مرور دوره 28, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • ادبیات و نظریة نظام چندگانه: نقش اجتماعی نوشتار 

    برکت, بهزاد (دانشکده علوم اجتماعی, 2006-11-22)
    ادبیات، ارتباط خود با جامعه را گاه به صورت آشکار و گاه به صورت پنهان بیان می‏کند. حتی زمانی که نویسنده نیت پرداختن به مسائل اجتماعی را ندارد، متن، به سبب شبکة پیچیدة دلالت‏هایش با حیات اجتماعی ارتباط می‏یابد. از نظر ...

  • بررسی نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به علل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده علوم اجتماعی, 2006-11-22)
    تحقیق حاضر به بررسی نگرش اعضای هیئت علمی در باره دلایل مهاجرت نخبگان علمی به خارج از کشور می‏پردازد و در توجه به دو دسته از عوامل رانشی (دافعه‏های داخلی) و عوامل کششی (جاذبه‏های خارجی) طراحی گردیده است. نوع تحقیق توصیفی ...

  • جوانان و هنجارهای رسمی و غیررسمی موسیقی پاپ 

    قاسمی, وحید؛ میرزایی, سید آیت‏الله (دانشکده علوم اجتماعی, 2006-11-22)
    مقالة حاضر به مطالعة موسیقی در زمینة اجتماعی آن می‌پردازد. در این مقاله از میان انواع موسیقی‌هایی که جوانان ایران بدان گرایش دارند، موسیقی پاپ به دلیل توجه گستردة جوانان به آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. نویسندگان این مقاله ...

  • پوزیتیویسم و جامعه‏شناسی در ایران 

    کچویان, حسین؛ کریمی, جلیل (دانشکده علوم اجتماعی, 2006-11-22)
    این مقاله حاصل مطالعه‏ای است در باب ماهیت رویکرد غالب بر جامعه‌یشناسی در ایران، که طبق فرضیة آغازین آن، سنت پوزیتیویستی است. مقاله با بررسی تجربی مقالات جامعه‏شناختی نامه علوم اجتماعی، رساله‏های کارشناسی ارشد جامعه‏شناسی ...

  • انحراف اجتماعی جوانان در آیینة پژوهش‏ها 

    گلچین, مسعود (دانشکده علوم اجتماعی, 2006-11-22)
    مقالة حاضر، پیرامون‌ این‌ سؤال‌ مهم‌ می‌باشد که‌ رفتار انحرافی‌ و کجروی‌ اجتماعی‌ نوجوانان‌ و جوانان‌ تابع‌ و مرتبط‌ با چه‌ عوامل‌ و شرایطی‌ است‌؟ در این‌ نوشتار کوشش شده است تا سؤال‌ مزبور با کاوش‌ در پژوهش‌های‌ انجام‌ ...

  • ابهام‏زدایی از منطق موقعیت 

    پایا, علی (دانشکده علوم اجتماعی, 2006-11-22)
    کارل پوپر، فیلسوف اتریشی الاصل مقیم انگلیس، آنچه را که با عنوان "منطق موقعیت" یا "تحلیل موقعیت" معرفی کرده به منزله یک ابزار روش‏شناسانه (متدولوژیک) برای علوم اجتماعی و انسانی در نظر گرفته است. در مقاله ذیل، ضمن معرفی ...