آزادی منطقۀ ...
-
شناسایی عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانشآموزان مقطع راهنمایی از دیدگاه دبیران، مدیران و کارشناسان آموزش ادارة منطقة شش آموزش و پرورش استان تهران
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)در این تحقیق با استفاده از روش پژوهشی پیمایشی به بررسی راهکارهای پرورش خلاقیت در دانشآموزان دورۀ راهنمایی پرداخته شده است. جامعة آماری این تحقیق متشکل از دبیران و مدیران مقطع راهنمایی مدارس منطقة شش آموزش و پرورش تهران ...
-
بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبانشناسی شناختی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)تا پیش از پیدایش زبانشناسی شناختی، استعاره فقط یک ویژگیِ زبان ادبی و مخصوصاً شعر درنظر گرفته میشد که با دیگر صورتهای زبانی رابطۀ اندکی داشت. اما مطالعات شناختی در زمینۀ استعاره این دیدگاه سنتی را تغییر داده است. در این ...
-
ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکر
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)آموزش تفکر به کودکان که فلسفه برای کودکان (P4C) نیز نامیده میشود یکی از برنامههای آموزشی است که مورد توجه بسیاری از دستاندرکاران تعلیم و تربیت کودک قرار گرفته است. در این برنامۀ آموزشی از داستانها بهمنزلۀ ابزار اصلی ...
-
گفتار خودمحور و عملکرد کودکان پیش دبستانی در تکلیف برج لندن
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)کودکان در بازی یا هنگام انجام تکلیف با خود صحبت میکنند (گفتار خودمحور). هدف پژوهش حاضر بررسی پدیدۀ گفتار خودمحور در نمونۀ کودکان ایرانی بود. سؤالات پژوهش عبارت بودند از: آیا کودکان ایرانی در حین انجام تکلیف با خود صحبت ...
-
آموزش تفکر به کودکان راهی برای دستیابی به صلح جهانی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)تحقق صلح در جوامع حاضر، بدون ترویج و نهادینهکردن آن، ناممکن است. نهادینهکردن صلح آموزش مداوم و بیوقفه میطلبد. برنامة آموزشی فلسفه برای کودکان (فبک) مدعی است که با روش خاص خود، یعنی حلقة کندوکاو فلسفی، میتواند در این ...



