مرور دوره 22, شماره 85 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
شریعت و مصلحت
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2013-05-22)بررسی نسبت میان شریعت و مصلحت، از نظر ماهیّت، مسألهای کلامی است؛ اگرچه پیشتر در آثار اصولی و فقهی مطرح شده است. تبعیت احکام شرعی از مصالح و مفاسد واقعی، دیدگاه مشهور متکلّمان و اصولیان عدلیّه است؛ اگرچه برخی از آنان ...
-
مؤمنالطاق و روش کلامی او
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2013-05-22)ابوجعفر، محمد بن علی بن النعمان مؤمنالطاق، از شاگردان برجسته امام صادق7 است که همزمان با متکلمانی چون هشام بن حکم و هشام بن سالم به فعالیت کلامی اشتغال داشته است. او ساکن کوفه بوده و در فضای ارتباطی این شهر، به ویژه در ...
-
تبیین رابطة روح و بدن با تکیه بر نظریة سیستمها و تجربههای نزدیک مرگ
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2013-05-22)چگونگی رابطه روح و بدن و نحوه تعامل این دو با یکدیگر، از دیرباز در زمره مهمترین سؤالات بشر بوده است. با توجه به این مهم و مطرح شدن مباحثی تحت عنوان «تجربههای نزدیک به مرگ» در اواخر قرن بیستم و گشوده شدن افقهایی برای ...
-
نقد جریان شناسی نوبختی در«فرق الشیعه»
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2013-05-22)عقاید اختصاصی گروههای مختلف شیعی، باعث پیدایش فرقههای متعددی شده است. کتاب فرقالشیعة نوبختی به عنوان کهنترین کتاب فرقهشناسیِ موجود، حاوی اطلاعات گستردهای در این زمینه میباشد. سبک خاص و قدمت این کتاب، لزوم بازخوانی ...
-
توحید و امامت در حدیث سلسلة الذهب
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2013-05-22)حدیث «سلسلة الذهب» منقول از امام رضا7 است که در جریان ورود تاریخی آن حضرت به نیشابور در سال دویست هجری قمری صادر شد. این روایت، نشانگر ارتباط عمیق میان دو آموزه اساسی توحید و امامت است. منابع روایی شیعه و اهل سنت از طرق ...
-
اعتبار سنجی خبر واحد در عقاید دینی
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2013-05-22)حجیّت خبر واحد در احکام شرعی از مهمترین مباحث علم اصول است. اصولیّون طی قرون متمادی به تفصیل این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار داده، اکثریت ایشان حجیّت آن را پذیرفتهاند. عدهای انگشتشمار نیز که به ظاهر حجیّت خبر واحد ...



