رابطة هوش هیجانی و جرأتورزی با مشارکت کلامی فراگیران انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
خانزاده, علیمعرفت, حمیدهحجازی, باقرجعفریکندوان, غلامرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة هوش هیجانی و جرأتورزی با مشارکت کلامی بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، با توجه به جنسیت، میزان برونگرایی و سطح بسندگی زبان انگلیسی انجام شد. 68 دختر و 47 پسر در دو سطح مبتدی و متوسط از بسندگی زبان به صورت نمونة در دسترس انتخاب شدند و با پرسشنامة هوش هیجانی سیبریا شرینک و پرسشنامة شخصیتی تجدید نظر شدة نئو مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان و گامبهگام نشان داد که برونگرایی، سطح بسندگی زبان انگلیسی و جنسیت میتوانند تغییرات مشارکت کلامی را پیشبینی نمایند. متغیر هوش هیجانی، به دلیل عدم ارتباط و متغیر جرأتورزی، بهرغم ارتباط مستقیم و معنیدار با مشارکت کلامی، به واسطة همپوشی با متغیر برونگرایی از تحلیل خارج شدند. نتایج آزمون t نشان دهندة مشارکت کلامی و جرأتورزی بیشتر فراگیران برونگرا نسبت به فراگیران درونگرا بود. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود دورههای آموزش جرأتورزی برای فراگیران درونگرا در نظر گرفته شود.
کلید واژگان
برونگراییجرأتورزی
سطح بسندگی زبان
مشارکت کلامی
هوش هیجانی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2007-06-221386-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانشاپا
2588-41312588-7092




