شناسایی عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانشآموزان مقطع راهنمایی از دیدگاه دبیران، مدیران و کارشناسان آموزش ادارة منطقة شش آموزش و پرورش استان تهران
(ندگان)پدیدآور
فرجاللهی, مهرانموسوی, سیدعلیمحمدتاجی, پروانهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق با استفاده از روش پژوهشی پیمایشی به بررسی راهکارهای پرورش خلاقیت در دانشآموزان دورۀ راهنمایی پرداخته شده است. جامعة آماری این تحقیق متشکل از دبیران و مدیران مقطع راهنمایی مدارس منطقة شش آموزش و پرورش تهران و کارشناسان تعلیم و تربیت این منطقه است که در یکی از رشتههای علوم تربیتی تحصیل کردهاند. جهت اندازهگیری حجم نمونه از روش نمونهبرداری تصادفیخوشهای و جدول مورگان استفاده شده و ابزار سنجش این پژوهش پرسشنامهای 51 سؤالی شامل 10 سؤال عمومی و 41 سؤال تخصصی بوده است. اطلاعات بهدست آمده از پرسشنامهها، از طریق پردازش و تحلیل عاملی شاخصهای پژوهشی، توسط بستۀ نرمافزاریspss در رایانه در دو بخش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. پنج عامل درخصوص راهکارهای پرورش خلاقیت به شرح ذیل استخراج شدند: 1. آموزش خودراهبری به دانشآموزان؛ 2. توجه به جنبههای عاطفی آموزش؛ 3. استقلال اجتماعی خانواده؛ 4. تقویت خودارزیابی در دانشآموزان؛ 5. تلاش خانواده برای دادن استقلال عمل به دانشآموزان؛
کلید واژگان
خلاقیتجنبة عاطفی آموزش
خودارزیابی
استقلال اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نوراستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
کارشناس ارشد علوم تربیتی، برنامهریزی دانشگاه پیام نور
شاپا
2383-07002383-0719




