آموزش تفکر به کودکان راهی برای دستیابی به صلح جهانی
(ندگان)پدیدآور
ناجی, سعیدسمیه خطیبی مقدم, سمیه خطیبی مقدمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقق صلح در جوامع حاضر، بدون ترویج و نهادینهکردن آن، ناممکن است. نهادینهکردن صلح آموزش مداوم و بیوقفه میطلبد. برنامة آموزشی فلسفه برای کودکان (فبک) مدعی است که با روش خاص خود، یعنی حلقة کندوکاو فلسفی، میتواند در این راستا گامی مؤثر بردارد. درواقع، حلقة کندوکاو مدل کوچکی از جامعه است که معلم و دانشآموزان در آن اصول حاکم بر جامعة صلحآمیز را درعمل تمرین میکنند. در این پژوهش سعی کردیم، با تحلیل مؤلفههای برنامة فلسفه برای کودکان و نوجوانان و تشریح مؤلفههای پدیدة صلح و همچنین بررسی نتایج اجرای برنامة فبک در سطح جهان و ایران، نشان دهیم که چگونه این برنامه، با تقویت مهارتهای فکری و رفتاری کودکان و نوجوانان، میتواند گفتوگو را به جای تنازع، و صلح را به جای جنگ بنشاند و آنها را نهادینه کند
کلید واژگان
فلسفه برای کودکان و نوجوانانحلقة کندوکاو فلسفی
صلح
فرهنگ صلح
گفتوگو
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
مربی گروه فکرپروری در کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیکارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه تهران
شاپا
2383-07002383-0719




