مرور دوره 12, شماره 38 بر اساس عنوان

  • بررسی موضوع جنگ و پیامدهای آن در داستان 

    پور, مرضیه یحیی (دانشگاه تهران, 2007-06-22)
    روسیه در قرن بیستم آبستن حوادث، تشنجات و درگیری‌های داخلی و خارجی بسیاری بود و نویسندگان در این قرن نیز به پیروی از پیشینیانی چون لف تالستوی که خالق آثاری چند دربارة جنگ بودند، به ادبیات جنگ روی آوردند و آثار ارزنده‌ای از ...

  • بررسی پایایی خودارزیابی زبان‌آموزان در استنتاج معنای واژگان 

    پناه, شیوا کیوان؛ علوی, سیدمحمد (دانشگاه تهران, 2007-06-22)
    پژوهش حاضر به بررسی پایایی (reliability) خودارزیابی (self assessment) دانش واژگانی (lexical knowledge) در متن و نقش توانش زبانی بر آن، می‌پردازد. این پژوهش در سه مرحله انجام شده است. در مرحلة نخست، زبان آموزان، آزمون توانش ...

  • بررسی یکی از اشعار پروین اعتصامی 

    قویمی, مهوش؛ هوشمند, نرگس (دانشگاه تهران, 2007-06-22)
    در این مقاله با در نظر گرفتن نظریه‌های یاکوبسن، زبان‌شناس و یکی از صورتگرایان معروف، به بررسی شعر«مست و هشیار» پروین اعتصامی به عنوان نمونه‌ای ازشعر کلاسیک فارسی پرداخته شده است. با توجه به اینکه به عقیدة این منتقد و سایر ...

  • تشریح دوگانگی نماد آتش در آیین زرتشتی 

    اسفندی, اسفندیار؛ غلامی, فاطمه (دانشگاه تهران, 2007-06-22)
    بررسی جایگاه متمایز آتش و تأثیر ژرف آن بر زندگی روزمره و تاریخ جوامع بشری، آن چنان که مد نظر گاستون باشلار و دیگر نظریه پردازان نقد مضمونی است مستلزم این است که از گستره‌های مختلف دانش مدد بجوییم. تاریخ، روانشناسی، ...

  • رابطة هوش هیجانی و جرأت‌ورزی با مشارکت کلامی فراگیران انگلیسی 

    خان‌زاده, علی؛ معرفت, حمیده؛ حجازی, باقر؛ جعفری‌کندوان, غلامرضا (دانشگاه تهران, 2007-06-22)
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة هوش هیجانی و جرأت‌ورزی با مشارکت کلامی بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، با توجه به جنسیت، میزان برون‌گرایی و سطح بسندگی زبان انگلیسی انجام شد. 68 دختر و 47 پسر در دو سطح مبتدی و ...

  • ژاک لکان، زبان و ناخودآگاه 

    محسنی, محمدرضا (دانشگاه تهران, 2007-06-22)
    در این مقاله، مـا دیـدگـاه لکان را دربارة زبان و ناخودآگاه بررسی می‌کنیم .دیدگاه‌هایی که برگرفته از تئوری‌های «فروید» است. ژاک لکان برای ناخودآگاه ذهن انسان ساختاری شبیه به ساختار زبان قائل است. یعنی همان رابطه دال و مدلول ...