ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکر
(ندگان)پدیدآور
رشتچی, مژگاننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش تفکر به کودکان که فلسفه برای کودکان (P4C) نیز نامیده میشود یکی از برنامههای آموزشی است که مورد توجه بسیاری از دستاندرکاران تعلیم و تربیت کودک قرار گرفته است. در این برنامۀ آموزشی از داستانها بهمنزلۀ ابزار اصلی آموزش استفاده میشود زیرا عقیده بر این است که داستانها میتوانند مهارتهای شناختی و توانایی پرسشگری را در کودک بالا ببرند و درنتیجه او را در ارزیابی استدلالها، درک روابط علت و معلولی، کشف و تحلیل مفاهیم، و همچنین نتیجهگیری درست از رویدادها یاری کنند. به همین منظور، متیو لیپمن، که پایهگذار آموزش فلسفه برای کودکان است، داستانهایی را با هدف آموزش تفکر به کودکان نوشته است. مقالۀ حاضر، با تأیید برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان، سعی دارد نشان دهد که استفاده از کتابهای ادبی کودکان در برنامۀ درسی یک ضرورت است و میتواند نقش بسزایی در پیشبرد تفکر کودکان داشته باشد. بنابراین باید به داستانهای ادبی بهمنزلۀ یک ابزار آموزشی نگاه کرد و داستانخوانی را جزء برنامههای اصلی کودکان در مدارس قرار داد تا کودکان بتوانند از طریق گفتوگو در مورد آنها قدرت تفکر خود را بالا ببرند. نکتۀ دیگر که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از داستان راه تعامل بزرگسالان با کودکان را هموار میکند، و در عین افزایش قدرت تفکر، آنها را با رفتارها و مسائل اجتماعی آشنا میسازد.
کلید واژگان
ادبیات کودکادبیات داستانی
دوران کودکی
فلسفه برای کودکان
آموزش تفکر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالشاپا
2383-07002383-0719




