شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر کیفیت روابط کارکنان و پیامدهای آن (مطالعۀ موردی: کارکنان شرکت خدمات مهندسی و ساخت کیسون)
(ندگان)پدیدآور
آزور, هیواکاظمی, مهدینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر کیفیت روابط کارکنان (اعتماد سازمانی و رضایت شغلی) و پیامدهای آن (تعهد سازمانی و قصد ترک شغل) است. مسئولیت اجتماعی شرکت با چهار بعد سنجیده شده است: اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی است و بهصورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری 1662 نفر کارکنان شرکت کیسون است که در هفت پروژة درحال اجرای این شرکت مشغول به کارند. تعداد نمونه 315 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده با تعداد اعضای نمونه متناسب با تعداد کارکنان هر پروژه بوده است. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از دو نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج حاصل از برازش مدل پژوهش با نرمافزار LISREL، نشاندهندة روایی و پایایی سازههای مدل و برازش مناسب مدل پیشنهادی است. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان دادند که از میان چهار بعد مسئولیت اجتماعی فقط بعد اقتصادی بر اعتماد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و فقط ابعاد اخلاقی و بشردوستانه بر رضایت شغلی دارای اثر مثبت و معناداری است. همچنین در بررسی تأثیر کیفیت روابط بر پیامدهای ناشی از آن هم ارتباط همة متغیرها (جز اثر اعتماد سازمانی بر قصد ترک شغل) دارای اثر معنادارند.
کلید واژگان
اعتماد سازمانیتعهد سازمانی
رضایت شغلی
قصد ترک شغل
مسئولیت اجتماعی شرکت
14. اخلاق و مسئولیت اجتماعی در موسسات تجاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایراندانشیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




