دسته بندی مدل های کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت با استفاده از تحلیل خوشه ای
(ندگان)پدیدآور
قادری, اسماعیلتقوی فرد, محمدتقیباپیری, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پلتفرم های تور و فعالیت، کسب وکارهای نوینی در صنعت گردشگری هستند که در چند سال اخیر بیشترین اثر را در دیجیتالی شدن بخش تور و فعالیت داشته اند. هدف این مطالعه دسته بندی مدل های کسب وکار این پلتفرم ها است. در واقع، با توجه به شناخت ناکافی از مدل های متفاوت کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت، تحقیق حاضر به دنبال آن است تا اشکال گوناگون بکارگیری و ترکیب عناصر مختلف مدل کسب وکار این پلتفرم ها را شناسایی کند. این پلتفرم ها در عین شباهت از لحاظ چگونگی خلق، ارایه و کسب ارزش از هم متمایز هستند. برای انجام این مطالعه از روش های کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا با اتکا به رهنمودهای تحلیل ریخت شناسی چارچوبی برای شناسایی عناصر اصلی مدل کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت طراحی شد. سپس، مدل کسب وکار 41 پلتفرم تور و فعالیت براساس چارچوب استخراجی تحلیل محتوا شد. در مرحله بعد، داده های حاصل با استفاده از تحلیل خوشه ای بررسی شد تا مدل های کسب وکار این پلتفرم ها شناسایی شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که 5 مدل کسب وکار متفاوت را می توان برای پلتفرم های تور و فعالیت تعریف کرد: پلتفر م های جامع، پلتفرم های استاندارد کارا، پلتفرم های سفارشی راهنمایان، پلتفرم های حرفه ای تور و پلتفرم های نظیربه نظیر تجربه محور
کلید واژگان
"'گردشگری""مدل کسب وکار"
"پلتفرم تور و فعالیت"
"تحلیل خوشه ای"
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت گردشگری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی




